AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.140

Köp av liten och billig migsvets.Vad ska jag tänka på?

Tänkte köpa en liten migsvets,helst så liten som möjligt pga litet garage! Har tidigare svetsat rätt mycket med mig,och då dels större svetsar med 3-fas, men hade tidigare en Kempii 2-fas med skyddsgastub som fungerade helt ok.
Nu när jag uppdaterar garaget tänkte jag köpa en mindre migsvets,och då hittat både med och utan gas
sk flussfulld svetsttråd! Finns det någon som kan rekommendera en svets helst utan gas,men även svets med mini tub( sett såna nånstans!!)
Jag lånade en billig "skitsvets"från Clas Ohlson av en släkting för några år sen, och den var ingen höjdare
att svetsa med.
Det jag ska ha den till är mindre rep.arbeten troligen väldig sällan, men bör klara av att tex svetsa ihop klenare armeringsjärn,kunna svetsa karossplåt med hyfsat resultat.Och det måste gå att köpa reservdelar
typ slangpaket mm utan att det kostar skjortan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag var i precis samma situation som du - insåg att om jag ska fippla allmänt i ett garage så är en svets till slut ett måste. Kan vara så simpla saker som att laga ett fäste eller vispa ihop ett litet specialverktyg. Har man dessutom en BMW E30 så ingår i princip svets- och rostlagningsutbildning som en del av köpet :-)

Det ska sägas att bara för typ ett år sedan visste jag absolut ingenting om svetsning. Sett en svets på avstånd en gång - på den nivån låg jag på.

Efter mycket läsande och diskuterande (med bland annat svetsare) så blev det efter en tid uppenbart att mina behov och begränsningar styrde mig mot en punkt och resonemangen gick ungefär såhär:

* 1-fas
Har inte tillgång till 3-fas och 90% av allt mitt svetsande kommer att vara i 2mm plåt eller tunnare samt skulle det bli tjockare material är det inte kritiskt om jag inte får maximal penetration då jag ända inte kommer att bygga kritiska strukturella pryttlar)

* MIG/MAG
MMA (pinnsvets) var enkelt att utesluta då det inte är direkt lämpligt/enkelt för att svetsa riktigt tunn bilplåt. Kommer dessutom aldrig att svetsa utomhus där MMA har fördelen att den inte behöver någon skyddsgas och det kan blåsa hur mycket det vill utan risk för att skyddsgasen blåser bort.
TIG är ju spännande, men lite dyrare instegströskel än en enklare MIG/MAG och gammal bilplåt med massa rostporer här och var är inte helt optimalt för TIG. Men som nästa steg är det ju lite lockande...
MIG/MAG blev ju då alternativet då det kommer bli en hel del tunnplåt och här finns det möjlighet att för en glad amatör som jag att realtivt enkelt kunna ha hyffsad koll på värmen man matar in i materialet (jag har lärt mig på min korta tid hur levande metall egentligen är).

* Solid tråd
Dels kommer det bli mycket tunnplåt och då är solid tråd med största sannolikhet en fördel över rörtråd då rörtråd har en tendens gå lite varmare än solid tråd - iallafall för en glad amatör som jag. Kan även vara lite mer stänk med rörtråd som man kanske inte vill ha här och var på bilplåten.
Dessutom så brukar rörtråd generellt sett avge mycket mer rök (kanske har modernare rörtråd blivit bättre på det), men där jag håller hus är det dålig ventilation och inget för mig alltså.
Därför var valet av solid tråd enkelt, men i och med detta val blev införskaffning och användande av skyddsgas ett måste.

* Skyddsgas
I och med valet av att köra med solid tråd måste svetsen komma med möjlighet att koppla in skyddsgas.

* Trådtjocklek solid tråd
Med ovan nämnda krav så räcker upp till 0.8mm tråd, men att kunna köra 0.6mm tråd är ett absolut krav då det är vad jag kommer att anväda till bilplåt. Så kort och gott, den ska klara 0.6 mm och 0.8 mm solid tråd.

