AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.049

Byte av kamaxel e24 635csi

Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Hej!

Tänkte ställa ventilerna igår och såg att kammen var sliten, bilen har rullat 26k mil och vet inte om den är bytt innan.

Nu till min fråga vad ska ja byta samtidigt som kamaxel?

Är de någon idé att försöka hitta en trimkam är en automat !
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kamaxeln + vipparmarna + oljesmörjningsröret som går till kammen + givetvis packningssats för toppen.
Är väl inte fel att byta topplocksbultarna också när man ändå är igång(men det ska gå att återanvända bultarna enligt vad jag har hört).

Vipparmarna är ju helt säkert slitna iom att kamaxeln är slut, byter du bara kammen så sliter du ned den nya kamaxeln på "nolltid" med de gamla vipparmarna.
Oljesmörjningsröret + banjobultarna till denna är också ett absolut måste att byta anser jag..Inte kul om det är en smula igenkläggat med oljerester/koks, sliter naturligtvis ner kammen omg om det är så.

Angående trim kam så kanske man vill montera en dylik, men tänk på att ventilfjädrarna då också bör bytas till lite "hårdare variant"..
Men byter man till en lämpligt slipad trimkam så är det väl lika bra att göra en "komplett" tuning av toppen med portning, kanske bättre grenrör etc etc.
Ja...risken finns väl iofs att den kommer att gå lite magert isf, så då fortsätter man med insprutningen så att den kan mata bränsle i tillräcklig mängd...osv.
Trimmar man seriöst så brukar det bli dyrt i slutändan..på en sugis.

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det allra minsta du skall byta är kamaxel och vipparmar. Dom slits alltid ihop och är kamaxeln dålig är alldeles säkert vipparmarna det också.

Sedan vore det ju dumt att inte byta ventilstyrningstätningarna när allt ändå är isärplockat. Och slipa in ventilerna är aldrig fel.

Sedan skall du kolla vipparmsaxlarna noga. Det bästa är att mäta upp om dom är slitna där vipparmarna gått. vid minsta slitage byts dom också.
Det är inte heller ovanligt att den lilla excentriska brickan som man ställer in ventilspelet med slits där den går emot ventilskaftet

På 26' mil är nog inte ventilstyrningarna så slitna att dom behöver bytas men är du petnoga kan du mäta upp ventilernas radialspel också
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Håller med Janne T om oljesmörjningsröret och banjoskruvarna. Dessa kan ju vara huvudorsaken till att kammen blivit sliten.

För att inte banjoskruven skall lossna borrade jag ett hål i huvudet och låste fast den med ståltråd. Ett garanterat sätt att undvika att den lossar. Den får inte dras fast för hårt för då klämmer man ihop oljeröret
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Okej tack för snabba svar!

Hur är de att beställa kam från autodoc alltså kvalité, har beställt massa reservdelar där men aldrig någon kam någon som har erfarenhet? vilka märken isåfall är att rekommendera ?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det finns ännu bättre sätt att låsa banjobultarna. På E31 är det vanligt att folk (även jag har gjort det) låser bultarna med ett bleck med ett öra som man viker över kanten så skruven inte kan börja rotera. Googla på Engl Banjo bolts så hittar ni den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror ni täckt in det mesta.

Lägg till nya topplocksskruvar på inköpslistan - de är sträckskruvar och är INTE återanvändbara.

Du ska såklart även ha nya packningsringar för banjoskruvarna (sitter en bricka på varje sida av oljespridarröret), se bild nedan. Köper du nya banjoskruvar så kommer de redan förberedda med låspasta.
Länk

Köp BMW Original eller förstärkta eftermarknadsvipparmar! Inget annat!
Såvida inte du vill att dina vipparmar ska se ut såhär efter 1 år (och behöva byta alltihopa igen).
Länk

Ingen mening att köpa en trimkam, lägg hellre de pengarna på att se till att dina ventilstyrningar är i bra skick samt att dina ventilar är i bra skick. Brukar alltid vara ett par avgasventiler som är i behov av byte.

Det minsta du bör göra är en snabbkoll av ventilerna. Med kamaxel och vipparmar borta så vänd upp och ner på toppen och fyll ett förbränningsrum i taget med tex bensin. Observera sedan vilka cylindrar som läcker och hur mycket samt varifrån det läcker ut (insug/avgas). Är ventilerna täta ska det inte komma den minsta gnutta förbi ventilerna, men brukar som sagt alltid vara ett par avgasventiler som läcker.
Länk

Anående ventiler och härdade ventilsäten, eftersom din är en -86 så ska din topp ha härdade ventilsäten (dvs du ska inte behövt ha hällt i blyersättningsmedel). M10, M20, M30, M88 och S14 fick härdade ventilsäten från och med produktionsmånaden September 1984. Så min E30 323i klarade sig med viss marginal, den producerades Januari 1985.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej!
Mycket har redan sagts, men jag tänkte ändå gå igenom vad som gjordes på min 635:a när toppen renoverades. Den hade då gått 29000 mil.

- Ny kamaxel, vippor, vipparmsaxlar, fjädrar, oljerör.
- Nya ventilstyrningar på avgassidan -dom var slut, men på insugssidan var dom bra.
- Inslipning av ventiler och ventilsäten, planing av toppen. Topplocksbultar minns jag inte, men dom byttes nog med.
- Ny topplockspackning, ventilkåpspackning och grenrörspackningar, insugspackningar.

Sedan byttes även fördelare, rotor, kamkedja och sträckare när allt ändå var isär.

Jag tror det var allt. :-)

mvh Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
42
Cocosone
320d e91 -09
635csi e24 -86
Tack för svar !

Vart har ni beställt grejern?

Tänkte beställa de mesta från Tyskland, när jag tittar på schmidemann och de inte har original delar så säljer dom av märket SWAG och skriver att de är OE kvalité,
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Länk kan man beställa original BMW-delar direkt utifrån BMWs egna artikelnummer.

Kan vara billigare här, också originaldelar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.