|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör idag en Audi A6 Avant 3.0 Quattro 2013 som jag älskar. Motorn och Quattron är fantastiska, men bilen börjar ju bli lite till åren. Jag är sugen på att byta till en 530 Touring med xDrive årsmodell 2016. Är exempelvis denna ett bra köp tycker ni? Länk Hur vet jag t ex om Dieselvärmaren går att använda med appen och inte bara medföljande fjärrkontroll? Det jag tycker är lite synd är ingen av de bilar jag har kollat på har Ixofix i framsätet (min Audi har det). Vad säger expertpanelen allmänt om en 530 Touring med xDrive från 2015-2016? | |
|
530d går bra men om du vill ha ett lyft motormässigt från din nuvarande skulle jag gå på en 535, tex denna Länk Annars är F11 med dieselsexorna och xdrive en trevlig kombo, lådan är kanon. Bilen är tung och stor, kan upplevas som aningen klumpig i stan men är ju som en dröm på landsvägen. Lite samma stuk som din A6 kanske. Tipset får dock bli, provkör! Isofix i framsätet vet jag inte om det finns. Om bilen har Connected Drive ska värmaren gå att starta från appen, i övrigt är appen inget att hurra för dock... Lycka till! |
|
|
Jag är nöjd med min 530dx -15. Den har navi pro, dieselvärmare, 4-zons klima etc etc så jag är nöjd med utrustningen! Den är tyst och bekväm att åka i. Kanon låda från ZF, varvar inte många varv vid landsväg eller motorväg. Den har inte isofix fram. Connected drive appen fungerar riktigt bra nu för mig, har inte haft problem sen BMW hade problem med sina servrar. Jag ringde och fick min bil med på "listan" igen. Prestandamässigt så gick den bra, men jag valde att chippa på GDM och fick ut ännu mer kräm ur den och nu har man även lyckats slå en Mustang V8 (Mk5). Inte dåligt för en kombi på 2.2 ton (mätt på vägstation). |
|
| Det är ju samma modellgeneration hos BMW 5-serie Touring under tiden -11 till -17 och det är ju BMW's motsvarighet till den A6 du har idag. Så om du vill byta upp dig generationsmässigt så behöver du gå på en -18, den 5-serie som kallas G31 på BMW språk. | |
|
Tack för era svar! En 535 vore inte helt fel, men de är dyrare. Och jag tänkte ändå köra BSR på eventuell 530 (eller 535) som jag köper. Har PPC då jag har trimmet på min nuvarande bil samt A4:an jag hade innan. De BMW jag kollar på har mer "lull-lull" än vad min bil har, så även om det är samma modellgeneration blir det mycket som är nytt. Vad betalar ni ungefär för en helförsäkring för era 530D xDrive? |
|
| Apropå A6 och 5-serien: Innan jag inhandlade min nuvarande bil var jag länge inne på att köpa en A6 Allroad, provkörde en årsm 2013 som gått 9900 mil och blev...avskräckt. Nu var den bilen inte i bästa skick men jag upplevde den kortfattat som slö och omodern. Jag tycker F11 känns fräschare, med lite extra lull lull kommer det nog att upplevas som ett klart lyft för dig :) | |
| 10.200kr för hel på min | |
|
Det låter bra det ferlin :) Tack för svaret IR655. Jag betalar idag 8 244 för helförsäkring hos Audi Originalförsäkring. Beror ju såklart på ålder, boendeplats och dylikt. Men då lär den inte vara mycket dyrare än min Audi i alla fall. |
|
|
Jag förstår inte vad du tror dig vinna på att byta en bil du verkar helnöjd med till förra generationen av 5-serien? Jag skulle föreslå dig att istället ta dig en titt på nya A6. Jag har själv en en 45 TDI som jag är otroligt nöjd med efter en dryg månad och knappt 200 mil. Jag anser att Audi ligger före BMW på motorerna och även känns modernare än G31 som jag tycker var en besvikelse. /Anders |
