|
|
|
|---|---|
|
Min 318 beter sig lite underligt på tomgång. Var 40:e sekund varvar den upp till drygt 1500 varv för att direkt återgå till ~800, sen fyrtio sekunder senare varvar den upp igen och så där håller den på. Någon som vet vad det kan bero på? Kan det ha något med valvtronicen att göra? Jag tycker inte att tjyvluft borde vara orsaken då det är så cykliskt. Motorn är en N42b20. Inga felkoder finns (kollat med både telefon och Bmw-scanner) Film: ///BMW - Was sonst! | |
| Tomgångsmotor kanske? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Fast.... N42 har väl ingen tomgångsmotor i egentlig mening? Det är väl en excenteraxel och lite fjädrar o sk*t som reglerar ventilerna och som håller motsv tomgången rätt. Eller? /Anders |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Storabjörnen har rätt, både tomgångsmotor och delvis även gasspjäll har ersatts av Valvetronic systemet. Yes, det sitter ett gasspjäll på dessa motorer men används endast vid vissa situationer. Jag trodde det användes i princip uteslutande som fail safe utifall Valvetronic la av, men det verkar som att gasspjället används vid andra tillfällen också (nu kollar jag bara för N46-motorn men N42-motorn borde vara likartat i just det här området) * Varmkörning * Tomgångsreglering * Fullast * Failsafe Vissa insignaler (från tex kompressor eller generator) kan få motorstyrsystemet att vilja öka tomgångsvarvtalet något - men då brukar vi prata (iallafall för min N46-motor) att den hoppar upp till runt 900 rpm och går sedan tillbaka till runt 800 rpm - aldrig någonsin så högt som 1500 rpm. Så vad man först bör undersöka är om det faktiskt är någon som avsiktligt styr antingen Valvetronic eller gasspjället till att öppna upp sig. Antingen backproba styrsignalerna in till dessa enheter (troligtvis är det enklare PWM signaler så ett oscilloskop räcker - är det CAN-meddelanden så är det kört), men enklast är nog att kolla vilka lägesvärden de olika enheterna rapporterar via lämpligt avancerat diagnostikprogram. Om man lyckats identifiera att lägesvärdet för en av dessa enheter ändras i takt med ökat tomgångsvarvtal så är nästa steg att kontrollera hurvida denna enhet faktiskt blir åtsagd att göra så (eller om den hittar på detta beteende på egen hand). Med samma diagnostikprogram så ska du kunna observera vissa nyckelparametrar. Vill minnas att på min N46-motor så kan jag se ett antal intressanta parametrar. * Önskat tomgångsvarvtal : Denna är ju tokintressant att observera när fenomenet uppstår - gör DME en avsiktlig höjning av varvtalet eller inte. * Gasspjällsläge : Detta är det rapporterade är-värdet (men om det skiljer sig från det bör-värdet så brukar det resultera i felkoder). Detta är ju intressant att observera när fenomenet uppstår . Brukar visas ofta under namnet DKP (Drosselklappenpotentiometer). * Valvetronic parameterar : Brukar finnas ett gäng är- och börvärden. Mest intressant är om dessa hoppar till eller inte när fenomenet uppstår. Tänk på att exempelvis INPA (och antagligen de felsta andra diagnostikprogram) är väldigt långsamma i sina uppdateringar - så man kanske får observera/spela in under en lite längre tid. |
|
Jag har haft exakt likadant dock kortare intervall med varvet, typ 15-20sekunder. Bytte då till "fast" oljelock och inte det som sitter där som man delar om man ska ex fylla på olja. Sitter det ett sånt lock i din? Det löste mitt problem iallafall, gissar på att det gamla inte var tillräckligt tätt. |
|
@robinrs : Hade du ett så relativt långt intervall som 15-20 sekunder med det otäta oljelocket ändåså? Jag trodde sådant skulle orsaka ett mer jagande beteende, så har faktiskt inte haft tjuvluft i tankarna för denna tråden (utan mer på att någon komponent inte gör som den borde göra). Vilken motor var det du hade detta problem? |
|
Det stämmer slangen, bilen i fråga var en 318 med N42b20, trodde först det hade något med vakumpumpen på bakkant av motor att göra. Hade "problemet" länge, läste runt på en massa olika forum och rätt som det var sa någon att han hade haft "liknande" som ts har, han bytte till ett vanligt oljelock och problemet var borta. Jag tänkte att jag testar, det skadar ju inte. Beställde nytt från tyskland á 40kr och problemet försvann. Om jag inte minns helt fel var locket lite sprucket i plastgångjärnet, måste ju ha varit det som gjorde fenomenet. Här är en film på oljelocket = |
|
