|
|
|
|---|---|
|
Finns det oljefilter i den 8 växlade automatlådan? Undrar pga att bmw ska byta packning då den läcker lite. Dom byter på garanti men tänkte betala nytt filter om det nu finns. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu är jag inte direkt bekväm med automatlådor (vare sig på ett kunskapmässigt eller känslomässigt plan) men sneglar lite då och då på de märkliga pryttlarna. Utbytbart filter har de flesta fortfarande. Men i dagens streamlineade slit-och-släng förbrukarmentalitet så är filtret ofta integrerat ihop med oljetråget. Gissar det sitter nån typ av ZF 8HP70 automatlåda i din bil (eller något i den stilen). Alla de vanliga ZF 8-växlade (8HP45/8HP70/8HP90) har sitt filter integrerat i oljetråget. Så yes, det ska finnas ett filter och det sitter med största sannolikhet integrerat med oljetråget. Så räkna med typ 2500-3000 SEK för ett nytt filter. Kuriosa : Ni som vill veta hur en ZF 8HP70 är uppbyggd så är det bara att hugga in (i filmklippet nedan nämner de även hur filtret sitter på en ZF 8HP70 växellåda)! |
|
Ok. Tack för svaret. Växla manuellt växte jag ifrån för många år sedan ;-) |
|
|
Jag köpte 8 liter olja samt filter för drygt 2000kr från eBay... så har du lite tid att vänta - typ en vecka - på leverans har du säkert ettfilter hemma för rumt tusenlappen |
|
|
Gå in på realoem.com och knappa in dina sista sju symboler i chassinummret, sedan stegar du dig fram till automatlådan och kollar hur det ser ut - troligen finns det filter av något slag i lådan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.