|
|
Jag förstår hur du tänker "Med känsla", och om pengar inte hade varit något problem hade jag mer än gärna köpt nya A6:an. Men för att få ungefär samma utrustning och motor som en begagnad 530 eller 535 snackar vi om drygt 630 000 kronor, d v s nästan 300 000 kronor mer. Och det är pengar jag inte har. Det jag vinner på att byta är: backkamera med 360 view (har bara sensorer på min bil), elbacklucka, rattvärme, fler hästar, uppvärmda spolare, app-styrning av dieselvärmaren, Euro6 istället för Euro5 motor och en hel del säkerhetssystem som min bil inte har . Dessutom en tre år nyare bil än min. |
|
|
@Med känsla varför tycker du G31 var en besvikelse? Jag håller på att Cross shoppa G30 mot A6 just nu. Tyvärr förlorar Audi alltid pga av pris. Gillar A6 men Audi blir alltid absurt dyrt när jag jämför med BMW (gäller alla modeller) Ändå läser jag i biltester att BMW är dyrare men det får jag aldrig ihop. En bit över 500000kr för en sparsamt utrustad 2L diesel tycker jag inte är attraktivt. Kanske inte har rätt kontakter eller tar man en vit vanilla A6 proline och åker hem? 😀 |
|
|
Sorry för lite OT: Vet att fler tycker att G31 har lyfts för lite från förra generationen, jämfört med tex Mercedes som gjort underverk med sin interiör på nya E-klass kan jag hålla med. Åkte i en Allterrain för ett tag sen och blev imponerad, grym skillnad med Merca för bara 5 år sen! Väldigt trevlig invändigt OCH sköna stolar vilket dom verkligen inte haft tidigare. Tycker G31 är fin också men måste hålla mercan före i just den aspekten. Men jag vidhåller att F11 är trevligare än motsvarande A6, dock tycke och smak. sthlm1981 borde provköra och bilda sig en egen uppfattning om det är värt det. |
|
|
@sthlm 1981, jag gav 523 tkr för min A6 45 TDI. Jag tror iofs jag fick ett bra specialpris på de första bilarna man hade för lev då jag fick samma pris som för 40 TDI. Men jag har s-line, quattro, matrix LED, 20" och en hel del annat. Jag tycker jag fick mera bil än ex. vis en 530d X-drive. @daagis, jag kände nog att jag kanske hade för stora förväntningar på 540i. Jag hade väntat läääänge, sen var det en del småfel som störde, väldigt bensintörstig, inte så "kul" att köra som jag tänkte mig innan och sen rätt lika som F11. Bakifrån ser den ut som en Toyota tycker jag :-). Audin känns rappare i chassit, väldigt fin motor för att vara diesel, snål på soppa med den här "hybriddieseln" man har i nya A6. Sen kan det finnas saker man stör sig lite på hos Audi också kontra BMW men mera att vänja sig vid. Men hela interiören känns modernare på Audin med MMI. /Anders |
|
|
Jag förstår, höga förväntningar är ju på sin plats när man kollar på prislappen. 523kkr var ju en kanondeal på den, diesel-sexa har jag för mig. Min offert på 40 TDI Sedan ligger på 550kkr(!!!) och då har jag inte tagit evolutionpaketet... :). Den på 50 TDI behöver jag törs jag inte kommentera. Samtidigt har jag offerter på en fullmatad BMW 330i samt en 530i IE runt 500kkr. Som sagt, gillade A6 men det får ju inte kosta vad som helst. Nästan som i Porsche-land |
|
| Hur är det med Audis diesel motorer? Drar 3.0 lika mycket olja som 2.0:an? | |
|
Varken 3,0tdi eller 2,0 tdi drar olja. Det är bensinare mellan ungefär 2004 och 2010 som haft problem med oljeförbrukning. ------- //Lövet |
|
|