Intressant! Trodde inte det kunde skapa så "långa cykler" av pulserande tomgång som 15-20 sekunder! Blev nyfiken nu att prova på min E87 med N46-motor framöver :-) Ja, definitivt värt att först kolla en så enkel sak, dels kolla om det är något onormalt över- eller undertryck men även prova och se om det drar tjuvluft därifrån. Däremot är det bara den övre delen som tätar tillsammans med dess gummipackning. Den där nedre delen är bara där som ren bekvämlighet för folk som inte klarar av att hantera ett löst oljelock :-) Men inte helt ovanlig att antingen gummipackningen blir dålig (förbannat irriterande att den inte säljs som lös reservdel) eller att det bildats en spricka eller två i den övre delen efter det att en silverrygg försökt lossa oljelocket. Eftersom man numera aldrig byter olja på bilar så kan det gå åratal innan någon ens rör vid oljelocket och då kan de sitta fast ganska hårt... |
|
Nej N42 har ingen tomgångsmotor vad jag vet. Jag ska definitivt testa att byta locket. Tack för det tipset. 😊 Har även googlat lite och sett att folk testar läckage med "rökmaskiner" så det tänkte jag också ge mig på om det inte blir bättre. Det lustiga är att fenomenet inte börjar direkt utan efter att jag stått på tomgång någon minut. Sen har jag nya delar till vevhusventilationen som jag ska byta vid tillfälle. Dock verkar den inte vara tät när jag blåst i slangarna. Såg dock när jag kollade med inpa att crankshaft adaptation inlet bank 1 ligger utanför gränsvärdet !122 (120) Det har jag också googlat men folk verkar strunta i den varningen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ja man blev då skapligt paff när det var borta. Jag kan ev ha filmklipp någonstans, lär kika. Absolut, värt ett försök att testa byta lock! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag är en som testat med rökmaskin, på just N42 faktiskt. Kräver lite förberedelser och engagemang, men det funkar. /Anders |
|
Robinrs: Det verkar som att din teori var korrekt. 😊 Jag bytte till ett lock jag hittade här hemma och nu har inte tomgången stegrats. Tack för tipset. Jag får se vad som händer när det blir kallt igen. Förhoppningsvis ingenting. ///BMW - Was sonst! |
|
| Haha! Fantastiskt att höra, tänk vad en liten insats och grej förhoppningsvis lyckas åtgärda felet, jag tror du inte behöver oroa dig för samma fenomen igen, jag fick ingen skillnad på varvtalen varmt som kallt :) Hoppas bmw-slangen läser det här och lägger det på minne. | |
|
Passade på att filma gången på motorn igår. Visserligen bara en kort snutt men ändå. 😊 Kan ju passa på att fråga då jag är lite smånojjig om denna motor efter allt negativt jag läst. Låter den normalt eller finns det något ljud jag bör vara ängslig över? ///BMW - Was sonst! |
|
| Låter som den ska i mina öron. Var några år sen jag hade min (5-6 år sen typ), jag bytte kamkedjespännaren på min och blev mycket bättre i uppstartsögonblicket. Kostade inte många hundralappar för att bli kvitt lite rasslande vid uppstart. | |
Mycket intressant - är ju precis sådan här feedback som är nyttig! Fortfarande något förvånad över den extremt långa periodiciteten (~40 sekunder) samt att det inte händer direkt vid tomgång utan tar lite tid samt att det även verkar inträffa vid varm motor (en del tjuvluft brukar "täta" till sig själva men det är i regel kopplat till expanderade metall men dagens motorer är ju bara ett snår av plastdetaljer med en snygg plastkåpa ovanpå för att det inte ska se så fult ut. Offtopic : Minns när någon tog av fåfängelocket på en nyare Kia Sorrento eller Sedona och det såg ut som en oljeraffinaderi gjort i plast därunder! Hittade inga bra bilder - men här mitt i denna video ger en viss uppfattning Ska definitivt lägga detta på minnet! Något jag lärt mig är att när man tror man vet alla olika varianter av orsaker till ett problem så dyker det upp en variant till :-) Det är därför man aldrig någon kan med 100% säkerhet säga rakt ut att man ska byta <x> baserat på en enklare förklaring av felet - utan som här börja misstänka olika komponenter och system. Just tjuvluft verkar kunna få nyare motorer att bete sig på många olika märkliga sätt, äldre motorer verkade vara mer konsekventa hur de betedde sig. Det gör ju att man funderar lite på hur man snabbare/enklare kan hitta dessa problem. Nu verkade det ha varit oljelocket - men finns massor av andra ställen där det kan läcka lika mycket. Som Storabjörnen var inne på så blir en rökmaskin en allt väsentligare i felsökning (jag menar lycka till att spruta startgas i alla skrymslen och vrår i Kia exemplet ovan - dessutom så är det inte säkert att nyare motorstyrsystem reagerar på det "klassiska" sättet längre). Troligtvis hade man även sett på fuel trim parametrar och andra kritiska styrparamertrar att något inte stämde med luftintaget. Som sagt, det börjar bli knepigare och knepigare att felsöka moderna motorer - de är extremt komplicerade numera. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.