|
|
|
|---|---|
| Läste lite om kommande M3, och det låter lovande. Ska finnas i manuell variant, effekt närmare 500 hk än 400 och vikten minskar. Håller tummarna att det blir så... | |
| Låter ju häftigt. Själv drömmer jag om F80. Har aldrig kört någon, men vad man läst ska den ju va betydligt vassare än min M3. Fick jag önska något om nya G80 skulle det väl bli att de återgår till det enkla. Ta bort fejk-ljudet i högtalarsystemet, sätt en riktig sportljuddämpare istället, 6 växlad manuell låda utan "mellangas" , ingen hybriddrift utan fila vidare på konceptet rak 6a med överladdning. Minska vikten till 1550 tjänstevikt. Gärna 550 hk med flack vridmomentskurva. Körbarheten är viktig. Vanliga stålbromsar i 400 mm med 6 kolvsok som m2 comps uppgraderade bromspaket, som man har råd att byta ut om de är utslitna. Det hade vart nåt........ | |
|
Ljudet lär det väl finnas hopp om i alla fall. T ex M850i låter ju roligare än de senaste generationerna. Eller roligare och roligare, det är ju ändå en smaksak. Men det verkar ändå som BMW tagit till sig av den kritik som ändå funnits. Sen tycker jag iofs att det är snett att så kategoriskt peka på AMG-bilarna och säga att de har häftigare ljud. Det har de ju inte, men de har ett häftigare designat ljud. Vilket om man ska vara lite elak är lika illa som högtalarljudet. Det är i alla fall inspelat från bilen själv, medan det designade avgasljudet lika gärna kunde varit ett ljudspår. Men med turbo så blir det ju så. Nuvarande generation F8x tycker jag egentligen inte låter så värst dåligt. Men det är sport plus och bra pådrag som gäller för att det ska låta sportigt på riktigt. När man puttrar runt i stan i komfortläget så låter det inte speciellt roligt alls. Såg däremot något om att det ska komma någon form av basmodell av G80 som ska vara väldigt avskalad. Hur avskalad återstår väl och se, och om det blir verklighet, men låter ju som något "puritanerna" borde gilla bättre. Speciellt som det verkar kunna bli någon variant på M5:ans AWD också. Länk Ska också bli intressant att se hur mycket effekt den får. Någonstans kan ju i alla fall jag känna att det inte direkt är effekten som är problemet utan att få ner den i marken. Nu blir det ju troligen någon form av AWD och det lär nog behövas om effekten ska upp. Samtidigt ligger ju Mx40i med AWD rätt nära i acceleration, så något måste de väl hitta på för att motivera prisskillnaden mot M-bilarna. |
|
|
Lite mer info här: Länk "- Three performance levels: 444hp (Pure), 475hp ("base"), and 500hp (Competition). - Some versions will have RWD, others xDrive; both manual and automatic transmissions will be available. The reports that it will be Pure+manual+RWD, base+auto+xDrive, and Competition+auto+xDrive seem plausible but I don't yet want to claim that no other combos will be available." |
|
| ...samt syntetiskt ljud så klart | |
| Vem fan vill ha sånt i en seriös bil. Hör hemma i Japanska bilar. | |
|
Tja uppenbarligen många (de flesta?) som äger en någorlunda ny BMW. Det är väl bara ett fåtal av modellerna som inte har "Active Sound" eller vad det kallas. Det är ju dessutom nästan komiskt att M-bilarna har det. Sen går det ju relativt enkelt att koppla ur om man så vill. Men det finns ju tyvärr ingen knapp eller så för det. Å andra sidan som jag skrev ovan så är ju i stort sett alla sportigare bilar med turbo skyldiga till att ha designat ljud. Om man inbillar sig att t ex AMG-bilar med turbo som ju ofta får beröm för sitt härliga ljud faktiskt låter på det viset med ett "vanligt" avgassystem så är man mer än lovligt naiv. Har även sett en del spekulationer kring hur det kommer sig att det blir rätt rejäla avgasknallar så fort man lyfter gasen, även med ganska blygsam belastning på motorn. Det känns mer som att det är