AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
397

Lackering av sido-framrutor?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tjena jag har funderat på att lackera mina sidoframrutor ljust (typ rök). Någon som har gjort detta? Hur blir resultatet? Naturligtvis så skall rutorna lackeras av en lackfirma och inte av mig personligen.Hade tidigare film på dessa men sedan ett möte med den mest nitiska polisen i by där hemma så blev det ombesiktning och efter många om och men så fick filmen åka av, f** oxå. Kan allt det där vad som står i VV:s föreskrifter och vad bilprovningen säger om ljusgenomsläppet så det behöver vi inte diskutera i detta forum. Men vad säger fabror blå om lackering av rutorna, när han står där och drar och drar och inte hittar nån film el. kant, är det lättare att "få igenom det" med lackade rutor?

Mvh Jimmy
ErikNilsson
Har du ställt dig själv frågan varför man i Sverige inte får lov att tona de främre sidorutorna?
Ji
2.380
Jimmyboy

ErikNilsson: Inte för att vara otrevlig men jag behöver inga moralpredikningar. Vet allt det där om vaför, hur och lagligt/olagligt. Men det va ju som sagt inte det jag frågade. Det är oxå som jag skrev innan inte frågan om någon heltäckande toning utan bara röktoning, likt det jag hade innan. Man såg in i bilen och man kunde få ögonkontakt med andra förare om det nu är det du tänker på. Det är bara så att har du en gång kört med tonat så vill du ha det igen. Det ger extremt bra skydd mot bländande sol och värme avkastning. För att inte tala om utseendet på bilen. Men det skall vi inte heller gå in på här (kan bli milslångt), smaken är som på många tidigare forum - delad!!!

Mvh Jimmy
318 iS
Jag har set bilar som har nästan helsvart runtom och snuten j-n kör förbi utan att ens säga något.

I och för sig är det coolt på en del råa bilar typ nissan 300 ZX eller en Svat M3 E36 Eller en suberban chey men på en ford sierra så ser f-n fjantigt ut eller en 240. J-a bönder

Väx upp säger jag bara.
ant
värmeavkastningen går väl förlorad om du lackar rutorna istället för att "filma" dom. det är väl själva uppbyggnaden i filmen som gör att värmer strålar tillbka ut?
Ji
2.380
Jimmyboy

ant: Det är mycket möjligt, jag trodde det va själva toningen (färglagret) som gjorde det. Det måste kollas upp, tack tipset.

Mvh Jimmy
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Finns färg som har samma effekt. Kompisen har det på sin kåk (!!). Fungerar bra.

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Su
554
SunKi
325i -92
Det är ju inte direkt för att du ska kunna få ögonkontakt med andra i trafiken som du inte får göra något med sidorutorna fram.. utan för att du ser sämre genom dem!

Men det hjälper inte att berätta en sådan sak, du kommer knappast att ändra uppfattning, för du tycker redan att det är så häftigt så att du inte kommer att lyssna på annat.

Btw så tror jag INTE att det är så smart att lacka rutorna.. det är ju knappast så att polisen kommer att ge upp då dom inte kan dra av något, det är snarare du som får byta rutor..

Jämför med att spraya sina bakljus, det är ju inte så att polisen ger upp för att dom inte kan få bort det, du får köpa nya ljus och besiktiga igen.
Jag är personligen lite sugen på att tona 325:an med ljus film på alla rutor utom framrutan, tycker det är väldans snyggt. Enda som känns lite jobbigt är om Bilprovningen ger en 2:a för det och man måste ta bort filmen för ombesiktning och sen dit med ny film.. Har haft tonat runt om på mina två senaste bilar, en Golf VR6 och en Primera GT. På Primeran var det extra lyckat med film då jag en dyster morgon för ett antal år sedan blev prejad av en trött lastbilschaffis och samtliga rutor på vänstersidan smällde då lastbilens högra bakhjul malde längs min fina Primera, där gjorde filmen att jag slapp få splitter över hela mig.

ErikNilsson
Malte: Det finns genomskinlig film man får klistra på som förebygger just glassplitter som du skrev om =)
ErikNilsson:
Fast jag tycker det är snyggt med ljust tonad film även på sidorutorna fram och då fyller den ju två funktioner, både snyggt och bra ur splittersynpunkt :D

Kör på, -finns ändå ingen som tittar en i ögonen, stirrar bara rakt o spärrar korsningar ändå..
Hellre först vid detta rödljuset än sist vid nästa...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Jepp, håller med kilen. Tona och kör på. Kommer snuten och har ingenting att göra medans det sker bilstölder och andra grova brott och sätter dit dig bara för att du vill ha en snygg bil så är det bara och bita i det sura äpplet och tona igen sen. Och sen alla dessa moraltanter, dom början man också bli lite less på. Skall inte nämna några namn ;)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om alla som följer lagen är moraltanter så är i alla fall jag gärna en moraltant i de flesta fall!

Det är ganska onödigt att öppna en tråd som legat nere i nästan ett år utan att ha något av värde att tillföra...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.