|
|
|
|---|---|
|
Hände ganska så nyligen när jag skulle starta bilen idag på parkeringen. Den gula motorlampan började lysa och varvtalet gick väldigt ostadigt samtidigt som hela bilen vibrerade. Eftersom jag inte har tillgång till någon felkodsläsare så har jag gjort lite google-research på vad det kan vara och kommit fram till att det kan vara tändspolarna. Tändstiften är bytta 2017-03 (ca 2000mil sedan) och är av märket Länk. Borde väl fortfarande vara OK? Även en tändspole på cyl 5 byttes under denna service. (Inte i min ägo) Hur kan jag kontrollera tändspolarna? Ska jag ha motorn igång och dra ut kontakten en efter en tills jag inte hör någon skillnad? Spridare och nox-givare har bytts i tidigare ägo bör tilläggas. Kom gärna med andra tipps på vad det kan vara. Tack på förhand | |
|
Tändspole låter inte orimligt. När jag körde med E39:an hade jag alltid två spolar liggandes i bilen - fick byta en spole 20 mil hemifrån på en söndag...då var jag glad att jag hade varit lite förutseende. Hade ingen felkodsläsare men misstänkte starkt en spole och bytte först på ettans cylinder men det blev ingen skillnad, flyttade då till tvåans och vips så gick motorn som den skulle igen. Försök fixa en felkodsläsare och se vilken cylinder det är som strular - du kan flytta den spolen till annan cylinder och läsa av igen och om felet då flyttat sig är det spolen. Vet inte vad spolarna kostar till den motorn men till M54 var de relativt billiga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter som en eller flera tändspolar som sagt upp sig. Skulle rekommendera att köpa en felkodsläsare (tex Carly). Hade precis samma symptom på fruns 325i -07 för något år sedan. Använde Carly som indikerade att tändspolen på ettans cylinder var dålig. Bytte den samt passade på att byta alla tändstift samtidigt. /Rickard |
|
|
Då låter det som att man varit rätt ute då! Men angående felkodsläsare är jag helt lost faktiskt. Är det denna Carly du har köpt? Länk |
|
|
Båda gångerna då mina syresensorer före katalysatorerna gått så har motorn gått rätt orent men ändå varit fullt körbar. Motorlampan lyste förstås. Som någon här på forumet brukar säga: Gör en felsökning först innan du byter delar helt vilt. För en sådan här sak borde väl valfri blåtandadapter+Torque_lite duga. I mitt fall började jag med Länk + Länk för att läsa ut felkoder innan jag använde tyngre grejor för att hitta felet i detalj och fixa det. |
|
|
@Oggle Ja, fast jag kör med iOS. /Rickard |
|
|
Tjena! Tänkte bara tacka för hjälpen. Scannade precis efter felkoder med Torqued Lite och fick upp felkoden "P0306 - Cylinder 6 Misfire Detected" Så jag antar att jag testar att flytta spolen till tex cylinder 5 och ser om felet flyttar sig dit? Även, var beställer ni alla era bmw prylar ifrån? Funderar på om jag ska byta alla spolar när jag ändå är igång. |
|
|
De handlare jag tänker använda mig av framöver är: Länk Länk Har gått ifrån autodoc/reservdelar24 etc etc etc. (de har mängder av klonade sidor under olika namn) - de kör monkeybusiness med ständiga "rabatter" men grundpriset ändras hela tiden så slutpriserna blir nästan identiska...dessutom byter de systematiskt ut beställda delar mot sitt eget skitmärke "Stark" som i prislistorna ligger över premiummärkena bara för att de ska kunna säga "du fick ju en dyrare produkt, det är du som vinner på bytet!". Fast Stark är egentligen ombrandade Kamoka-delar som är ett utpräglat lågprismärke... Om de inte är allt för dyra, skulle jag byta alla och sedan lägga två av de friska utbytta spolarna i bilen som reserv och de andra friska i garaget eller liknande som reserv och slänga den trasiga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köpte en Pierburg vattenpump av Länk 2800 kr med tillfällig 10% rabatt 4395 kr hos Schmiedmann 311 kr för Bosch tändspole. |
|
|
Tändspole på BMW kostade 673 kr med CS rabatt 2017. /Rickard |
|
| Tack alla för hjälpen. Har nu bytt tändspole och nu går den som en klocka igen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.