@sthlm1981 Tycker du ska provköra en 530/535D. Har flera gånger varit på Audi och provkört olika generationer av A6:an, men varje gång blivit missnöjd med köregenskaperna jämfört 5-serie av samma generation. Påstår inte att att femserien är nåt kurvjärn för det är den för stor för numera, men roligare att köra än A6:an, tycker jag. A6 åker man mer i än kör. 530/535D är oftast bra utrustade också. Finns tre olika stolar t.ex; Std, sport och komfort. Komfort bara älskar jag och de är dessutom fullelektriska med minne på allt, utom mittenbackspegel och öronlapparna. Får jag din mailadress kan jag skicka katalog från 2016 som PDF. |
|
|
Jag ska provköra både 530 och 535. Risken/chansen beroende på hur man ser på det, är väl att jag kommer vilja ha en 535 då. Tack för bra svar Lasse Eklunda! Jag skickar min mejladress i ett direktmeddelande till dig. |
|
|
Eller så köper du en 530 och lägger en liten slant på orginaltrimmet. Motor och växellådan i bmw:s sexcylindriga dieslar brukar som ni säkert läst få mycket positiva omdömen. Kan bara instämma. Så hittar du en finare 530 än en 535, och med bättre utrustning, så skulle då jag ta den. |
|
| Byta från Audi A6 till en F11:a... Nu har jag inte kört så värst många mil i A6:an,dock åkt med i många. Audin upplever jag som avgjort bekvämare bullermässigt i intervallet 80-120km/h däcksbuller. Dieselvärmaren går bara att köra i max 30min. Tänker man skaffa en nyare årsmodell än -14 & 4wd,då åker man obönhörligen på det krånglade Ad-Blue systemet ( Krånglar för ALLA biltillverkare till & från ) I de flesta fall handlar det om falsklarm,men lagen anger för tillverkaren vilka system som MÅSTE ha funktionsövervakning enl Eu6 reglerna. Kör man ofta längre längre sträckor,så anser jag att sportstolar är värt,efter 10mil i standardstolarna,så förstår man detta,Audis sportstolar sitter man bra och länge i. BMW,n är trivsammare att köra än A6:an. Hade en Audi 100 för många herrans år sedan,ända till fram till "C8" så förmedlas från bilen liksom en form av frånvaro,eller raka motsatsen till äldre generationens M-bilar ( m3-e46 & M5-e39 ). Men detta är personliga/subjektiva reflektioner,man måste pröva själv,allra helst i olika trafikmiljöer,för själva styrupplevelsen är väldigt olika mellan A6 & F11... Förövrigt tycker jag att control-displayen är ett snäpp vassare i A6,men I-drive ratten är riktigt bra i form och funktion,enkelt att snabbt växla mellan Navi & telefon etc. Är man van vid A6:ns något röriga funktionsstyrning,så uppskattar man I-drive styrningen ganska snart. Mig veterligen så har F11:an bara en RIKTIGT svag punkt: Luftfjärdingen i bakvagnen,som tenderar att gå sönder då & då,en undermålig konstruktion helt enkelt. BMW group,bör i rimlighetens namn stå för halva reparationskostnaden jämtemot kund,då de allra flesta pajar på F11:n. | |
|
Ser att bmw:s nivåreglering bak kommenteras, att den pajar så pass ofta att bmw borde stå för det. Då undrar jag om Audi står för kamkedjehaverierna i 3,2 liters bensinaren? Inte vad jag hörde av två arbetskamrater. För ena pajade den strax efter 5000 mil och för den andra strax efter 7000 mil. Kostnad närmare 50 000 kr på märkesverkstad. Dvs klart dyrare än bälgbytena bak på en femserie. Bälgarna är dessutom klart lättare att byta själv för en som inte har tummen mitt i handen. Sen har komfortstolarna alltid varit bättre än audis stolar enligt mig. En riktig idioti med audis stolar har varit plastkanten på vänster sida förardynan, så vass att det gör ont när du ska in eller ur bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.