AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.236

PDC funkar inte, felsökning visar ingen kontakt med någon

ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Hej!

Fick problem med mina PDCer i veckan, lämnade in bilen till en bilverkstad här som efter felkontroll fick upp att ingen av PDC hade kontakt. Det verkar ju osannolikt att alla gott sönder samtidigt, så det lutar ju mer åt att själva kontroll enheten gått sönder.

Vet ni om man kan byta den själv? Eller behöver den kodas in för bilen efter byte?

Mvh
Rickard
ha
734
haack
X3 30d -18

Byter du modul så måste den kodas för att fungera korrekt.

Jag vill däremot minnas att jag läst något om att dragkroken kan komma åt och skava sönder kablaget till pdc på f25.
Kör en diagnos så får du veta mera om vad det kan vara.

Mvh

www.facebook.com/bmwkodning
ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Tjena,

Ja, jag lämnade in på en lokal verkstad här ( har inte BMW i min by ) De gjorde en felkodsutläsnin och alla PDCer gav då utslag som "avbrott / stromkortslutning"

Det som styrker din teori är att där även står med dessa två
"Parkeringsljus släpvänster , defekt, avbrott, kortslutning
Microbrytare släpvagnsuttag, defekt, avbrott, kortslutning

Får lämna in den på en BMW verkstad, så får jag se va domen blir.
ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Det var en junction box som var trasig.
ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Märkligt, idag så funkade PDCer som de skulle vid två tillfällen. Jag blir lite orolig att det inte är nått fel på databoxen, utan att det är glapp någonstans. Jag är inte supersugen på att lägga ut 6,5K på att byta box, och så löser det inte problemet...

Protokollet från BMW säger att de mätt upp alla PDCer, utan brott.

Man har ju löst om spolarvätskan som fräter sönder kablaget, hur kan man kolla så det inte är något sådant.
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Min PDC la av för ca 5 år sen på vintern. När jag tvättade bilen på våren ruckade jag på alla kablar som jag fick tag i till PDC kontakterna bak. Sen har det funkat utan problem tills denna vinter. Ibland har den funkat men mestadels har den inte. Jag tror att det beror på oxidation. Det blir en jäkla massa salt som dras upp på kontakterna så bara det blir dags så ska jag sätta igång och dra i lite kablar på min.

Lycka till och återkoppla när du har fixat det./ Peter
ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Hej Peter,

Ja, jag tror mer på glappkontakt jag med.

Jag hittade denna pdf, men vad som förbryllar mig är att de mätte och inte fick avbrott. Man får ju verkligen hoppas de har gjort det...

Länk
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hoppas kan man göra men ofta kan de inte ett smack när det gäller "konstiga" fel. Grabben hade problem med sina LED DRL på sin F30 och att stå bredvid och se hur de jobbar gör en mörkrädd. Det känns som filmen Armageddon när Bruce Willis säger "they are fucking NASA" Du förstår säkert vad jag menar.

Hade vi stuckit till en duktig bilmek hade han säkert fixat det för en par tusingar. Nu blev det på försäkringen och det blev lyktbyte och kabelhärvor och en sjuhelvetes massa arbetstimmar. För BMW gick det säkert ihop men för T Hansa blev det säkert runt 30 papp.

Lång harang men jag tror också det är glappt någonstans.
ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Ja, jag har bestämt mig för att avvakta med bytet av kontrollenheten.

Tänker att jag ska följa dokumentet och se om jag kan hitta något uppenbart själv.

Samt meddelat BMW att jag är lite frågande till att de börjar fungerar helt plötsligt, de skulle kolla med sin verkstadsgubbe och återkomma.

PS, I get your quote :) Önskar jag hade haft en duktigt verkstad i byn, men de flesta är halvbra, inte hittat någon riktigt duktig bilmek ännu.

//Rickard

ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Detta skickades till servicechefen på Holmgrens växjö idag.

Hej Daniel.
Jag har varit i kontakt med er ang ett problem med min bil och dess PDC system. Ni hade bilen inne på vad ni kallar avancerad felsökning, och efter x-antal timmar kom ni fram till att byta av styrboxen för PDC-systemet var lösningen. Jag fick då motta en offert på runt 8000kr. Jag avvaktade att godkänna och betalade för felsökningen a´ 1200kr.

Efter någon dag, så började PDC systemet sporadiskt fungera igen. Jag tyckte då att det var ytterst märkligt att en styrbox skulle vakna till liv av sig själv lite då och då, så jag ringde in till er och fick diskutera min fråga med en servicerådgivare, hennes svar var att det är så här BMW felsökningssystem är uppbyggt, och baserat på svar från diagnostiken gjord va byte av styrenhet första steget, och sedan var det hela kabelhärvan som var nästa steg, men det var mycket dyrt, varför man då avvaktar med det. När jag frågade om jag då skulle behöva betala för arbeta och del om inte byte av styrbox hjälpt, va svaret ett, svävande Nej, men hon skulle kolla och återkomma. Detta är nu 2 månader sedan, ingen återkoppling har skett.

Hur som, så har jag tagit ett litet personligt intresse för detta, och med hjälpt av vad som närmast kan jämföras som medeltidsteknik jämfört vad ni måste ha för hjälpmedel, lokaliserat att det som är trasigt i mitt system är den mittersta bakre PDC sensorn. Hur är detta möjligt undrar du så klart? Jo, jag använde mina öron, och la dem emot PDCérna medans PDC knappen var aktiverad från mittkonsolen, och kunde på alla utom just denna PDC enhet höra ett svagt klickade. Denna var helt tyst, vilket oftast betyder trasig enhet.

Jag beställde en ny, piratdel för 400kr, krälande mig under bilen och lyckades få ut den gamle och trixa dit den nya. In i bilen, slå på tändning, och voila, mitt PDC system fungerar igen!

Som du säkert förstår, så är mitt förtroende för er kunskap på verkstaden inte riktigt på topp, och jag anser verkligen att ni bör återbetala mig de 1200kr jag fick betala till er för er "avancerade felsökning", ni kan ju kanske se det som en betalning för mitt tips som ni kan få använda er av i framtiden?
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kanon. Kul att det löste sig.
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Idag böt jag den vänstra sensorn bak (sett bakifrån) och nu funkar min PDC igen.
Jag fick felkod på den via Carly och beställde en sensor från ebay. Totalt 160 kr inkl tull.
Bytet var lätt att göra, bara köra upp handen under kofångaren bak och lätta på spärrarna och byta. Är det någon av de andra måste man nog ta bort kofångaren eller såga lite under så man kommer åt.
/ Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.