|
|
|
|---|---|
|
Har problem med värmen i motorn och kupén, motorn överhettat och kupén får ingen värme. Bytt: Topplockspackning, vevhuspackningar, termostat, vattenpump, magnetventil(den som sitter bakom/under luftfiltret), expansionskärl. Blir inte klok på felet, efter att jag monterat tillbaka toppen har jag åkt cirkus 10 mil utan problem med motortemp, dock ingen kupé värme. 20 minuter innan besiktning så gick tempen upp och vägrade gå ner, kylaren i sig var på sin höjd ljummen upptill, kan kylaren vara igensatt? Köpa ny eller försöka spola igenom, isånnafall hur gör man. | |
|
Hej, Spontant får jag ett intryck av otillräckligt fyllt/luftat system. Annars kan det ju handla om nästan vad som helst. Nya grejer, särskilt icke-original, *kan* ju vara defekta. Fast tilltäppt kylare tror jag inte på. Men snart kommer de som kan E46. :) /Lennart |
|
| prova lufta kylaren | |
| När man luftar ska man ha luftskruven på högsta punkten. Bäst att parkera i en liten uppförsbacke om du har luftskruven på kylaren. Skruva även upp värmen på max i kupén. Du kommer höra om det bubblar till i kylaren, då har nog luftfickan släppt. Kan ju hända att du tappar kylvatten också. Har du kollat alla slangklämmor etc? Kollat att avtappningsplugg är åtdragen i botten på kylaren? | |
|
Har du kollat så denna fungerar? Länk Är det den du menar med magnetventil? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Om jag minns rätt, står värmeventilen (JohanE:s länk) öppen i grundläget (=strömlös), så den borde inte vara orsaken till problemet med kupévärmen. Men den kan ”tröga”, efter vad jag läst, så kanske, kanske. Men den har inte något att göra med motortemperaturen. /Lennart |
|
|
Tycker att jag har luftat mer än tillräckligt, systemet ska sluka i sig 8,5 L och helt i 8+ med bilen upphöjd i framkant med värme på max. JohanE, precis den jag menar, den är bytt :/ Inga läckage vad jag har sett(torrt i motorutrymmet och inga pölar under vid parkering), och pluggarna är åtdragna. Börjar få slut på idéer vad de gäller fellösning, var till bmw innan topplockspackningsbytet och de var de dom sa var lösningen, så jag vet ej mer :s |
|
|
...är det inte typ 10,5 liter i kylsystemet!? Det är en siffra som dyker upp i huvudet när det gällde E46:an... Luftningen kan vara svår om man inte gör rätt! Fronten högt är grundläget och sedan full kupévärme och fläkten på halv fart. Därefter slår du i exp.kärlet fullt och startar motorn och efterfyller när bilen suger i sig vätskan. Stäng locket på exp.kärlet och öppna luftskruven och varva upp motorn några gånger och stäng skruven när det bara kommer vätska utan luftbubblor. Sedan öppnar man locket igen och efterfyller i exp.kärlet. Därefter är det bra om bilen kan stå i brant uppförsbacke någon timma eller så och efterfyllning igen. Därefter kör man en sväng tills motorn blivit rejält varm - oftast hör man efter en kort sträcka att det gurglar till i systemet när luften försvinner från kupévärmesystemet. När man sedan stannat får man efterfylla igen och helst låta bilen stå med fronten högt i flera timmar. Nästkommande dagar bör man då och då kolla/efterfylla kylsystemet i takt med att de sista luftfickorna försvinner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Googlade mig fram till 8,5 Liter men kan mycket möjligt vara fel, får bogsera tillbaka till garaget och ta runda 2 på luftningen! | |
| Hur gick det? | |
|
Gjorde du så? |
|
| Har du kollat att det inte är fel på tempgivaren? Du skrev ju att motorn var ljummen vid kylaren. Den borde ju kokat i expansionskärlet om den var överhettad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.