|
|
|
|---|---|
|
God kväll på er alla! Som rubriken lyder är jag intresserad utav begagnade Alpina delar till min lilla E36'a!. Är väl i första hand intresserad utav komplett inredning men alla tips på delar är värdefulla. Så finns det någon som har bra koll på vart ifrån man kan hitta diverse originaldelar eller har några bra tips inför 'förädlingen' så skulle det uppskattas 👍 Ebay har besökts flitigt, men dessvärre inte resulterat i något vettigt. Ha en riktigt fin kväll! | |
|
Finns ett begagnat avgassystem efter katalysator, från en B3 3.2. /Kent |
|
|
Hej Kent, Tack för snabbt svar, Låter onekligen intressant! Vad för prisbild pratar vi om? Ha en fin dag, |
|
| Fast E36 Compact är ju typ en blandning av E30 & E36, bakvagnen kommer tex mer eller mindre från E30... Så ett avgas från en B3 (6-cylindrig) passar kanske-kanske på en 323i "vid topplocket", men längre bak lär det bli...tvärstopp? | |
|
Är det till en compact så passar det nog inte bra/alls.... /Kent |
|
|
Kent: Okej det var tråkigt att höra, men tack ska du ha för erbjudandet! Ha en trevlig kväll, |
|
|
De enda (?) Alpina delar som passar en Compact lär vara "Dekoset" (men man får nog göra setet litet kortare med en sax...) främre stolar samt frontspoilern? Du kan alltså glömma dörrsidor och baksäte... Compact är lite av en "udda fågel". Den bästa förädlingen du kan göra är att slänga på fullt M-paket o sedan hiva ner en 3.2 liters M3 motor med tillhörande växellåda o differential, gissar att kardan kommer få kortas o att diffens "upphängning" kommer ge dig liiiite huvudbry, drivaxlarna med gissningsvis... Om jag vore dig skulle jag låta Compacten vara som den är, serva den istället se till att den återfår så mycket som är "ekonomiskt försvarbart" av sin forna glans? |
|
|
Dawwe: Tack för bra input! Medveten om att det är begränsat med delar till den då ingen E36 compact modell släpptes under Alpina vad jag vet. Men är som sagt intresserad utav det som finns att tillgå. Den är i ypperligt skick och extremt väl omhändertagen så den är faktiskt inte långt ifrån sin forna glans vilket är kul i sig. Ha en fin kväll, |
|
|
Ok. Är det en 323i så släng på fullt M-paket exteriört det gör en hel del. Då och då kan man få tag i kompletta sportinredningar till E36 Compact på tex ebay.de. Jag skulle även satsat på att gå igenom hjulupphängningen (dvs byta bussningar, leder osv) och monterat nya fjäderben/stötdämpare. Är det en "finväders-bil" så kan man skaffa coilovers, K-Sport respektive D2 är "prisvärda" grejer av god kvalitet och helt OK "prestanda". Är det mer en bruxis så skippa coilovers, satsa då istället på tex B12 ProKit, prismässigt så är det så gott som ingen skillnad mellan B12 ProKit och K-Sport/D2. Är det en 318 eller en 316 så behåll den som den är. Se till att mekaniken är 100%, det gör mycket för både känslan och körupplevelsen. |
|
| Inga Alpinadelar just men jag har sprillans nytt länkarmskit i kartong till E36. Endast öppnat kartongen. Var meningen jag skulle ha det till min e36 compact men den stals och sen har kartongen blivit liggande. Kostade 2000kr nytt och kan fås för 500 spänn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.