AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.441

EDC eller inte på 5-serie G31 med 20-tummare och m-sportchassi?

wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
En femma G31 med 20-tummare och m-sportchassi är beställd. Så börjar jag fundera på EDC och om jag behöver kunna mjuka upp färden genom att kontrollera fjädrarna i Comfort+ setting. Någon som har insikt i huruvida 20-tummare och m-sportchassi behöver ett mjukare alternativ när man väl hamnar på inte så perfekta vägar? Bör man slänga in EDC, eller är den fine som den är?
Jag hade m-sportchassi och 20" på min G31. Man tänker väl olika här men för mig så hade jag hellre haft ett ännu hårdare chassi. Tyckte den kändes lite svampig i kurvorna om man hade lite fart. Nu kanske det inte är 5:ans paradgren iofs.
Tycker att m-sportchassit är betydligt mer påtagligt i 1 och 3-serie, så på dom modellerna tar jag gärna det adaptiva alternativet.

Bäst är väl att prova om du har möjlighet.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det fina med EDC är väl att sportläget är något tightare än m-sport medan comfort-läget är mjukare. Så var det i alla fall när jag senast köpte bil.

EDC blir därför ’bättre åt båda håll’, man slipper kompromissen.

/M

Mina bilar: Länk
Jag kan bara rekommendera EDC. Jag hade det på min 540i G31.

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Känns som det är väldigt personligt, så en provkörning är förstås bäst. 20-tummare och M-fjädring kommer vissa uppfatta som stötigt, medan andra vill ha mer, som daagis. :) Jag tyckte EDC var ganska prisvärt i kombination med M-paketet så valde till det och uppskattar att det går att köra riktigt mjukt i comfort-läget när man vill.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
EDC rockar har det själv dock f10 med 19tum. Numera går det att kombinera EDC med m chassi vilket inte gick på pre lci. EDC alla dagar då det känns som två bilar i ett beroende vilket humör man är det är iaf min åsikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.