AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.578

Kylarcement! Bra eller anus...?

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna!

Ni känner säkert igen er. Gammal bil i slutet av sin livstid, knallar och går men med återkommande trista småfel. min 320i har passerat 33 000 mil och går bra men ett hjullager bak har börjat ula, kamkedjan rasslar ibland vid start, kopplingen känns trög och nu läcker den i i kylarens nederkant. Kort sagt, jag vill inte kosta på den mer än nödvändigt, men är inte sugen att leta ny vinterbil i nuläget.

Frågan är om det är värt att testa kylarcement för att klara vintern. Eller riskerar man att nåt annat kladdar igen? Erfarenheter och kvalificerade åsikter mottages tacksamt!

Mvh, Mattias

Hej,
Jag är en luttrad "expert". För en del år sedan letade jag en läcka på min nuvarande. Av anledning som jag idag inte förstår - jag ville ju hitta och åtgärda läckan! - hällde jag i BarLeaks, en produkt som innehåller en läcktätande komponent (ingefära?, en känd produkt i sammanhanget) men också en gummisvällande olja. Den senare kände jag inte till och idag förbannar jag mitt tilltag. Oljan går på ALLT gummi, O-ringar som slangar. Och i somras exploderade en kylarslang, då oljan medfört en delaminering så arr armeringen tappat effekt. Motorn duschades med glykol och en följd av det blir behov av nya tändkablar. Och jag kan bara hoppas att det slutar vid det!

Skall du alltså välja en genväg, se då för allt i världen till att använda ingefära eller någon annan helt torr produkt!

/Lennart
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Använde Wynns bar leak (finns inte idag tror jag) för ett antal år sedan på min 535i. Den fungerade faktiskt, åtminstone så länge jag hade bilen. Men den fungerar inte 100% och antagligen inte för längre perioder. Wynns har en annan tätning idag, men vet inget om den. Jag tror också det finns sådana medel av olika kvalitet. Kolla runt lite först.
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Bar's leaks finns att köpa på bl a Mekonomen fortfarande. Det kostar dock 189kr och det finns nya kylare till E46 för ca 50€ och uppåt på tyska Ebay.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag ser kylarcement som tillfällig nödlösning man kan använda akut i väntan på riktig reparation.

Ofta kan det hålla ganska länge men det kan även orsaka problem med att proppa igen sådant som inte ska proppas igen!

Allt blir ju en avvägning - är det en "skruttbil" man ämnar köra ett år till eller så innan skrotning - varför inte!?

Har använt Omegas produkt någon gång och även hört andra som gjort det med bra resultat. Pratade med en som fick en spricka i en amerikansk V6:a i motorblocket och han slog i Omega-produkten och det blev tätt. Han bytte motorn efter ett halvår då den var ganska billig och han inte ville ha någon "fusklagning" och inspekterade då sprickan och den var rejält igenproppad av tätningsmedlet och skulle troligen hållit länge...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Varför inte demontera kylaren och provtrycka för att se vart den läcker? Du kan ju sedan eventuellt täta läckan från utsidan med något som inte blandar ut sig i kylvätskan. Det borde väl vara lugnt att täppa igen t.ex en kylkanal om det är hål där? Expansionskärlet kanske går att täta från insidan?
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Tack för input grabbar!

Körde kärran till okq8 igår för att hissa upp den och se bättre var det läcker. Märker då att även servostyrningen gett upp...
Det lutar än mer åt att den får agera donatorbil åt min andra kärra.

Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.