designat att bli så än att det är naturligt. Det är ju i så fall också fejk på ett rätt pinsamt sätt. Å andra sidan så är det ju så folk vill ha det, och när framför allt premiummärken lägger gott om tid på att få till rätt ljud när en dörr stängs så ska man nog inte bli förvånad om det "fuskas" med motor och avgasljud. Volvo pillade väl en del med sin mini-V8 för att få den att låta rätt. Tiderna när det man såg var det man fick i en bil är borta. Jag är inte heller något fan av syntetiskt ljud men man får helt enkelt välja en äldre bil om det stör en så mycket. Eller koppla ur det... |
|
| Gällande fejkat motorljud: Länk | |
| Tur Ferrita ligger i stan jag bor i. | |
| Om nu motorljudet är så viktigt så är det väl bara positivt med ASD? Förstår inte problemet. | |
| Tacka vet jag ljudet från min v8 med eisenmann race..... Och hade inte SBP haft så ont i r vhålet över kompressor på sugmotor hade jag redan vart på väg till ESS. | |
|
Nimgaard Ännu mer komiskt att M5 F10 har en default start/stopp funktion, det hör inte hemma i en M-bil, kodade bort det direkt när jag hade min. |
|
|
Jo jag har det i M4:an också. Det stör mig väl inte överdrivet mycket även om jag trycker bort det när jag startar bilen. Vill ogärna fippla med en helt ny (nåja den fyller snart år) bil annars hade det nog blivit en bortkodning av det. Ljudet har jag varit inne på att koppla bort, det är ju bara att dra en relativt lättåtkomlig kontakt men det stör mig ärligt talat inte så mycket i själva ljudet. Det är mer vetskapen om det som gnager. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
X3 och X4 M har fått 480 respektive 510(competition). Jag skulle gissa att det blir samma i M3/M4 när de kommer. |
| igelkotten, tror du det blir exakt samma eller skruvar man upp M3/M4 kommer? Jag tycker att M3/M4/M5 är de M-modeller som är mer "riktiga" än X3 M och bör därför få liten boost även om de använder samma motor. | |
| Ska man tro länken jag postade tidigare så blir det snarare tvärtom. Dvs två varianter med samma effekt som X3/X4 och en tredje med lägre effekt. | |
|
Jag anser att det är en j*a skillnad på att designa ett välljudande avgassystem med sound/x-pipes á la AMG, jämfört med att be Webasto eller någon annan leverantör tillverka en grunka som framkallar eller förstärker semi- (eller hel)artificiella ljud! (Som BMW gör på insidan, och Audi på utsidan; på vissa modeller?) Klart ljuddesign ska finnas, det är ytterligare ett attribut bland många andra som skapar ett köpsug och ägandeglädje - men sedan bör det ju tunas till en nivå när det inte blir löjligt. Första gången jag kände så var med Ferrari 458, som brp brp:ar oavsett hur litet du duttar på gasen, ganska löjligt faktiskt.. |
|
|
Angående effekt så kan det väl vara att X3/4 väger så mycket att det behövs för att få vettig prestanda jämfört med M3/4. Men helt klart så kunde man ju tycka att det borde vara samma. @Sani, givetvis är det så. Min poäng i tråden är att det i mångt och mycket är samma sak. Det blir ju rätt komiskt när olika recensenter på youtube tycker att AMG har ett sjukt häftigt ljud och att det är "helrätt", men nästan sågar M3/4 för ljudet och visar avsmak för det artificiella ljudet. Ingen av bilarna låter ju på det sättet egentligen. Diskussionen är jäkligt konstig i mina ögon. Men så gillar jag inte direkt "visuell" trimning heller. Tycker moddade bilar med olika extra karossdetaljer och sportavgas kan vara coolt men tveksamt om jag skulle vilja köra runt i det själv. En 320 blir inte en M3 bara för att den har lite kolfiberdetaljer och ett sportavgas, och en M3 blir inte en tävlingsbil bara för att den har fler kolfiberdetaljer och ett ännu häftigare sportavgas. Tycke och smak, alla har vi olika. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.