AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.594

520 N53 2008 sotiga stift

Har en 520 2008 som rullat 14000 mil problemet har kommit smygande den börjar misstända och "tveka". Tändstiften är helt sotiga. Byter tändstift och bilen går som en dröm i 6-7 månader tills problemet börjar anas igen, blir tydligare varefter tiden går. Förbrukningen ökar till 8,5-8-8 l/mil och går tillbaka till 7-7.5 l/m efter tändstiftsbyte. Jag kör blandad körning och kör 10 mil 2-3 ggr i veckan. tankar alltid 98

Nu har hag bytt tändstift (alltid NGK) 2ggr på 1,5 år och varje gång går bilen perfekt efter bytet. I och för sig det tar 30 min och kostar 400 kr men VAD ÄR PROBLEMET.

Verkstan ville börja byta lambdasond och injektorer och spolar. Men man har läst om de som bytt allt det för flera 10 tusentals kronor utan att lösa problemet. Finns det en lösning.

Sist lämnade vi bilen utan batteri över natten ifall någon slags nollställning fixade problemet. Istället har förbrukningsmätaren blivit galen. Först pendlade mellan 6 l/m till 35 (trettifem) l/mil upp och ner med 5 sek mellanrum och nu har den stabiliserat sig vid 11 l/mil. Grejen är att den förbrukning märker jag inte i det jag verkligen tankar. Så nu har vi ett problem #2.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Drar den olja? Har du läst av ev. felkoder?
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ska det inte vara N43 om det är en 520i...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkodsavläsning och kontroll av lambdasondernas funktion är väl två bra saker att börja med.

Därefter kolla temp.givarnas funktion och se vad de säger att motorn har för temperatur i insugsluften kontra övriga temperaturgivare och jämför det med temperaturen som bilen felsöks i.

Hur ser servicehistoriken ut med luftfilter mm?
Har bilen trimmats med t ex. "sportluftfilter"? - i så fall är risken överhängande att LMM är förstörd. Prova att rycka ur kontakten från LMM och se om motorgången ändras och/eller om "motorlampan" tänds i displayen om du misstänker LMM.
Trasig LMM sätter inte alltid felkoder...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tuvham: "Länk
felkoderna visar inget, senast på service började de babbla om att "det kan man inte veta kan vara vad som helst, vi måste börja med att byta spolarna, sen insprutningen, sen lambda sonden ..." och man har läst om de som bytt allt det utan att lösa problemet. Det är en känd bmw verkstad. Bilen drar olja typ en liter på ett år men själva bmw verkstaden sa att märket drar lite olja, ere fake news?

Johan B. ska kolla allt du nämner, allt är servicerat i tid och stämplat i boken, kan inte säga på rak arm om luftfilter. Bilen har inte trimmats.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
En liter olja på ett år är helt okej. Sotiga stift måste då betyda att den får för mycket bränsle. Något lurar datorn att skicka in för mycket bensin. Kolla det som Johan skriver. Jag skulle inte byta tändspolar eller injektorer eftersom alla tändstift är sotiga. Hade det varit spole/injektor skulle du fått problem med individuella cylindrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.