AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.215

Första riktiga kallstarten och motor samt adaptiva led gick dåligt 530 xd

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Minus 21 grad och bilen hade stått ute ett drygt dygn. Körde dieselvärmaren ca 30 min. När jag startade bilen så gick motorn typ nästan som den tappat en cylinder och bilen skakade. Körde iväg och märkte direkt att det automatiska helljuset inte fungerade, stängde inte av vid möte.

När motorn nästan hade nått fulltemp så stängde jag av den ca 30 min. Startade sen och motorn gick nu som vanligt. Men helljusassistanten fungerade fortfarande dåligt.

Så ska det väl inte vara? 3700 mil och just över två år.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Dieselvärmaren värmer tyvärr inte motorn, bara kupén. Att den gick lite lurvigt efter en kallstart i -21 är nog inte så konstigt. Vad som gjorde att helljusassistenten inte funkade, vet ej. Kanske låg spänning i batteriet?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
helljusassistenten:

kan det bero på isfrost vid kameran, som känner av mötande ljus?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Det var rejält lurvigt i en dryg milnför innan jag parkerade så gick motorn konstigt. Ja det är ganska knäppt att värmaren inte värmer motorn.

Inga felmeddelanden förutom däcken fick jag upp. Har mailat bmw om detta och hoppas på svar.

Såg ingen is vid backspegelns kameror men det var mörkt så jag kan ha missat något minimalistiskt.

Batteriet drog med kraft runt motorn.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
När jag har kallstartet min (E61 530xd) så kan den gå orent några sekunder för att sen gå till sig. Att det ska ta flera minuter låter inte rätt...

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Byt glödstift och relä/styrenheten. Standardfel.

Hummer
530 XD M F11 2017
Bmw säger att det är normalt att en diesel spikar i början när det är riktigt kallt men det är ingen fara så länge inga varningslampor lyser. Det ska väl lysa varningslampor innan byte av du nämner Chrille?

Sen fick jag ett skumt svar om det går att fixa så att motorn värms också. Verkar inte som att bmw själva har en lösning på detta. Märkligt.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Hummer : Det finns en massa trådar om Webaston's fuktion. Kör man den i 30min,så släpps varmvattnet i i huvudkretsen vid start,vilket enl BMW skall vara den "bästa kompromissen"... Vilket JAG och flera med mig,jämnställer med kallstart.! Det går tydligen att "by passa" genom att ta bort den svarta plasten under främre stötfångaren,på förarsidan,där ska man tydligen kunna manipulera varmvattensflödet även till motorkretsen....
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Jo jag har läst om det tidigare och sökte även information om det ikväll. Det går tydligen manipulera en elektronisk ventil så att även motorn värms. Men jag såg ikväll inget om hur kupén blir om motorn också värns, och allt inom 30 min som bmw verkar ha som maxtid på värmaren.

Min värmare gick tiden ut och inte fan märktes det på motorn som gick hårt ändå som om den var djupfryst. Ny olja har jag i motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.