|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nissan är Japans svar på Europas Renault = Skräp! Som sagt, vilken nybesiktad bil som helst, med få ägare och minimalt med elektrisk utrusning och som håller sig inom dina ramar, minimerar risken för problem. |
|
|
Ni gör det inte lätt det här grabbar :) Marin Ditt påstående gällande Nissan, syftar du på det maskinella eller visuella? Har haft en Nissan för ett antal år sedan, visst var det ingen altar tavla direkt (rost, rost, rost) men det ända jag gjorde var att tanka och köra med den... BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
@Gino Nissan och Renault ingår i samma koncern och delar många komponenter. Därav mitt påstående. Dessutom ägde jag för några år sen en Kashqai som hade återkommande motorelektronikproblem som flera bilverkstäder försökte lösa men inte kunde. Enda Nissan jag skulle kunna tänka mig köpa är GT-R, men den har inte en skruv gemensamt med Renault :) |
|
|
Som det ser ut för stunden har jag 3 objekt som skall kikas på imorgon. Nissan, Cittra och en Skoda. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Marin Ok, bra att veta. Gällande Nissan Qashqai, du är nog inte den enda som har haft problem med den bilen. Känner flera som har haft en sådan och ingen av de har den kvar idag kan jag säga. Verkar vara ett sorgebarn för Nissan den bilen. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Allt annat lika säger mina fördomar att jag hade prioriterat: Skoda, Citroen och sist Nissan. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Narvselius Några erfarenheter av ovanstående bilar? BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Lite återkoppling Kan iaf utesluta en av berörda bilar och det är cittran. Hann kika på en C3:a, bilen hade knappt rullat 10k mil och vissa knappar och inredningsdetaljer hade redan ramlat av... Kändes ingen höjdare faktiskt... Skulle ha kikat på en Skoda också men den hann säljas. Verkar vara lättsålda bilar dessa Skoda, fortsättning följer imorgon. Jag tar till mig råden gällande Nissan, tänker inte slösa tid på det. Ev kan en Opel Astra också kanske testas imorgon om allt går vägen. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Mazda av någorlunda sen modell är pålitliga(enligt många förståsigpåare), sedan att de har en tendens att rosta och bullra en del får man ta...eller inte. Ganska trevliga att köra och inte allt för "menlösa" :) Mvh Janne. |
|
| Tycker det är lite konstigt att du bortser från s60 2.4 av facelift modell. Det är nog den bilen som blir lättast att sälja i ett senare skede också. Det finns ju en anledning att många rullat runt 40 tusen mil. | |
|
En inte försumbar kostnad i det hela är soppan...det kan ju bli en hel del per år om man kör mycket och bilen är lite törstig. Hur långt planerar du att köra med bilen varje år? Släng in den siffran i kalkylen också. Själv försökte jag göra en kalkyl när vi skulle byta bil och förutom inköpspriset kom även försäkring, skatt och service/rep.kostnader. Givetvis svårt med den sista posten att veta i förväg men lite höftande får man kanske göra. Kamremsbyte är t ex. en stor kostnad på många bilar - på Santa fen vi hade skulle den bytas var 6000:e mil och det kostade i runda slängar 8-9000 kr eftersom det är ett tidsödande jobb på den bilen! :( Dvs. runt 1,50 kr/milen i bara kamremsbyte...eller översatt i soppaförbrukning = +1 dl/milen till den liter den drog per mil. Men med de parametrar du listar blir bilen troligen antingen just...fransk eller ganska gammal. Personligen anser jag att du bör fundera på att köpa en lite nyare bil som kanske har rullat lite fler (välservade) mil. Har service gjorts korrekt och nödvändiga slitdelar är bytta så är milen normalt sett inga problem. Då får du en modernare och säkrare bil på köpet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Janne T: Mazda 626 och 323 är absolut en bra kandidat men deras ersättare har jag hört ganska dåligt om? Malcus: Så mkt elfel som Volvo råkar ut för vet jag inte om man vågar ge sig på ett sådant. Kollar på blocket där många s80,s40 & s60 slumpas till löjligt låga priser mht deras fel... Johan B Tanken är att behålla bilen ca 2-3 mån och därav vill jag helst ha en pålitlig bil som gör jobbet och går vidare till nästa äventyr. De objekt med kamrem som jag kikar på så är kravet att det skall vara bytt. Vissa bilar har löjligt korta intervaller har jag märkt... Kan inte vara roligt att vara ägare till dessa. Har kikat på några objekt idag och lagt bud på en Skoda Fabia. Ägaren skulle fundera och återkomma imorgon så vi får väl se vart det bär. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Köpte en -05 Audi A4 Avant 2.0 bensin, 130 hk, ingen turbo, billig försäkring enkel och säker bil. Har haft den i 5 år som barnbil, klockren, och billig försäkring. Har rullat 35’ mil nu. Crille |
|
| Gino, s60/v70 from 2005 dvs facelift har inga av de tidigare barnsjukdomar vad jag vet. Erkänt problemfria om man kollar på volvo forumen. Det blir dock en lite annan prislapp jmf med tidigare årsmodeller. | |
|
Lite återkoppling Det blev en lågmilad Skoda med kamkedja till ett bra pris... Hoppas att den håller nu närmaste månaderna utan bekymmer :) Körkortsaspiranten är iaf nöjd än så länge. Crille-Boy Det kan man inte tro om en Audi :) Ibland gäller det att ha flyt. malcus: Tack för info, blir det aktuellt framöver med en Volvo så är det bra att ha det i åtanke. De kostar inte mkt nu :) BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.