|
|
|
|---|---|
|
Har gått och blivit lite förälskad i nya G31 (520d/i). Varit inne på en lätt begagnad med sportline, dock så börjar jag bli orolig att stolarna är för trånga. Jag tycker sidostödet för baken pressar på början av benet och undrar hur det känns efter några timmars körning. Tycker de verkar märkligt smala, jag anser mig ligga under medel för ”höftstorlek”, hur tänkte BMW här? Frun anmärkte direkt när hon provade (och att hon satt för lågt), hon har ju bredare kring höften. Ni som har sportstolar, kan ni dela med er av erfarenheter? Sen reagerar jag på begagnadspriserna för G31, de är märkligt höga. Från ca 375- för en bil som har gått 1-2000 mil. Man kan få en helt ny för 415’ med sportline/comfort, hur tror de att någon då köper en beg för 15-30’ mindre? Vissa lagerbilar ligger runt 400’, ung samma pris som för en begagnad. Kommer vi se en prisjustering inom kort? Det säljs nästan ingen just nu, hoppas de på våren och oinsatta köpare eller vad? Leveranstiderna på 520 är ju korta så det är heller inget argument? | |
|
Hade en G30 en helg och tyckte inte sportstolarna var trånga, tvärtom. Jag är 189 cm lång och 90kg tung. Engagerade ni er i inställningarna eller var det vad tidigare personer haft som ni accepterade? Gällande priserna så är det väl så att det finns en hel del bilar som är runt året nu som inte sålts med kampanjer som finns idag och de säljarna är inte 100% informerade eller bryr sig om vad en ny kostar idag. Vissa tror ju dessutom att en bil innan bonus/malus är värd 25' extra även om den extra skatter totalt bara blir 9'. |
|
|
Jag har kört min G31 i ett år och 6000 mil nu och sitter väldigt bra i Sportstolarna, är av medellängd och med normal vikt. Även på långa pass 80-100 mil funkar dem. Går ju att ställa in/ut sidostödet så prova det om ni inte gjort det. Pruta hårt på en lätt begagnad 5 serie eller köp en ny med de bra rabatterna som ges. |
|
|
Kolla in komfortstolarna. Bättre kan du inte sitta :-) Brukar dock var svårt att hitta på beg marknaden och i synnerhet på de mindre maskinerna, då de kostar en hel del extra. Därför får du nog i så fall kolla på nytt eller 530 och uppåt, för att ha en rimligt chans att hitta dessa. |
|
| En nackdel med komfortstolarna (förutom priset) är ju att benutrymmet i baksätet upplevs nästan sämre än i treserien och det känns ju lite tråkigt på en så stor bil. | |
|
Har försökt ställa in stolen som jag vill ha det men tycker/inbillar mig att stödet längs låtet trycker längst in, någon decimeter från där sittdynan och ryggstödet möts. Man kan väl bara justera sidostödet på ryggdelen, inte sittdelen? Låter ju bra att ni inte har reagerat på det (gäller också era respektive som ju av naturen är än bredare?), särskilt då vissa av er är välväxda! Har ni skinn eller delläder, någon skillnad? Har provar båda men helläder bara en kortstund och det var innan jag hakade upp mig på detta. Övervägt komfortstolar men beg är det sämre utbud bland de mindre motorerna. Vi kommer ha bakåtvänd stol så varje cm är uppskattad i baksätet. Men sitter man dåligt så spelar ju några cm mindre roll. Säljarna har varit ganska ointresserade, de har gått ner under 2% (typ 389 -> 380) och inte varit villiga att ex slänga med vinterdäck. Och lagren verkar fyllas på... Misstänker också att de inte reagerat på att det finns kampanjer nu, trots att de är medvetna om det. |
|
|
Upplevde också samma ovilja att gå ner i pris på lagerbilar, förstår inte riktigt varför. Som Grelle säger så verkar vissa tro att bonus/malus gör att bilar med "normal" skatt är guld värda. För vår del blev det ny bil istället, för ungefär samma pris. Har komfortstol och bakvänd bilbarnstol och tycker det funkar rätt bra, men förstår att dom är luriga att hitta begagnade. Har kört begränsat med sportstolar i G3X men reagerade inte speciellt på att dom kändes trånga. Det hjälper ju inte dig dock.. Bredden på sätet går så vitt jag vet inte att ställa, utan det är som du säger sidostöden på ryggstödet som går att ställa. |
|
|
Ok tack, då kan jag släppa oron kring sportstolarna då ingen tycks ha upplevt problem med dem. Gör livet lite enklare. Kanske är det bonus/malus som spökar. Min teori är att det just nu nästan enbara är märkeshandlare som har objekt ute (demobilar eller liknande), finns få privatpersoner eller oberoende handlare som behöver bli av med bilarna och "sätter press" neråt?! Ja en ny bil verkar ju vara vettigaste alternativet nu, problemet är bara att det innebär en ny förhandling med frun och ett nytt kök finns med i ekvationen vilket komplicerar det hela. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.