|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ringde precis till bmw för att jag fått meddelande om att en styrväxel skall bytas på garantin. Tänkte då att man skulle passa på att byta olja då jag kört 1500mil sedan förra bytet. När personen kollade upp detta påpekade hon att det vara dags för en stor service. Alla filter, tändstift, olja och även en genomgång av bilen. Bilen har rullat 4300mil och är av årsmodell 2015. Kan detta verkligen stämma? Har själv bytt luftfilter och har tänkt att byta stiften men läst mig till att detta skall vara onödigt. Ska man genomföra denna service som isåfall ska kosta över 6000. Känner mig redan lurad och jag har inte ens gått in i butiken ännu. | |
|
Det stämmer, bara att gilla läget! Olja/filter vartannat år och fordonskontroll vart fjärde om man inte kör många mil. Det står ju för övrigt i iDrive hur långt/länge det är kvar till olika sorters service. |
|
|
Ja, det stämmer ju. Fordonskontroll samt olja skall bytas 03/2019. Ingår stift alla filter i fordonskontroll då eller?? Kan någon annan verkstad lösa detta eller måste det vara BMW själva? |
|
|
Då alla garantier har gått ut så kan du ju välja vilken verkstad som helst eller göra det själv. |
|
|
Okej, men den stora frågan kvarstår, hur blir det med den digitala serviceboken? Samt hur blir det med service indikatorn i bilen som kommer att börja lysa 03/2019? Vem kan "OK" och checka av dom förutom BMW själva? En annan fråga, bilen har en vässad programvara, om jag lämnar den till BMW, kommer dom att installera ny programvara så att mitt extra krut försvinner? |
|
|
Det behöver inte vara BMW själva, men vill man ha korrekt historik behöver servicen loggas i deras system. Av dessa alternativ: 1. BMW själva 2. BMW auktoriserad verkstad (t ex Mechanum här i Gbg) 3. Icke auktoriserad verkstad med tillgång till BMW:s system (Finns dessa?) 4. Icke auktoriserad verkstad skulle jag välja 1 eller 2 för en relativt ny bil. Jag tror inte att de uppdaterar motorstyrningen normalt sett. Skulle det hända så brukar väl trimmaren ofta vara sjysst och lägga tillbaks trimmet utan kostnad? |
|
|
Stiften slits inte med ålder utan med milen...de byts väl runt var 9000:e mil eller så om det är platina- eller iridium-stift!? (det bytesintervallet är tilltaget med STOR säkerhetsmarginal om stiften har platina/iridium-spets på båda elektroderna - då håller de (mycket) länge med vår rena bensin! Filter slits inte heller med ålder utan med milen (kanske undantag för kupéfilter som kan bli "muggiga" med tiden). Oljan (och oljefilter då man alltid byter oljefilter när man byter oljan) ska bytas senast var 24:e månad oavsett körsträcka då den kan oxidera med tiden oavsett körsträcka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad har du för optimering förresten? Omdöme? Hur påverkas förbrukningen? | |
| Har tagit hjälp av NMO. Har kört ca 1500mil med detta. Fungerar bra, bad om en "snällare" fil vilket jag fick i jämförelse med en fil jag testade 2 mil från ett annat företag som jag inte gillade. Dock har jag lite små vibrationer som uppstår när jag har hög växel och låga varv (2800-3200) och ger på fullgas. Har testat annan programvara också som sagt från annan leverantör och det var detsamma. Forskade runt kring detta och pratade med mängder av olika folk och firmor som optimerar och som jag förstår det så kan det vara kopplingen, vridmomentet toppar runt dessa varvtal är teorin. En kompis som "lever" för bilar berättade om samma symptom på en optimerad bil han hade och det var kopplingen. Jag kan ärligt talat inte avgöra vad som ger dom här vibrationerna, det är så mycket skitsnack bland alla dom där företagen, den ena snackar mera skit om den andra. Alla är skit utom dom själva. Men som sagt det är inget som jag märker av så vidare jag inte kör typ 80 på 6an och trycker full gas. Tex på 1-4 får jag inga vibrationer alls så det verkar rimligt att det kan vara hårdvaran. Har läst mycket på utländska forum och bilen N13 verkar ju vara väldigt tacksam att optimera då ingen egentligen verkar ha problem. Min förbrukning ligger på 7,6l/100 konstant ändrar sig aldrig. Jag kör alltid på 98 och mycket stadskörning. Bilen är svin rolig att köra ska tilläggas! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.