|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna! Testade en riktigt fin 325:a igår med bara 10000 mil på mätaren. Bilen gick kanonfint men jag reagerade på ett märkligt ljud vid tomgång. Det lät inte som en enskild tickande ventil utan mer som en knattrande diesel. Ljudet försvann helt när man varvade den. Maskinen liknade inte alls de jag har i mina bilar så jag antar att det är en nykonstruktion och kanske är ljudet normalt, men mina gamla sexor som dessutom gått dubbelt eller tredubbelt så långt går väldigt tyst och mjukt på tomgång. Är riktigt sugen på bilen i övrigt och vill gärna höra vad nån annan ägare till samma modell tror om det hela. Mvh, Mattias | |
| Mitt minne säger att till årsmodell 2008 så introducerades N53 (namn på motorfamilj) som har direktinsprutning. Insprutarna låter en del på tomgång och det påminner om en dieselmotor i ljudet. Antagligen är det detta du upplever. Det bästa hade varit att lyssna på en annan bil med samma motor och se om den låter likadant. | |
|
Ok. Det skulle kunna vara en förklaring. Bor tyvärr inte nära någon storstad, så utbudet är rätt begränsat, men det det skulle absolut kännas bra att lyssna på nån annan bil också. |
|
|
Det stämmer som DLC säger, hade en 325i -09 och den låter dieslig på tomgång. Antar att den lät typ såhär? Inget att oroa sig för i så fall. Däremot kan det vara bra att veta att N53 haft lite problem med spridare och högtryckspumpar, se t ex denna tråd. Länk Tror inte du behöver vara så orolig för det heller, men kan ju vara bra att veta om det blir affär. |
|
| Dieselknattret är säkert normalt pga direktinsprutningen. Men läs på om N53 innan du bestämmer dig. Min fd hade fått ny högtryckspump och 2(!) nox-givare bytta före 6000 mil. Klarade dock spridarna på den. Men det är nog inte nån N53 som klarar sig undan problemen. | |
|
Exakt det ljudet hade den. Inte direkt balsam för ett motor-öra, men bara man vet att det är normalt så kan man ju leva med det. Tack grabbarna! |
|
|
Kolla så att spridare är version 11. Annars kostat det ca 20 000 kr snart. (jag har fått 16 spridare på goodwill) Räkna också med att varken NOX-kat och sensor är OK, särskilt om spridarna inte är senaste version. Kostar ca 30 000 kr. Kolla också att högtryckspump är senaste version runt 2011. Kostar ca 16 000 kr Skaffa försäkring med giltig motorskadeförsäkring över 10000 mil. Läs om N53 i forumet. Ljudet är helt normalt och ändrar karaktär vid ca 60 °C där insprutningstrycket stiger till 200 bar. |
|
|
Det där låter ju inte alls bra. Jag tolkar det som att det är en motor man bör undvika? Och hur kollar man upp dom där grejorna på en bil som står på en firma? |
|
|
Har läst lite fler trådar och känner mej just nu rätt nöjd med att inte impulsköpt bilen. Man kan till och med misstänka att tidigare ägare bytte in den innan den slagit över på 10 000 och motorförsäkringen löpte ut. Men från vilken årsmodell ska man leta om man nu prompt vill ha en 3-serie med bensinsexa som inte är behäftad med en massa barnsjukdomar? |
|
|
Tidigare än 2008. Men de är långt ifrån felfria de heller. N53 har dåligt rykte men långt ifrån alla går sönder. Jag har haft 2st begagnade och kört ett par tusen mil styck. Inte ett fel hade jag. ------- //Lövet |
|
|
Tråkigt att höra. Alla vill ju inte köpa 12 år gammal bil bara för att få en motor som inte kostar skjortan. Men hur länge fanns N53-motorn då? Eller är det diesel som gäller? |
|
| Finns väl 325 årsmodell 2010 som är N52? Med 218 hk och låter som de gamla sexorna. | |
|
Testad 325 årsmodell 2010. AutoPower skriver följande: Testad mot Audi A4 2,0 TFSI Q, Mercedes C180 CGI och Volvo S60 2,0T. Trelitersmotorn silkeslen och kraftfull. Klart snabbast och klart snålast i test. Stabil i alla farter. Förarmiljön kan inte bli enklare eller mer förarorienterad. Dyr, men prisvärt comfortpaket. 2:a i test. |
|
|
325 -10 är N53. N52 var på 2.5liter och försvann som sagt 2008. Samma effekt på båda. Förutom i Z4 tror jag. ------- //Lövet |
|
|
Kan man skruva själv behöver det inte bli svindyrt med N53. Kamdrivningen är stabil och oljeförbrukningen låg. När den funkar är det en fantastisk motor med förbrukning ca 0,7 blandad körning. 2l fyror med turbo drar nog mer åtminstone vid lite inspirerad körning. |
|
|
OK Lövet, men oberoende så tickar den inte på tomgång. Men menar du att den har samma spridare och samma högtryckspump? |
|
|
Ljudet beror ju också på det relativt höga komp förh för en bensinare; 12,0:1. Går som sagt snålt i lugnt tempo tack vare magerläget. Finns några saker att göra för att få den piggare trots att det är en sugis.. /Anders |
|
|
@AnderZ 325 2008-2010 är samma motor, det skiljer inte en skruv. Sen får man själv avgöra hur mycket man tycker det tickar, en del stör sig inte alls. Själv tyckte jag det var väldigt liten skillnad vid kall och varm motor, det tickade hela tiden. Så här mycket lät en av mina: ------- //Lövet |
|
|
Lövet, jag lyssnade av din länk och hörde bara ett svagt tickande. Vi har också en 125i C -12. förutom 530 -08 i familjen. 530i låter lite dieselaktigt på tomgång vid kall motor men knappt hörbart när den är varm. Däremot så låter 125i C inget alls oberoende kall/varm. Alltså inget tickande. Visserligen har den bilen bara gått 1500 mil om det kan göra nån skillnad. Därför trodde jag att det var skillnad på dem. Att den var en 3.0 visste man ju, Men gissar att insprutningstrycket är lägre plus kompet. Kan väl inte bara vara en programmering för att få 272 hk i en identisk sugmotor. |
|
|
Insuget skiljer mellan 325 och 330 plus programvaran vet jag. Schmiedmann har ett kit så att man kan trimma upp 325 om man vill. Kanske även skiljer mer men det vet jag inte. Jag vill påstå att det knackar som tusan i klippet men det är som sagt en fråga om hur mycket man stör sig. Inifrån bilen märks ju ingenting så det är ju klart tystare än en diesel. Tyckte "sjungandet" från bränslerören vid lätt gaspådrag var värre, det hördes ju tydligt i bilen. ------- //Lövet |
|
|
AnderZ007: Om det är en E82 du har, så tror jag att du har en N52 motor i den. Så inte konstigt om den är tyst kall, då den saknar direktinsprutning. /Kent |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.