AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.000

Däck x drive

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Tänkte ställa en dum fråga men se vad ni säger.
Mina sommar hjul så är det helt nya bakdäck på.
Men fram helt slut o förra ägaren vet ej var han lag de däcken son skulle på.
Men har 2 st som är 6-7 mm kvar på köpta 2017.
Vet att det ska va samma mm fram o bak på fyrhjulsdrivna bilar.

Men vad tror ni är det nån fara med denna lilla skillnad på ca 2 mm?
Bak så är det LANDSAIL och fram blir då michelin.
Ska beställa michelin till sommaren då den kombin blir över våren.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle inte köra med den kombinationen av följande anledningar:

1. BMW anger max diff i mönsterdjup på x-drivebilar till 2 mm.
2. När du blandar olika däck kan det redan där vara en skillnad i rullomkrets pga tillåtna toleranser för en given däckdimension - har du tur är skillnaden "åt rätt håll" (dvs. kompenserar olika mönsterdjupen, men har du otur är rullomkretsskillnaden "åt fel håll" (dvs. förstärker skillnaden i mönsterdjup).
3. När man blandar olika däck, får bilen försämrad väghållning - detta kanske inte märks förrän du hamnar i en nödsituation och då är det för sent att upptäcka att bilen beter sig "ologiskt".
4 Landsail är ett skitdäck....under tidiga våren lär du behöva allt grepp du kan få när det är kallt och blött ute!
5. X-drive-fördelningslådorna är "sköra" och jag behandlar vår bil som "ett lindebarn" i den bemärkelsen. Är mönsterdjupskillnaden 1mm mellan fram och bakdäcken så roterar jag däcken för att få ett jämnare slitage och minimal belastning på x-drivefördelningslådan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
an
191
anders82
Tackar för tipset.
Gällande LANDSAIL så är väll smaken som baken.
Men jag har varit j nöjd med dem tidigare på våra volvo bilar och min E91.
Därför ville jag testa dem på vår f34 320 gt.
Det är ju ingen sport bil.
Vi har 2 barn o Svensson kör bilen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med skitdäck är att du inte märker att de har dåligt grepp förrän du verkligen behöver greppet vid en plötslig undanmanöver och/eller panikbromsning när ett djur eller barn plötsligt springer upp framför bilen utan förvarning...det är oftast i väta som man märker skillnad. Torrgreppet skiljer sig ganska lite åt mellan olika däck om man jämför motsvarande däck i samma dimension.

JAG skulle aldrig montera skitdäck på bilen då det är den faktor som påverkar säkerheten mest...särskilt inte när man har barn i bilen!

Skitdäck är inte så mycket billigare än premiumdäck och räknar man in slitaget så blir de oftast dyrare i längden då de håller kortare sträcka.

Numer har jag faktiskt gått över till att ha Michelin som "standardmärke" då de alltid levererar däck med hög kvalitet som håller länge och utan konstiga vibrationer etc.

Jag köpte en uppsättning begagnade Mercedes-originalfälgar med Nokian-däck med bra mönsterdjup (ca 6-7 mm) till Mercan i höstas. Men jag upptäckte att det var sprickor nere i mönstret runt om på ytter och innersidan på alla fyra däcken (körda en och en halv säsong enligt säljaren) - reklamerade dem och fick faktiskt fyra sprillans nya Nokian Hakka Blue-däck monterade. Så nästa sommarsäsong får jag testa Nokians sommardäck och se hur de är - de däcken har vunnit några tester så de har troligen bra grepp i alla fall och ska vara tysta och komfortabla...frågan är hur länge de håller och om jag behöver reklamera dem också?

Mvh
Johan B

an
191
anders82
Johan Tackar för predikan.
Men nu var det mönsterdjup fråga inte tillverkar fråga.

Men som sagt jag har testat LANDSAIL i nödsituation.
Undanmanöver i 90 Landsväg spöregn o det kom en älg upp på vägen.
Gick hur bra som hälst.
Kändes bättre en nokian hakka black.
Va jag förstått så är dessa tillverkade på Michelins fabrik.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Enligt BMW TIS (googla) är det ok med 2mm skillnad förutsatt att det är samma däck.

Däckfabrikat/versioner ska ej mixas enligt BMW.

Exempel för min bil, du kan säkert hitta liknande för din:

Länk
an
191
anders82
Tackar tegel för ditt svar det va de jag sökte.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tja det var väl ungefär det jag skrev! ;)

Var och en gör som de vill, men jag håller mig till premiumdäck grundat på den erfarenhet jag har genom åren.

Att Landsail skulle tillverkas i Michelins fabriker betvivlar jag - där behövs någon form av trovärdig källa!
Landsail är ett kinesiskt lågprisdäck och de började tillverka däck så sent som 2009...

Skönt att det gick bra med älgen, men problemet är att du inte hade något att jämföra med - med bättre däck kunde det blivit ännu större säkerhetsmarginaler i situationen.
Det är därför det är bra att kunna läsa in sig på seriösa däcktester där olika däck jämförs sinsemellan under exakt samma förutsättningar, först då får man svart på vitt hur olika däck presterar i en given situation.

Mvh
Johan B

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Har läst på flera håll att skillnaden i rullomkrets ska vara högst 1%.
Men många bilar har ju olika bredd fram/bak och då kan det skilja så mycket redan från fabrik. T ex M140i xDrive där det skiljer (i teorin) 1.2% eller 4 mm i radie. Man får väl hoppas att det inte är en tidsinställd bomb...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är här som däckvalet blir viktigt.

Enligt vad jag har blivit matad med, skall BMW-OEM-märkningen (stjärna) på däcken göra att rullomkretsen blir densamma vid "staggered wheels" (om man håller sig till de dimensioner som BMW rekommenderar) - dvs. däcken är då "finjusterade" rullomkretsmässigt och skiljer sig lite åt i förhållande till "standarddäck" utan OEM-märkning.

Mvh
Johan B

an
191
anders82
Hej Johan och alla. Har nu prat a med Karlstad .
Och så här säger BMW.
Då jag har olika dimensioner fram och så här svarar de.
De får skilja max 2 mm mellan Fam och bak.
Och man kan ha olika tillverkare fram och bak bara de är samma på samma axel.
Så då blir det att lägga beg fram o nya bak.
( 255/45-18 bak 225/50-18 fram)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jaha, då frångår de BMW:s interna skrivelser...vilket är lite "spännande"!

Läste du länken som du fick i tidigare inlägg av tegel?

Där står som avslutning:
"Additionally for all-wheel drive vehicles:

The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; if mixed tyres are fitted, different tyre sizes are permissible.
The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)"

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Parentesen säger dock att kravet inte har med xdrive att göra

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, man måste givetvis läsa hela dokumentet men jag ville speciellt lyfta fram sista stycket.

Mvh
Johan B

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Byter till nya sommardäck på min bil nu till sommaren, 5 mm fram, 2 mm bak... undra va det kan bero på. Fast jag tror inte det är 2 mm skillnad på mönsterdjup som är kruxet, det är väl 1% på rullomkretsen om jag inte minns fel.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.