|
|
|
|---|---|
|
Kan man se via BMW vin om bilen är utrustad med Adblue? När började BMW 520d med Adblue? Tillverkning År och månad? | |
|
Har du adblue ska du se det bredvid ditt svarta tanklock, ett blått extra tanklock. Har du inte det har du inte adblue. Kravet till Euro 6 gäller alla fordon producerat efter oktober -14 om jag inte minns helt fel. När adblue kom på 520d vet jag tyvär inte. Crille |
|
|
Den informationen finns inte att se via BMW vin? Gäller Adblue även 3-serien eller bara de större modellerna? |
|
|
Adblue finns bara på 520d med xDrive. Inte på bakhjulsdrivna, heller inte 3-serien. |
|
| Jag har adblue på min 3-serie.. | |
| Så man kan utgå från att Xdrive har Adblue? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
SCR är en teknik för att reducera nivåer av NOx i avgaserna. Till detta behövs en speciell vätska, urea. AdBlue (som ägs av Länk VDA) är bara ett av flera produktnamn på urea (eller DEF - Diesel Exhaust Fluid som den brukar kallas mer generellt). Andra sätt att reducera NOx är genom EGR (inklusive nyutveckling där man har dubbla EGR-system med lågtrycks-EGR och högtrycks-EGR inklusive EGR-kylning) eller att man hakar på en eller flera varianter av NOx-fällor. Men steget till EURO6 innebär mycket tuffare krav (NOx-gränsen går från 180 till 80 mg/km och HC+NOx går från 230 till 170 mg/km). Det var väl hanterbart med den gamla NEDC körcykeln men med den nya WLTC körcykeln blev det mycket klurigare. SCR är en effektiv metod att reducera NOx, så för många motorer+modeller behövs SCR för att möta kraven för EURO6+WLTC. Men det finns motorer+modeller där detta inte behövs men man kan ändåså klara av att möta utsläppskraven. Eller för att krångla till det, EURO6b är med NEDC, EURO6c är med WLTP och EURO6d-temp är med RDE (man kan se skillnaden i ETK där EURO6 motsvarar option S164A och EURO6 RDE motsvarar option S1DEA). SCR kan ju även ha monterats på vissa kombinationer av motorer+modeller för att enklare kunna möta EURO5 kraven (eller av andra anledningar). @Carley81 : Vilket VIN-nummer tänker du på? Mig veterligen så har ingen F11 LCI 520d någon SCR (men de möter ändåså EURO6 - eller EURO6b då rimligtvis - då det började gälla 1 Sep 2014 om jag inte minns helt fel). |
| @Bmw-slangen, tack för ditt svar. Jag tänkte inte på något specifikt vin nr utan mer generellt om man kunde via vin se om bilen är utrustad med Adblue tank. Det gällde i första hand f10 ,sedan, BMW 520d med B47 190 Hk och inte någon Xdrive. | |
Vet i tusan om det inte är enklast att gå in i ETK och knappla in VIN-nummer och sedan gå till huvudgruppen Fuel Supply och finns det några undergrupper som har något med SCR att göra (SCR Tank/Metering/Electronic) så kan modellen ha SCR (beror på options). Men om det inte finns något där så hade modellen med största sannolikhet inte SCR. Om någon vet ett enklare sätt så hojta till! |
|
Om du har ett specifikt objekt så är det nog enklast att göra som slangen tipsar om, kolla realoem.com eller liknande för just det objektet. Kollade lite komponenter baserat på vår F11 520d LCI (som hade två tanklock) och SCR-tankens artikelnummer har funnits med länge. Vissa tillverkare ”dolde” ju också påfyllningen till urea-tanken så det var långt ifrån uppenbart att det fanns monterat. Vet inte om BMW gjorde så också i början? |
|
|
Som sagt: Bakhjulsdrift: Ej adblue. Fyrhjulsdrift: Med adblue. Pga högre utsläpp för att klara kraven. |
|
|
@bmw-slangen @wiberg Smart tips! Ska prova och se när rätt objekt dyker upp @Epsilon, jag ska endast ha en bakhjulsdriven så får hoppas att det är så som du nämner. |
|
För just F11 LCI specifikt så verkar det vara precis som Epsilon säger, med xDrive behövde de även lägga till SCR. Men var uppmärksam på att detta inte är en generisk regel! Exempelvis när 1-Serie F20 LCI kom 2014 så fick de flesta modeller SCR - alltifrån den mindre 114d med B37-motorn till den större 125d med B47-motorn. Men finns även exempel där större modeller inom andra modellserier som inte har SCR. Fast i ärlighetens namn så var det ju främst F11 / F11 LCI som tråden handlade om :-) |
|
Adblue eller SCR är inte kategorisk knuten till Xdrive eller bakhjulsdrivna bilar. Min -17 640XD är utan adblue, mina förra -15 och -16 F11 och F10 530XD hade adblue. Crille |
|
| Missar jag någonting här? Varför vill du absolut inte ha adblue? | |
| @Simon76 finns en del trådar bla på forumet samt på nätet om problematik som uppstått i form av Adblue och dels vill jag ha en bil som inte ger mig något extra att fylla på utöver det i regel som brukar finnas på de bilar jag haft. Ja,jag vet att det är vid få tillfällen man fyller upp men handlar helt enkelt om att jag inte vill ha det baserat på nämnda anledningar. | |
|
Ok, du bestämmer såklart själv vad du vill ha. :) På min förra bil hade jag också adblue, behövde bara fylla på det en gång(1liter) på 17000 mil. Det fylls ju annars på vid ordinarie service, så det är inget man märker av så mycket. |
|
För min del väljer jag mer än gärna bort AdBlue och i just det här fallet får man dessutom en bonus att man slipper xDrive :-) När det gäller begagnade bilar så brukar jag rekommendera enklare / mindre komplicerade alternativ (just för att de flesta som köper begagnade bilar är ute efter en bil som är tillförlitlig och inte för dyr i drift och underhåll). Nu är F10/F11 förhållandevis nya bilar men när dessa kommer upp i samma ålder/miltal som E60/E61 så kan det gå snett väldigt snabbt. För nyare årsmodeller eller nyare bilar där BMW eller försäkringsbolag hanterar eventuella problem (vilka bör vara få på så nya årsmodeller) - då är det inga som helst problem och har inget emot det överhuvudtaget! Hitintills har SCR-system varit relativt pålitligt. Men det är designat, tillverkat och monterat efter samma "kvalitet" som allt annat - det är mycket elektronik och mekatronik och det lägger av förr eller senare. SCR-katalysatorn övervakas ju av två NOx-sensorer (10 500 SEK för de två), en ganska precis doseringsenhet (strax under 3000 SEK för den) och dubbla tankar (en passiv och en aktiv - eftersom urean fryser under -11 grader C). Du har nivåsensorer i båda tankarna, oftast en transferpump mellan tankarna och en annan pump till doseringsenheten (6000 SEK), ett värmeelement i den aktiva tanken men ofta även ett inbyggt värmeelement i själva röret mellan den aktiva tanken och doseringsenheten (men jag gissar att det mesta är inbyggt i själva tanken som kostar runt 15 000 SEK). Självklart styrs allt av en styrbox (3000 SEK). Och lägger något av detta av får du en eller flera felkoder och du får bilen underkänd på besiktningen och bilen är totalt oanvändbar för din del tills felet är åtgärdat. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.