AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.768

Byta från Audi till BMW

Sida 2 av 2
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Hummer

VW är VÄLDIGT "tjurnackade" ang motorhaverier,allra helst när det handlar om S/RS maskiner... BMW har ju samma attityd ang N47 snurror,TROTS att hela "BMW-planeten" VET att detta beror på undermålig kvalitet på själva kamkedjans kvalitet,som köps in (precis som de flesta biltillverkare gör).

Sen att BMW går ut med att oljeservice behövs var 30000km/24mån är ju att Inkompetensförklara/underkänna sig själv ( "ALLA" vet ju att en EGR-Diesel sotar ner oljan faktor 5)... Dessutom finns det INGET oljebolag som kan lämna 24/mån garantier (varken Shell,Castrol,Exxon eller BP) har någon olja som de GARANTERAR 24/mån INGEN.! Byt var 10000km,helst med en 0W/40 spec. Det är en BILLIG försäkring,men ingen garanti sas...

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Jepp nog har jag läst om felet med den bmw motorn. Nu tänkte jag bara på relationen bälgbyte för 10 000kr på märkesverkstad eller knappa 50 000kr för motorrenovering. Tänkte då bmw 530 mot Audi 3,2. Treliters mot treliters.

Jo själv byter jag innan 1500 mil för det är som sagt inte vettigt att köra 3000 mil på ett byte om du nu inte kör det typ på en körning utan stop.

Bälgarna på bmw kan man byta själv för några tusenlappar så ingen fara där tycker jag om de nu håller ca 10000 mil. Sen är ju motorn och automatlådan riktigt fin på bmw 530 diesel.

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Har kört A6 -16 quattro som tjänstebil samt X3 -16 som tjänstebil. Fyrhjulsdriften i Audi är i mitt tycke betydligt bättre. Driver med dynamiskt, BMW vill gärna understyra.. Nu kör jag G30 -19 RWD och med nya dubbdäck Ice2 så känner jag inte att det finns behov för fyrhjulsdrift då hjälpsystemen gör körningen omärkbar. Enda nackdelen är rödljus och branta backar i fjällen, då är 4WD lite smidigare..

Annars är båda bilarna riktigt fint avstämda i chassie och komfort. Kör mestadels motorväg 6000mil/år

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.