AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.286

Rabatt f30/f31

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sluta jämför utpris från bilhandlare med vad man får som privatperson. Det är inte i närheten av samma.
Det beror återigen mycket på objektet, ett välutrustat/attraktivt utrustat exemplar (som i fallet ovan) så skiljer det inte särskilt mycket privat jämfört handlare.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Gällande en G20 tror jag andrahandsvärdet om tre år är betydligt högre än 50% då modellen då fortfarande är mitt i sin livscykel. Men en F30/31 har jag svårt att se skulle vara värd mer än 175k om tre år. Dvs tror jag privatleasing kan vara ekonomiskt fördelaktigt på den äldre modellen. Men vill du äga bilen gissar jag att G20 kommer ha lägre värdeförlust och därigenom bli en billigare att äga över tre år.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

I o m de kampanjpriser som finns på F30/31 så tror jag att det inte är katastrofalt dåligt att köpa den. Men innan dessa priser fanns så var det knappt att man fick ut 50% efter 3 år. Jag köpte en ny F30 2015, M-sport, sportaut, drag och den sedvanliga utrustningen. Som inbyte på BMW skulle jag få ca 50% av nypriset. Hos audi och mercedes ca 46%... Jag sålde den privat och fick då drygt 56% av nypriset efter tre år och 6000 mil. Månadskostnaden för bara värdeminskning och kapitalkostnad var långt över de priser man nu ser på privatleasing...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl inte så jättekonstigt i sig. Ett erbjudande som detta Länk var ju inte aktuellt förr, men nu när modellen är ersatt så tvingas man ju rea ut för att kunna sälja något.

När modellen var aktiv fick man väl inte ens en tomhylsa för dessa pengar och med motsvarande utrustning hade det lätt kunnat blivit 6000kr/månad +
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fick du ut 56% av av brutto eller netto nybilspriset när du sålde din privat?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Netto.
Räknat på listpris så fick jag knappt 45%
Kanske skulle nämna i sammanhanget att det var en 320D XDrive det gällde.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag håller med Beppo. Det är nog sällan man får mer än 50% efter 3år, att räkna med 60-65% är helt galet... eller så har jag haft otur.

Jag har nu råkat byta bil väldigt ofta senaste 20år, och något som jag inte fått svar på ännu är, lönar det sig att behålla bilen i 2-3-4-5år? Såklart, håller du den 7-8år så har d betalat av den för länge sedan och kör billigt, i teorin kan du spara till nästa bil men samtidigt är en 6-7år gammal bil, tjaa precis det, 6-7år gammal och riskerna ökar.

Jag tycker dock att man ser tydliga 'trappsteg' i prisbilden, ibland rasar modellen snabbt, sedan står stilla, sedan nedåt igen, rejält ras osv... om man lyckas pricka en platå, dvs var den inte rasat på en tid så är det bra.

Skall bli riktigt spännande att byta bil om ca 2-3år.... 335xd touring, extremt välutrustad.... kommer ha rullat ca 6000mil på 3år. Med dagens miljöhets och bränslepriser får se om någon vill ha en 3-liters dubbelturbo diesel, kanske totalt död så jag får köra den 5år till alternativt är det en eftertraktad dinosaurie. Ser ju inte ut att komma någon 3-liters sexa diesel till 3-serien nu eller?

Den som lever får se. Är beredd på både snabbt byte alternativt behålla den länge.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.