|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag lägger i ds eller (streptrhonic) så visas det på displayen men inte händer när jag växlar upp/När. VAd kan felet vara? | |
|
Hej, Jag hittar inte informationen just nu, men med största sannolikhet handlar det om brott på en eller flera kablar alldeles under/vid växelspaken. Vill minnas att just 3-serien har en kabeldragning som gör att kablarna böjs på ett utmattade sätt varje gång du drar spaken till sport- och/eller manuellt läge. Jag har sett en fotoserie eller video om hur man relativt enkelt lagar och flyttar kablarna. Jag letar vidare och återkommer. /Lennart |
|
|
Okej, men vad jag uppfattade det som om det är kabelbrott ska inte ens lampan lysa vid läget eller displayen visa lägena. Köpte bilen av en bilfirma i lördags väldigt tråkigt Men Låter bra och tack så jättemycket Lennart! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har repat detta ett par ggr kundbilar lite pilligt och man drar om kablaget lite grann. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Köpte du av en någorlunda seriös bilfirma så åtgärdar dem det åt dig utan problem. | |
|
NKPG fordon AB, Han visste ej om detta felet och säger att han inte kan göra något :) Även elstolen i passagerarsidan fungerar inte. 2 större fel som han ej visste om tydligen..... |
|
|
Har letat lite nu. Googla på "bmw steptronic shifter repair" för fler svar. Den här länken leder till en hyfsat bra beskrivning. Lagom amatörmässig. :) Den här länken är också rakt på: En illustrerad läs-beskrivning, fast inte lika detaljerad som de ovanstående. Blir åtminstone lite lugnare att ta till sig, när man själv bestämmer takten och slipper musik-ackompanjemang. Länk Sen har du i o f s garanti, när du köpt från en firma, så den vägen borde vara öppen om du orkar. Till slut: du ser hur många ledare som är involverade. Utan att känna till detaljer antar jag att indikeringen mycket väl skulle kunna fungera utan att styrningen till växellådsmodulen/mekatroniken gör det. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den kundbil jag lagade sist var från en bilfirma där kunden påpekat detta fel och några till. Så bilfirman lämnade bilen till oss fr rep. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Uppdaterar tråden igen. Har kollat kablarna om dem var av men dem är i fint skick. Har lyckats få i manuella läget ibland o då funkar den bra, skulle vilja säg att det är 5% chans att jag lyckas få i den. Vart kan glappet vara? |
|
|
Du får nog ta dig en titt igen. :) Här är en ganska tydlig video, som kanske kan inspirera? Länk /Lennart Edit: Steptronic, ifall du vill googla själv. :) |
|
| Kollat där, kablarna var hela och fina :) | |
|
Så du är helt säker? Haft av allt "isoleringsband" och kollat? Själva ledaren kan ju dessutom faktiskt gå av inuti (PVC-)isoleringen också. Tunna ledare. Men om du är alldeles säker - och du tycks ju ha letat länge, åtminstone - återstår det väl bara att leta glappkontakt/ledningsbrott någon annanstans. Eller fel på styrboxen (EGS?). Men i så fall tillhör nog din bil en väldigt exklusiv skara, med tanke på alla de bilar som fått samma fel som din p g a typfelet med sönderböjda kablar vid spaken. /Lennart |
|
|
Oavsett borde detta vara ett "ursprungligt fel" och därmed möjligt att reklamera mot handlaren! Att han inte kände till felet är helt irrelevant i sammanhanget! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yes Lennart helt säker kollade alla kablarna var hela efter jag tagit bort PVc isoleringen. Johan fick kompensation för detta i pengar så kan ej reklamera. |
|
| Var en otroligt oseriös bilhandlare som hota med saker och det var en jobbig process han erbjud pengar och jag accepterde det dumt nog. :/ | |
|
Hej j04k.... Svårt att släppa temat... :) Om du nu är säker på att kablarna är hela, verkar kanske spakstället (eller vad man skall kalla det) kunna vara en trolig bov. I det finns det ju kontakter som känner av Sport- respektive Manuellt läge och som rimligen också slits. Hur som helst verkar det finnas gott om begagnade och de verkar inte kosta skjortan, så det kanske kan vara läge att chansbyta? Prova att gå in på realoem.com, skriv in de 7 sista tecknen från bilens VIN och bläddra fram till huvudgruppen vaexling, så får du fram spakställets nummer. Sen kan du googla eller söka direkt på ebay, eller kanske rentav Bildelsbasen. Jag provade med "e91 steptronic gear shifter 25167548037" (numret fick jag genom att använda de få uppgifter som du lämnat om bilen. Kan vara rätt, men Kolla!) och fick många svar, både om "till salu" och även om hur man byter. /Lennart |
|
|
Själva bytet av växelspaken är plättlätt! Så om du bara får fatt i rätt utbytesdel är det snabbt gjort så avskräcks inte av att du behöver böka i bilen. Har tyvärr inget tips på vad som kan vara fel. Niklas Fransosen |
|
|
Nemen! Se där 220 kr med frakt för en sån! Vad är jag utan er??? Blir att testa detta Tack så inne bombens! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.