AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.493

2015 530dx F11 otroligt instabil på vägen vid halt väglag

Sida 1 av 2
IR
74
IR655
2015 F11 530dx GDM Tune 331hk/675nm
Hej!

Jag har märkt en lite läskig tendens på bilen när jag kört några gånger där man inte saltat vägen efter flera dagars minus grader sen lite snö på det. Bilen vickar i sidled när man kör mer än ca 90km/h. Man känner de i "rumpan" samt att man ser hur huven på bilen rör sig höger/vänster i korta ryck.

När jag kört på bar mark med fläckar av is så har bilen dragits åt ett eller annat håll ibland som om man kör på en väldigt spårig vägbana.

Jag har haft bilen inne på hjulinställning och allt ser bra ut förutom camber Bak som ligger på -2.5 på båda sidorna. Men det känns inte som att det ska orsaka detta. Däcktryck ser bra ut, 2.2 samt 2.4 bar fram/bak.

Däcken är friktion Michelin Ice-X med 5mm mönster som jag mätte nu.

Vid torrt väglag märks ingenting. Bilen kör rakt som ett spjut och drar inte åt något håll.

Några idéer?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det första jag skulle testa är att höja däcktrycket ordentligt för att se om det blir nån skillnad. 2.2 är rätt lågt.
IR
74
IR655
Kollade däcktryck med påfyllarens manometer och den visar 2.6 fram 2.8 bak.

TPMS visar 2.2 samt 2.5, ökar lite efter en stunds körning.

En av dom ljuger så jag får kolla med en 3:e manometer för att fastställa trycket.

Enligt klistermärket i dörren ska man köra med 2.2 fram 2.5 bak om man sitter och åker bilen ensam som jag gör nästan hela tiden.

Vid full last anger den 2.6 fram 3.1 bak för storlek 225/55/17
Transocean
Inte skall man behöva trycka 4 bar i däcken bara för att bilen skall gå rakt :-) Jag kör med det som BMW rekommenderar i dörrstolpen sommar som vinter. Funkat alltid klockrent. Har samma hjulstorlek som du med 2.2/2.5 bar på G30:n

I morse var det riktigt jävligt halt på motorvägen klockan 04.30 och minus 17....
Kan tilläggas att mina Nokian R2 fortfarande har c a +8 mm mönster kvar. Bilen betedde sig ungefär som du beskrev. Alla andra körde max 100 jag låg på 130 :-) Min har 340 hk/508 nm och din verkar ha lite till ....

Kanske handlar det mer om vridmoment och körstil än kassa däck eller bil :-)Kan det vara så enkelt att det helt enkelt var jävligt halt och greppet hade varit väsentlig bättre med dubbdäck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
5 mm mönsterdjup på vinterdäck = dags att byta snart!

Hur breda däck har du?
Har däcken rätt LI?
Är det vanliga eller RFT-däck?
Är däcken stjärnmärkta (BMW OEM-montering)?
Har fälgarna rätt inpressningsdjup?

Man ska inte behöva 4 bar i däcken - då är något fel!

Däremot kan man gå upp kanske 0,2-0,3 bar i förhållande till sommardäcken för att få lite stabilare gång.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Johan B:

Tänkte skriva det samma om 5 mm men TS skriver att bilen kändes vinglig även när det inte låg nån snö på vägen.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Det är väl fortfarande så att bettet i dubbfria försämras ganska fort över tid jämfört med dubb?

Jobbar antisladdsystem? Den gör färden småryckig i sidled.
Jag upplevde min F34a så imorse, den larmade även över däcktrycket som gått ner till 1.9 höger fram, 2.0 på resten iom kylan. Körde upp dom till 2.3 och blev mycket bättre. 18".
IR
74
IR655
För att svara på några av de frågor som dykt upp:

Kör med 225/55/17 på vinterdäcken.

Nej, bilen har inga av dessa tendenser under torr eller blöt vägbana...endast när det är snorhalt ute. Kan till och med säga att den inte vickar is sidleds på småvägarna där det ligger mer snö på vägen.

Antisladd går INTE in när detta händer, tror inte den hinner uppfatta vinglandet faktiskt.

Däcken är nog den vanliga varianten dvs inte RFT och har belast. index 101H XL (ska kolla närmre imorn)

Fälgarna är nog något som BMW säkert krängde till företaget som hade bilen som tjänstebil, tror inte ET är fel då dom ser ut att sitta "rätt", även sett dessa fälgar på andra 5-serie. Ska ta en bild imorn och se om ni kan identifera dom.

