AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.326

E46: Skillnad på fjäderben?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Någon som vet skillnaden på fjäderbenen till "små" vs "större" motorer?
Är det bara fjädern som skiljer i och med tyngre motorer eller är det annat som skiljer också.
Tänker på de faceliftade touringmodellerna.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå in på realoem.com och knappa in chassinummer till "din bil" och knappa dig fram till rätt reservdelsgrupp och sedan kan du klicka på art.nr. så får du upp en lista med bilar där den komponenten passar (kan finnas flera alternativa delar beroende på hur bilen utrustades från fabrik).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jo det har jag redan gjort. Jag tänkte om någon visste exakt vad som skiljer. Det blir ju olika nummer om det så bara är skillnad på en skruv. Resten kan vara precis lika.
Är nyfiken på om mått och geometri är lika men exempelvis bara dämpare och fjäder som skiljer.
Det gäller standardbenen.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Utökar frågan med detta:
Kan någon hjälpa till med artikelnumret på fjädrarna till framstötdämparna? Det verkar inte finnas.
Bilen i fråga är en e46 318i touring tillverkad 2001/10

Länk till ETK: Länk

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att få fram art.nr. på fjäder, måste du genom BMW gå igenom en "kodning" utifrån vilken utrustning bilen har (t ex automatlåda, taklucka, hifi-stereo etc. etc.) för att få fram en "viktklass" på exakt fjäder som då har en specifik färgkodning (färgmarkeringar på fjädern) och ett art.nr.
Fjädrarna från BMW är därmed "fin-tunade" utifrån exakt vikt på bilen - om det är ett överarbetat tekniskt synsätt eller om det har praktisk betydelse kan inte jag avgöra...

Eftermarknadsfjädrar brukar bara finnas i en eller möjligen två utförande - ibland görs skillnad mellan manuell- och automatisk växellåda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ok, det lät invecklat men det är säkert vettigt. :)

Tack för svaret.

///BMW - Was sonst!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan inte säga något om vad som passar och inte men då jag sökt på eftermarkndasdelar har ag oftast bara sett skilland på sportchassie (vilket väl på BMWspråk borde vara M-chassiet på äldre bilar) och standardchassie.

Lycka till!

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Borde väl skilja lite mellan t.ex en 316 och en 330? Känns som att det är några fler kg att bära, men spekulerar bara. Jag kan i alla fall säga så mycket att jag köpte två sänkfjädrar bak som efter ett års tid hade kollapsat ihop. Om det var dålig kvalitet eller om det var fel dimension låter jag vara osagt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Beroende på utrustning så kan faktiskt en 316 ha samma ben som en 330. Sen är det väl så att om man går genom BMW så är det som Johan B skriver om fjädrarna. Eftermarknadssaker är nog inte riktigt lika noggrant beräknade.
Länk

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.