|
|
|
|---|---|
|
Tänkte göra ett extra oljebyte mellan ordinarie intervaller men funderar lite kring vilken olja jag ska ha, spelar det nån roll sålänge den är LL04 klassad? Det bör vara Castrol eller Shell i nu då BMW servade förra året, men jag kan inte hitta nån LL04 klassad Shell med rätt viskositet 0W30. Shell Helix finns bara som 5W30 men rekommenderas ändå av bl.a. Oljemagasinet. Länk Hällde denna i E39an förra året och är mycket nöjd med den. Eller är det Castrol som gäller? Länk | |
| Är det 0W-30 på b47 motorn? | |
|
Fabrikatet spelar ingen roll - det viktigaste är att det är rätt klassning. Sedan kan man börja borra ner sig i detta och leta efter "bästa oljan" inom rätt klassning... Själv kör jag med Aral SuperTronic 0W40 i både BMW:n och Mercan, som är en äkta PAO-helsyntetisk olja och inte en hydrocrackad högraffinerad mineralolja som de flesta "helsyntetiska oljorna" är. Den är BMW LL04-klassad och är i övrigt mycket bra - har bland annat lägsta flytbarhetstemperatur på under -60 grader C. Köper Aral-oljan från tyska näthandlare och 20 liter inklusive frakt hem till dörren brukar landa på ca 1200-1300 kr ungefär = i runda slängar 60 kr/litern för en mycket bra olja. Kikar man på olika tester och analyser så är Aral SuperTronic 0W40-oljan väldigt bra - men bäst bland LL04-oljorna i de flesta kategorier verkar vara Red Line oil Euro-series 5W30, som är esteroljebaserad - men den kostar å andra sidan runt 250 kr litern... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är en F11 520d -16 gissar jag på? Då borde det sitta B47-motorn i denna. Majoriteten av B47-motorerna fungerar med både BMW LL-04 och BMW LL-12FE, men det finns undantag. De B47-motorer med den näst högsta effektklassningen (T=Top) är endast godkända för BMW LL-04. De B47-motorer som har fått en teknisk uppdatering (suffix 1 i slutet av motorkoden) är endast godkända för BMW LL-12FE (kan ha att göra med introduktionen av SCR Euro 6 avgasreningssystemet). Fast insåg nu att den tekniska uppdateringen kom så sent som 2017, så den sitter ju i F11-orna. Länk @NGV11 : Står det något (i den numera värdelösa) instruktionsboken om vilken klassning motoroljan ska ha? |
|
@bmw-slangen: I "boken" nämns båda klassningarna som rekommenderade. Det nämns ACEA C3. Gällande viskositet står att allt från 0W-10W30-40 är ok. Dock får jag känslan av att "boken" är generell då det även nämns att för vissa, utan att säga vilka, motoralternativ är även tex 0W20 OK. |
|
| Motul 8100 x-clean 5w40 kör jag i min BMW diesel (LL04) . Är nog bland de bättre du kan hälla i. Jag gillar inte 0w30 utan går gärna på en lite fetare olja. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@NGV11 : Misstänkte det - kort och gott så står det inte längre i instruktionsboken vilken klassificering av olja du ska ha vid normala oljebyten. Instruktionsböckerna ger bara exempel på vad som skulle fungera om det skulle krisa sig och skulle behöva fylla på en mindre mängd olja om man var strandad på en öde ö utan möjlighet att köpa olja från BMW. De där exemplen med ACEA C3 och viskositeter står under en rubrik som uppger alternativa oljesorter eller liknande för mindre mängder påfyllning mellan oljebyten. Inte vilken olja du ska använda vid ordinarie oljebyten. Exempelvis i min instruktionsbok står det följande under rubriken >>Godkända motoroljor << "Din BMW-verkstad kan upplysa om vilka oljor som godkänts av BMW för din bil." Vidare står det följande under rubriken >> Alternativa oljesorter << "Om inte någon av dessa oljor finns att köpa, kan du även använda mindre mängder av en annan olja för påfyllning mellan oljebyten. Förpackningen måste vara försedd med en av följande uppgifter om oljespecifikationen:" <därefter nämns ett antal alternativ> Så kort och gott så står det inte i min instruktionsbok vilken BMW LL klassificering som det ska vara i motorn vid normala oljebyten - punkt slut! (Nu vet jag vad en N46-motor är klassificerad för - men det är ointressant i denna diskussionen). I det här fallet så vet vi dock att det är BMW LL-04 som gäller - inget annat. Du kan köpa och använda ilken motorolja som helst - så länge den är BMW LL-04 klassificerad. Du kan välja precis vilken viskositet på motoroljan som helst - så länge motoroljan är BMW LL-04 klassificerad! Du kan välja precis vilket märke på motoroljan som helst - så länge motoroljan är BMW LL-04 klassificerad! Lite kuriosa : Jo, Shell har en 0W-30 som är BMW LL-04 klassad (Shell Helix Ultra ECT 0W-30). Men listan äver motoroljor som är BMW LL-04 klassad är löjligt långt! Både Aral SuperTronic 0W-40 och Motul 8100 X-Clean 5W-40 är såklart med på denna lista. |
|
För att konkretisera exakt vilka oljor som BMW har godkänt (utöver dessa finns det ett gäng oljor som inte är officiellt godkända men som enligt oljetillverkarna uppfyller kraven och då brukar de skriva "möter kraven" eller liknande) för respektive motor, klicka på aktuell motor så kommer det upp en lista över dessa: Länk Man bör dock vara medveten om att oljetillverkarna löpande kan ändra formulan av en specifik olja och att nyare partier kan ha andra OEM-godkännanden än äldre partier trots exakt samma namn. Utöver det kan det vara så att vissa oljor "tappar" officiella godkännanden när "licenserna från BMW" löper ut och inte förnyas (det kostar pengar för oljebolagen att vara officiellt godkända!) - dvs. oljan kan vara exakt samma som innan men "officiella godkännandet" kan löpa ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kör du en EGR-diesel,så byt var 10000km. Det som @Johan B skriver,stämmer ju i sak.Men byt var 10000km & det SKALL vara LL04 klassning. EU6-Dieslar sotar ju ner fruktansvärt.! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.