AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
656

530DA-01 ryker vitt på tomgång och missljud när den är varm

Al
22
Alvar Södling
E39 530dA Touring -01
Tjena, nu är det så att jag har ett ganska jobbigt problem. Har en e39 530d från 01 med 38xxxx mil på mätaren. Har börjat lägga märke att på senare har bilen rykt ganska mycket vitt vid kallstarter och när man står stilla på tomgång, när jag väl kör med bilen ryker den ingenting.
Började kolla runt lite om vad det kunde vara och märkte att jag har inget vacuum i oljepåfyllningslocket, det kommer även rök därifrån om man öppnar det medans bilen står och går. Bytte därför filtret ll vevhusventilationen i hopp om att det kan varit igensatt, filtret var rätt svullet och oljigt men likförbannat ryker den fortfarande vitt vid kallstart och genom oljepåfyllningslocket.
Kollade felkoder genom inpa för ett tag sen och den enda felkoden jag hittade var en felkod på glödstift.

Nu till ett problem som jag tänker kan höra ihop, när bilen är varm så knackar det från den bortesrsta delen av toppen på motorn (cylinder4,5,6). Kompisens farsa lyssnade lite på det och av hastigheten på knacket att dömma så är det något i toppen av motorn som spökar. Kan en spridare ge ifrån sig sånna ljud och rök när den börjar bli dålig?

Bilen förövrigt startar alltid lätt men känns kanske lite slöare än den borde vara (0-100kmh på 9sek ungefär. Drar ingen olja eller vatten men har lite läckage här och där. Någon som har haft liknande problem eller har en bra fundering vad det kan vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.