Det kan helt enkelt vara så att däcken är dåliga, men känns ändå som att den borde köra rakt på E4an utan att man gasar för mycket. Det blir nog att köpa dubb till nästa säsong!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bilen blir instabil på isgata med slitna dubbfria däck är väl iofs. inte så konstigt....

Tror mer på att däcken börjar bli dåliga än att du har ett tekniskt problem.

Problemet med fyrhjulsdrivna bilar är att de kan maskera dåligt grepp lite för bra och att det dåliga greppet visar sig först när det nästan är obefintligt - läste att det är vanligare med halkolyckor med fyrhjulsdrivna bilar än bakhjulsdrivna dito, då de fyrhjulsdrivna bilarna lurar föraren så denne tror att det är bra grepp på vägen men när en "situation" uppstår, är hastigheten för hög kontra underlaget...då blir det lätt en olycka!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Indikerar antispinn och antisladd när du kör?
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Ja, ishalka och dubbfritt är ingen bra kombo - tror helt klart det sitter i däcken!

Dubbfria nordiska vinterdäck är också lite ”slekigare”, jag skulle prova köra med maxtryck enligt vad som är specat till bilen - men eftersom det inte märks vid asfalt/vanligt snöigt väglag så tror jag helt enkelt det är greppet som helt enkelt är för dåligt vid ren ishalka.

Om det är ett underlag du utsätts ofta för skulle jag absolut satt på dubbdäck nästa gång!

bl
2.294
blixten
325i -88
Hur långt har bilen gått?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag tror också som Johan B på maskeringseffekten som gör att man upplever ohalka ända tills det är så halt att fyrhjulsdriften inte längre kan fördela kraften för att ”eliminera” halkan.

Jag försöker intala mig själv att det är halare än vad jag upplever och då och då provbromsa och/eller småknycka med ratten för att känna av fästet. Givetvis där det finns rejäla marginaler.

I och med att xDrive är integrerat med antisladd så försöker jag köra lite mera aktivt jämfört med tvåhjulsdrivna bilar. Dvs bromsa (kraftigt) innan kurvan och hålla lite gas genom den i stället för att bara rulla genom kurvan. xDrive är nämligen helt urkopplad när gaspedalen är helt uppsläppt.

Annars upplever jag att min bil går mycket stabilt i halka.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@Waterlily

"I och med att xDrive är integrerat med antisladd så försöker jag köra lite mera aktivt jämfört med tvåhjulsdrivna bilar. Dvs bromsa (kraftigt) innan kurvan och hålla lite gas genom den i stället för att bara rulla genom kurvan. xDrive är nämligen helt urkopplad när gaspedalen är helt uppsläppt."

Vad vinner du på det?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att fyrhjulsdriften då är "inkopplad" i kurvorna. Själv har jag kört helt "normalt" med alla fyrhjulsdrivna bilar och det går alldeles utmärkt. Vid normal körning ska man inte ligga på gränsen till greppet. Då kör man fel.

-------
//Lövet
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
ja, men gasar jag inte, lär jag ju inte heller behöva 4-hjulsdrift.. och gasar man, har man mindre över till sidgreppet. Maximalt sidgrepp får du på frihjul.
Sen att det är kul att gasa är en annan sak ;-)

IR
74
IR655
Hallå! För att återkoppla:

Jag körde hem från jobbet inatt vid 0400. Bilen var hur stabil som helst på E4an där dom hade saltat vägen (ingen snö/slask bara blöt bana från saltet) ända tills jag kom fram till en del där det snöade och inte hade saltats. Då började bilen dra åt höger och vänster i korta ryck lite då och då. Jag saktade ner och körde i 90 resten av vägen hem. För att testa greppet så provade jag att bromsa under den besvärliga delen av färden hem och ABS gick in direkt även med medelhård tryck på bromspedalen...det är nog så att det är alldeles för halt med dessa däck. Blir nog dubbelt till nästa säsong.

Bilen har för övrigt gått 15.000 mil. Varken besiktning eller verkstad som gjorde hjulinställning nyligen kunde se några slitna fram/bakvagns delar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Som en bärgare i Småland sa vid halt väglag...
"Enda skillnaden mellan fyrhhjulsdrift och tvåhjulsdrift är hur lång på sidan av vägen bilen hamnar"
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Byt däck!
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
En intressant jämförelse mellan bakhjulsdrift med vinterdäck och X-drive med sommardäck vilken visar hur mycket däcken gör skillnad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.