AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.199

BMW 116i 2014, oljebyte eller påfyllning

Efter 1500 mil nere vid nedersta markeringen. Byte eller påfyllning - 1200 mil kvar till service
Hej,

Enligt gängse standard bland forumets medlemmar är det dags för byte. Bmw's långa intervall brukar inte hyllas här.

/Lennart
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Byt olja och oljefilter om du tänker behålla bilen ett på år.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att det smartaste är att byta olja och filter om man tänkt behålla bilen.

En liter olja har du ju redan "gratis" i bytet om du väljer att byta olja i stället för att fylla på...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det beror ju på hur lång *tid* det är kvar till nästa ordinarie byte också; max intervall oavsett körsträcka är två år. Om du byter själv eller hos någon som inte har tillgång till BMWs system så blir du ändå tvungen att byta när tiden löper ut.
Tack för Era svar - tänkte jag skulle spara lite i magra januari. Byte kostar ju ca 1500
Har 10-11 månader kvar till ordinarie 2 års service

Mvh
SOSkoog
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp 20 liter olja från Tyskland och ett bra filter samt en oljesugpump - så kan du göra oljebytet på parkeringen.

Ovanstående "paket" kostar under 1500 kr och då har du olja kvar för typ tre byten till...

Pumpen köpte jag på Jula.

Jag brukar köpa Aral Supertronic 0W40 som är en ruggigt bra olja med rätt klassningar (BMW LL04 (vilket automatiskt uppfyller LL01)) - kostar ca 100 Euro plus 15 Euro i frakt hem till dörren.

Har handlat på flera olika ställen bland annat:
Länk De var billigast senast jag handlade, men har ibland slut på 0W40-oljan men brukar plocka in den ganska omgående om man frågar efter den.
Har även handlat av följande utan problem:
Levoil.de är billiga men hade förut inte så smidiga betalningsalternativ - tror att paypal var enda "vettiga" alternativet.
Dackonline.se kanske är lite dyrare men är helt på svenska.
oeldepot24.de

Vissa av ovanstående handlare har även oljefilter.

Mvh
Johan B

Tackar för tipset från Johan B. Jag har garage så det är Ok. Oljefiltren brukar inte
sitta lätttillgängliga - vet inte hur det sitter på min 116.

Mvh
SO Skoog
Och till Johan B's förslag kan jag - om du tänker behålla bilen - föreslå, att du noterar bytet i minnet och låter bilens egen nedräkning fortsätta. Efter ytterligare 1500 mil kan du sen bestämma om du du vill låta en verkstad göra det bytet eller om du vill fortsätta att göra det själv och ordna med serviceåterställningen på något alternativt sätt. Det finns nog flera varianter på den operationen.

Den väsentliga skillnaden här är att du med ett komplett byte nu skonar bilen, visserligen med formella brister, medan du genom att bara köra vidare gör bilen en otjänst.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
99% säker på att det är ett löst insatsfilter på den motorn och då skruvar man bara av locket som sitter under "bullerisoleringskåpan" över motorn.
Lätt åtkomligt ovanifrån men du kan ev. behöva en adapter som du sätter ovanpå locket och som har 1/4" hål för spärrskaft eller motsvarande.

På min F31:a är det samma adapter som till många VW-bilar och den kostade 49 kronor hos Biltema om jag minns rätt.

Mvh
Johan B

MB
53
MBBMW
116i -06
Får du ner slangen hela vägen ner till sumpen då? Det finns ju inget oljesticks hål?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Fattar inte när man har en relativt ny bil att man snålar på oljebytet!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.