AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.181

Varningsmeddelande högre spänningsuttag 330e

De senaste dagarna då det har varit kallt har jag fått en varningsmeddelande när jag startat min 330e. Den varnar för ett högre spänningsuttag en vanligt. Är det någon annan som har sett detta meddelande?

Jag har en väggfast laddare från BMW som bilen är ansluten till och batteriet är fulladdat på morgonen. Vanligtvis är bilen också varm och skön men idag när jag försökte värma upp bilen via nyckel så gick värmaren aldrig igång och när jag startade bilen så gick bensinmotorn igång direkt och jag såg varningsmeddelandet igen. Då hade den iof stått sedan i fredags.

Patrik
Vad meddelandet egentligen säger är ”utökad batterianvändning vid stillastående”. Minnet är bra men kort.

/Patrik
Mitt korregierade inlägg blev tydligen borttaget - det vore inte fel om man faktiskt kunde ändra sina inlägg när man får mer fakta (kan man göra det som poweruser?) - dessutom försvann de svar som jag hade fått också.

De senaste dagarna då det har varit kallt har jag fått en varningsmeddelande, på morgnen, när jag startat min 330e. Den varnar för högre batterianvändning än vanligt vid stillastående. Även i morse såg jag detta meddelande, -17, men värmaren hade gått igång och bilen startade utan problem. Är det någon annan som har sett detta meddelande?

Meddelandet försvinner efter en liten stund och när jag gör check-kontroll så får jag att allt fungerar som det ska. Meddelandet började komma den här veckan när det var kallt, men jag har inte sett meddelandet tidigare vintrar. I mitten av november var bilen på service och då uppdaterade de all mjukvara samt byte startmotorn (detta på order av BMW).
Transocean
Ingenting att oroa sig för. Felmeddelandet gäller ditt 12 V batteri, inte högspänningsbatteriet. Fick likadana felmeddelanden på min förra 3-serie tre vintrar i rad men batteriet hade alltid kräm för start vid minus 25. Det är också så att när man laddar bilens högspänningsbatteri laddas även 12V batteriet. D v s att ditt 12V kanske laddar ur något snabbare än vanligt (stop and go?) och visar felmeddelande men har trots allt ström då du laddar själva bilen :-)

Sen att bensinaren hoppar igång vid minus 17 är helt normalt hur du än laddar till avgångstid etc. Du har väl också märkt att det tar en stund innan man kan lägga in max-edrive?
Tack snälla. Precis vad jag ville höra.

RY
155
RYN
545e -21
Jag fick samma meddelande i min bil och det berodde på att ett av handtagen till Comfort access systemet höll bilen vaken så det byttes ut.
Meddelandet kan fortfarande dyka upp ibland i samband med att jag tvättar bilen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag fick detta meddelande i min bil pga vatten i en styrenhet (kortis).

Meddelandet innebär att bilen drar ”mer än väntat” ur 12v-batteriet. Kan ju bero på kylan men kanske ändå värt att kolla upp?

/M

Mina bilar: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag har samma meddelande på min GT och det känns som att den tjuvdrar, trots nytt batteri som jag har underhållsladdat så räcker det med någon dag så kommer det där. Har "sämre" körmönster på Gran Tourern och den har aldrig visat tendens till dåligt batteri.

Mitt "personbästa" hittills är -29 med Gran Tourern utan motorvärmare, men då gick det lite segt innan den hoppade igång...

//Stenback
Min bil har nu uppfört sig hela veckan, inga klagomål rörande batteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.