AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.020

CCC/Dator strul

Ve
25
Vegdji
530iA -05
Hej jag har en BMW E60 från 2005 där CCC enheten krånglar. Under vintern när det är kallt ute har den fungerat bättre men vill inte alltid starta när man kört bilen ett tag och s5äbger av/startar bilen igen "varm bil".

För någon vecka sedan kunde jag inte starta bilen på morgonen pga dött batteri. Har felsöka och inget drar tjuvström och min misstanke gick till CCC enheten.

Idag när jag kom hem från jobbet och stängde av bilen så stängde allt av förutom CCC enheten som var igång och även ljudet var på med brus. (Detta då bluetooth slutade fungera som är kopplad och får ström via cigg uttaget). Så enbart CCC enheten krånglar. Fick vrida om tändningen 3 gånger innan datorn gick med på att stängas av.

Någon som vet vad felet kan bero på? Samt vilken säkring som går till CCC enheten så jag slipper få tömt batteri om den skulle starta mitt i natten igen.
Saknar en karta över säkringarna i bilen.

Hej,

Läs inledningen här, så får du kanske en ingång :

Länk

/Lennart
Oj, jag missade frågan om säkring. Svaret borde finnas här

Länk

Eller här (bättre)

Länk

/Lennart
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Tack för svaret Lennart. Tyvärr funkade inte "den bästa" länken till säkringarna
Och den andra kunde jag bara hitta namnen på platserna och vart säkringarna gick men utan karta så vet jag ju inte vart dem sitter.

Skulle du kunna länka igen till den andra?

Jo jag vet att CCC enheten har strulat för massvis med folk men hade velat försöka lösa felet på egen hand istället för att skicka in den på felsök. Kan dom laga den så kan väl jag. Lite så går tankarna i mitt huvud :)

Jag har dock kollat det mesta redan och hittar inget fel. Ser bra ut i bagage utrymmet också där det är torrt och fint. Även ryckt loss modulerna och kopplingarna ser bra ut. Ingen korrosion etc. Hört att datorn kan bli varm vid hård påfrestning vilket medför att lödningarna på chippen i datorn kan lossna så kommer väl plocka ut skiten o se om man kan löda om dem fast det får bli ett framtida projekt då jag precis börjat nytt jobb och det är svinkallt ute.

Förlåt om jag låter grinig men biljäveln går en på nerverna speciellt när den fungerar som den ska för det mesta men ibland får spel o gör något helt galet!
Typ som att starta datorn av sig själv mitt i natten och suga ut batteriet

Önskas en bild på kartan över säkringar i en E60 från 2005 (Bilen är max utrustad med lite special saker bl.a Head up display som kom ut först 2006) Skriver detta då jag inte vet om man ska kolla säkringar på senare årsmodeller

Ok. Men jag förstår inte "Skulle du kunna länka igen till den andra?". Kan du förklara?
Jag sympatiserar starkt med din ambition "fixa själv". :) Du har kanske rätt i det där med kall-lödningar. Det var problem med sådana (i radiomodulen) i min bil också. Och kan någon alls fixa felet, kan säkert du också, verkar det. :)

Jag skall jobba vidare. Återkommer, förhoppningsvis med tips.

/Lennart
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Du skickade 2 stycken länkar gällande säkringarna. Den första länken fungerade medans den andra länken enbart säger att sidan inte kan visas.

Hittade dock denna sida själv precis som jag tyckte var väldigt bra och ska testa rycka lite säkringar imorgon o se vad som händer.
Länk

Alla tips välkomnas :) Lycka till på jobbet
Länken fungerar för mig. Men din duger ju bra också.

Jag sökte på reparation av ccc på ebay.de. De flesta svaren (kanske alla) gav länkar till folk som säljer en sats kondensatorer till strömförsörjningen. De felsymptom som beskrivs är kanske inte pang-på (framför allt boot-svårigheter), men kanske ändå? Ditt verkar ju åtminstone vara i närheten.

Länk

Kondingar hittar du väl på närmare håll, annars kostar en sats ca €20 inkl frakt.

/Lennart
Här är en engelskspråkig tråd på temat. (Provade redan igår, men ibland är det tvärstopp här inne...)

Länk

Berätta gärna sen, hur du löser/löst problemet. Kan hjälpa många i framtiden.

/Lennart
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Jag har inte haft så mycket tid men kommer ta tag i detta nästa vecka (troligen nästa helg).

Hittat denna tråd och då min startar upp till BMW loggan och sedan stänger av sig själv och upprepar proceduren i oändligheten så kommer jag följa denna tråd Länk

Får väl hoppas att det löser problemet. Är helt inne på att det är en lödning alternativt att fläkten är dålig och att processorn blir varm eftersom den funkar bäst när det är kallt och vid kallstart. Åker man dock ett tag och stänger av bilen så går den inte igång igen direkt. Men fungerar varje morgon.

En summering av mitt problem.
CCC (Datorn) Fungerar i regel som den ska.
Ibland får den för sig att inte starta upp när man startar bilen, detta sker oftast riktigt varma dagar eller om man kört bilen ett tag (OBS den dör aldrig när den väl är igång).
När den väl är avstängd (CCC) kan den få för sig att starta efter allt från 5 min till 2h senare (även kört 5h utan att den hoppat igång).
Fungerar mer eller mindre felfritt nu under vintern vilket troligen beror på att bilen kyls ned snabbare (lödningar/processor etc enligt mig).

Innan Jul blev det dock jobbigt då bilens batteri var helt slut 2 kvällar i rad. Jag har felsökt och inget drar tjuvström gick ner till 0.01 A i sleepmode.
Misstänker att CCC enheten startat sig själv under natten av oförklarlig anledning och sugit ut batteriet, kan dock inte bevisa detta mer än att jag var ute med hunden 1 kväll i december och såg då att CCC var tänd.

Nåväl ska plocka ut den och se hur lödningarna ser ut. Har inte lött chip mer än att jag chippat en spelkonsol för 15 år sedan vilket gick bra. Skam den som ger sig!
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Annan länk där dem är inne o spånar på samma saker Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.