|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
@ir655. Undrar om det kan vara nåt begynnande problem med din fördelningslåda. Jag skulle söka på det. Svårt att tänka mej att det är däcken i sig som ger ditt symptom. |
|
|
Visst är det så att frirullande hjul bäst tar upp sidokrafter. Men släpper jag gasen så har jag dock en liten motorbroms på bakhjulen så helt frirullande är de icke. Med lite (betoning på lite) gaspådrag låter jag xDrive fördela momentet till det hjulpar som bäst behöver det. Men givetvis behöver man träna på ytor med stora marginaler för att lära sig hur xDrive jobbar för att bäst kunna utnyttja tekniken. Och nej, jag nyttjar ej fyrhjulsdrifter för att köra fortare än om jag körde tvåhjulsdrift. Och som jag tidigare skrev är jag mycket medveten om risken att fyrhjulsdriften maskerar halkan. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
@Lasse, vill inte tro att det är fördelningslådan då jag inte har missljud eller dessa symptom vid andra väglag. Jag känner bara av detta när det är halt väglag. Med friktionsdäck på 4-5mm så är det kanske inte konstigt nu när jag tänker på de i efterhand. Tack för all feedback! |
|
|
Nu har varit ute i helgen och kört i halkan. Både motorväg och osandade småvägar ute på landet. Att bilen knycker i sidled upplever jag inte. Däremot hör och känner jag hur xDrive hela tiden försöker fördela momentet när man kör igenom snöstängar vid körfältsbyte och i kurvor med lite gaspådrag känner jag hur bilen liksom kasar lika mycket i sidled med både fram- och bakhjulen på ett mjuk sätt. Lite lurigt om man bara är van vid tvåhjulsdrift. Maskeringen av halkan är uppenbar. Jag kör med gamla dubbfria Nokia RFT på standardfälg (17’’ tror jag) Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.