AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.204

530dx -15 hjulinställning

IR
74
IR655
2015 F11 530dx GDM Tune 331hk/675nm
Hej!

Jag var och "försökte" få en 4-hjulsinställning gjord på en verkstad. Visade sig att Toe-in var ur spec både fram och bak samt att camber vä bak låg på -2.25 (fabrik -1.5).

Hur mycket än vi försökte justera Toe gick de inte, det blev nästan värre toe hela tiden. Tills slut provade vi att justera Camber istället och då blev Toe in inom spec, men camber bak hamnade på -2.5 på båda sidorna. Kommer -2.5 nöta på däcken mer markant eller är det värre med out of spec Toe-in?

Bak axel:
Konstiga är att när vi justerar "Wishbone" enligt manualen som jag antar justerar camber ändrade den Toe istället.
Justerade vi "Swinging arm" hände inte mycket förutom att Toe blev värre (mer negativ).

Nu står bilen med nästintill perfekt Toe fram och bak, men med -2.5 camber bak. Ska jag åka tillbaka och försöka få till camber också eller blir det inte bättre än såhär?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hmm. Var har du gjort detta jobb? Är du i Göteborg kan jag rekommendera NDF, ligger nära BMW i Mölndal.

Antar att negativ camber kommer att käka upp däcken ’inifrån’.

/M

Mina bilar: Länk
IR
74
IR655
Hej!

Jag bor i Nyköping så det blir lite omständigt att åka till Göteborg :P

Jag har pratat med mekanikern och vi ska kolla på de igen nästa vecka. Tänkte bara kolla om någon vet om det skall justeras på något speciellt sätt i bakvagnen.
Båda justeringarna påverkar både camber och toe.

Ut på övre "Wishbone" och in på nedre "Swinging arm" ger mindre negativ camber.
In på övre "Wishbone" och ut på nedre "Swinging arm" ger mer negativ camber.
Ut på båda justeringarna ger toe-out.
In på båda justeringarna ger toe-in.

Det hela är lätt att föreställa sig när man tänker att spindeln/hjulet är fixerat i bakkant av länkarmen som inte går att justera. Övre "Wishbone" flyttar överdelen av spindeln/hjulet ut/in. Nedre "Swinging arm" flyttar underdelen av spindeln/hjulet ut/in.

Det ska gå att få mindre än -2.5 camber med rätt toe.
IR
74
IR655
Tack för informationen Adelson! Ska framföra det till mekanikern! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.