|
|
|
|---|---|
|
Jag har råkat ut för ett väldigt konstigt fenomen. En F11 rekonditionerades hos våra grannar innan de skulle ställas i hallen till försäljning. Bilen indikerar att batteriet är dåligt och bilen måste startas. Men problemet är att bilen går inte att starta. Försökte med starthjälp utan framgång, laddade batteriet utan framgång. Fick höra att om man "tömt" batteriet så måste man "nolla" bilen, stämmer det? Vad kan annars vara problemet? Det klickar i startmotorn men den går inte runt. _____________________ MVH Robban www.dakis.nu | |
| Batteriet är nog redo för återvinning. Hur gammalt är det? | |
|
Om bilen är en -11:a,så är det dax för batteribyte,oavsett om den har ett AGM-batteri eller ej. |
|
|
Prova med ett annat batteri! Är batteriet riktigt dåligt/slut kan det vägra ta emot laddning. Har du testat batteriet med ett testinstrument för batterier? Är det originalbatteriet är det nog som redan skrivits: dags för ett nytt batteri. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har originalbatteriet i min E91:a från -10. Gått ca 10.800 mil. Det kan ha hjälpt att jag pendlade 16 mil per dag 2016-2017. Batteriet borde ha fått ordentligt med laddning då. |
|
| Men borde inte bilen starta med starthjälp från annan bil? | |
|
Testa med ett annat batteri eller gör en diagnos på batteriet. Det kan vara kortis i batteriet och då funkar det inte med starthjälp heller... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har testat med annat batteri men det bara "klickar" i startmotorn. Har kopplat bort batteriet nu och kommer avvakta en timme. sen koppla på igen och köra med autocom för att se om där är fel. Har inpa och andra program som jag köpta av @OlaO men tyvärr så är min tyska lika med NOLL. Någon som finns runt Lund, Malmö, Landskrona, Löddeköpinge som kan tänka sig komme förbi och förklara förkortningarna till olika moduler? Kaffe erbjuds och även en kaka... :) _____________________ MVH Robban www.dakis.nu |
|
|
Vad har du för startkablar, jag hade "standard kablar" och de funkar inte då de är för klena. Klickar bara, men orkar inte dra runt, kablarna är för klena. Gick och köpte Biltemas feta 35 mm2 tjocka startkablar och sedan går det superenkelt. |
|
| Normalt håller ett bilbatteri 7-8 år och måste sen bytas, det är alltså en förbrukningsvara, något som verkar överraska de flesta. När det har nått vägs ände brukar det yttra sig i att startmotorn bara klickar men inte drar runt motorn. Så om batteriet är 7-8 år eller däromkring är den enklaste lösningen helt enkelt att åka till biltema eller annat valfritt ställe och köpa ett nytt innan vidare felsökning görs. | |
|
Kan vara startmotorn som gett upp...prova att knacka på den med en pinne (icke metall då det är lätt att komma åt oisolerade terminaler av misstag = kortslutning!). Dock håller jag inte med om att ett batteri håller 7-8 år, snarare är nog normal livslängd 3-5 år...men mycket beror på hur bilen körs och om man underhållsladdar batteriet med jämna mellanrum. Sköter man batteriet med regelbunden laddning och bilen körs mycket långkörning utan att använda allt för mycket diesel-/bensinvärmare eller andra effektkrävande saker, kan batteriet hålla mer än 10 år. Misshandlar man batteriet med bara kortkörningar, mycket användande av värmare etc. och låter bli att ladda det emellanåt med en bra laddare, kan man köra slut på ett batteri på ett år eller kortare tid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde frågan: hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, det finns ingen exakt tid för hur länge de håller men på de bilar jag haft och hört om som har varit vanliga bruksbilar, ligger det på ca 7-8 år utan underhållsladdning. En sak som dödar batteri är att låta det ladda ur långsamt under lång tid, t.ex. ställa av bilen 6 månader över vintern utan att koppla bort minuspolen eller underhållsladda. Eller låta bilen stå x månader när man köpt ny bil (kanske det som hänt ovan?). Ett batteri blir permanent skadat om det blir helt urladdat. |
|
|
När spänningen går under 12,4 V i batteriet börjar det sulfatera blyplattorna - desto lägre spänning/längre tid, desto större skada. Om man inte snabbt laddar upp batteriet när det gått under 12,4 V, blir skadan permanent och kapaciteten i batteriet sjunker (= samma sak som att man fått ett "mindre" batteri räknat i Ah/CCA). Vissa laddare påstår tillverkarna att de kan återta/bryta sulfateringen i batterierna med pulsladdning, men det verkar vara ett omdiskuterat område rent vetenskapligt... Kontentan är att aldrig låta batterispänningen gå under 12,4 V någon längre tid för då förstör man batteriet. Överladdning är inte heller bra, så använd en reglerad modern laddare och undvik de gamla garageladdarna ("brödrostarna") för de kan lätt koka sönder batteriet - men som flera batteritillverkare påtalar är det bättre att använda en "dålig" oreglerad laddare under uppsikt för att få upp spänningen över 12,4 V än att låta batteriet stå med för låg spänning så det förstörs! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
men om man har satt in nytt batteri och den fortfarande inte vill starta? _____________________ MVH Robban www.dakis.nu |
|
|
Vad har ni för spänning på B+ under huven när startmotorn klickar? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Titanmalmo: ja, då blir det ju ett svårare fall. Det skulle kunna vara dålig kontakt, t.ex. oxiderade kabelskor eller rostiga/oxiderade jordanslutningar. Då har du nämligen ström i bilen men det kommer inte fram tillräckligt för att dra runt startmotorn. Känns lite osannolikt eftersom bilen är såpass ny men man vet ju aldrig. Den kanske fick en motortvätt när den rekonditionerades? Då kan ju vattnet påverkat något. Det kanske var droppen som fick rosten att ta över. |
|
|
Hej BMW vänner. Vill tacka för alla ideer som ni kom med och även ge er svaret på gåtan. Eftersom motorn gick inte runt fast startmotorn slår till så var mitt nästa försök att dra runt motorn förhand, om inte växellådan gick sönder och "låste" motorn. Plockar av luftfilter i fronten samt en filterduk som ska sitta och skydda multiremen. Till min förvåning så finns där ingen rem utan massa trådar som ligger lite här och där. Frågan som kom upp är "var är resten av remmen"? Den hade faktiskt snurrat in sig runt vevaxeln bakom remhjulet. När jag plockade av hjulet så fanns allt där. Den hade även tryckt sönder packboxen som jag fick byta. Efter att nya delar blev levererade så tog det inte många minuter så var bilen igång. Igen är det bevisat att det man tror minst på är oftast det som är felet, speciellt när det kommer till ovanliga fel. _____________________ MVH Robban www.dakis.nu |
|
| Ja, där ser man. Det är nog inte det vanligaste felet direkt. Kul att du återkom med feedback om hur det gick, det är folk ganska dåliga på annars. | |
|
Bra med återkoppling, men det var väl iofs ett lite oväntat fel! ;) Ja, ibland kan det vara bra att slänga ett getöga under huven innan man fortsätter felsökningen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.