* Tillgång till reservdelar
Man ska kunna få fatt på vissa typiska reservdelar som tex handtag, liner till slangpaketet, trådrullar och så vidare. Kort och gott, hålla sig till lite mer kända och vanliga märken här på den nordiska marknaden. Sen vll man gärna ha en svets där matarverket är med stor sannolikhet en relativt bra konstruktion, köpa något okänt med totalt kasst matarverk som matar fram tråden halvt slumpmässigt är totalt värdelöst att försöka svetsa med.

* Flyttbar/Kompakt
Hårt krav, har inte hur mycket plats som helst så den måste enkelt kunna flyttas och stuvas undan (för det kommer att gå lite längre perioder då den inte kommer att användas). Har alltså inga krav på att behöva klämma in 15kg spolar. En liten 1kg spole är alldeles lagom för mig.

* Prestanda - Duty Cycle
Ointressant för mig, kommer aldrig att dra meterlånga strängar eller svetsa längre stunder. Skulle det inträffa så får man gå och öppna upp en öl, allt tar sin tid i garaget :-)

* Funktioner - Inställningar
Trådmatningshastighet och spänning räcker för mig som glad amatör. Kan inte klara av mer ändåså, som tex induktans och liknande.
Plus såklart om både trådmatningshastighet och spänning kan ställas in steglöst, men ärligt talat så räcker det för mig som total nybörjare att trådmatningshastigheten är steglös och att spänningen går att ställa in i typ 4 steg (har heller inget behov av de faktiska värdena på dessa inställningar heller).

Så vad blev det då? Det blev en ESAB Origo Mig C141.

* Klarar 0.6-0.8 mm solid tråd (klarar även 0.8mm rörtråd om man skulle vilja köra med det nån gång).
* Kompakt med 25 kg och 65x30x55 (LxBxH).
* 100A vid 20% duty cycle
* Steglös justering av trådmatningshastighet och justering av spänning i fyra steg.
* Dock ingen Euro-anslutning på slangpaketet (men ska du ha det måste du ofta gå upp i pris och storlek vilket inte är aktuellt för min del). Slangpaket går att byta ut, det är bara lite krångligare. Skulle man vilja så tror jag faktiskt man kan knixa till det och göra en typ av konverting så man kan klämma dit en Euro-anslutning där (inget som ESAB säljer men tror det finns där ute på marknaden).
* Svetspistolen som medföljde är en ESAB MXL 150v med 2.5 m slangpaket (finns såklart bättre men den var kontrollerbar och inte alltför klumpig). Återledarklämman var väl inte det bästa kanske, men annars enkel att byta ut till vad man själv vill ha.

Sen var det bara att köpa ett gäng 0.6 mm kontaktrör, 1kg solid 0.6mm ER70S-6 tråd, en GasIQ Minex regulator och en flaska skyddsgas och tuta och köra.
Det blev Secure 18 på 5L från Praxair här i Malmö (Secure 18 är Praxair's M21 ArC 18 skyddsgas dvs 82% argon och 18% koldioxid). En 10L flaska hade varit löjligt mycket mer ekonomiskt, men det finns helt enkelt inte plats för det.

Denna svets och den lilla 5L gastuben bildar faktiskt en ganska kompakt uppsättning av en MIG/MAG-svets för solid tråd. Är hitintills mycket nöjd och och inte hittat några större nackdelar eller problem (det största problemet brukar i princip alltid vara där bakom hjälmen).
Enda detaljen skulle väl isåfall vara att det inte finns någon "snabböppning" av armen med tryckrullen. Om man behöver lyfta upp tryckrullen så skruvar man upp justerskruven helt och hållet vilket betyder att man måste justera in trycker varje gång man behöver göra denna manöver (eller skriva ned hur många varv man skruvar ned justerskruven). Jag gör detta så sällan så det är inget direkt problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.