AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
318

Akut köptips gällande billig M5

Hej

Jag skriver detta inlägg åt en vän som är i bilbytartankar. Han vill köpa en M5:a och står i valet att lägga 100000 på en kanonfin 90:a eller en annan bil (89:a) som kostar 55000. Hur ser ni på att köpa en billig bil utan servicebok? Skall ju vara farligt på M5....

Köper man den billiga bilen så skiljer det ju ändå 45000kr som man kan råka ut för att behöva lägga på reparationer om nått stort går fel men vad sägar att inte den dyra fina bilen kan få större fel? Dn billiga bilen är fin i motor och låda, känns kalas och går klockrent MEN saknar servicebok, har gått nära 20000 mil och är import. Dock nybesiktigad UA.

Jag resonerar som så att man kan köpa den billiga bilen för 55000, lägga 5000kr på att lacka om de delar som inte är så roliga och sen köra med den som bruksbil. Visst man kan få lägga 20000 på den under ett år men den blir ju ändå billigare. man har ju en pott man kan lägga i reparationer.

Hur svårsåld blir denna bil sen om vi säger att han kan ta en liten förlust på bilen och vill bli av med den till våren för typ 49000? Jag tycker att till det priset så borde den gå ganska snabbt...

Tacksam för synpunkter kring detta.

Mvh
John
Det är ju ingen lätt bedömning det här.
Men en sak är nästan säker i alla fall. Man får vad man betalar för.
Hade det varit jag så hade det blivit den "dyra".

Mvh.
Micke Olsson
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Håller med Micke ovan, jävligt svårt att säga. Kan bara säga att jag tog hem en M5a från Tyskland utan servicebok, och den hade jag mkt glädje av, vållade inga som helst problem. Har en polare som köpte en kanonfin bil och den har bara jävlats, så d e svårt att säga vad som gäller.

jimpa
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle köpa den billiga.Motor och kraftöverföringen är det som kostar pengar om det går sönder, och enligt din beskrivning så var motor/låda helt OK.
På en 13-14 år gammal bil spelar skicket större roll än om den har en s-bok.
Om du är väldigt osäker så rekomenderar ja ett M-test. 13-1400:- kan va din livs investering.
//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.