AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.289

E91 Antisladd - probelmatik

Bu
9
Bulitt
318d -10
Hej,

Jag har ett problem med in E91 2010.
När vi under Jul-helgen körde en del så började antisladden blinka och man kunde max köra i 80 km/h och det var inte det minsta halt. Sen när jag körde av motorvägen och stängde av så försvann problemet. Dock har detta återkommit igen då och då men försvunnit igen. När det har hänt senare har jag bara stängt av antisladd och sen kunnat köra på utan problem men vill ju vet vad detta kan bero på.

Efter lite undersökning och hjälp så funderar vi på om det kan ha med ABS-sensor och kuggkrans att göra? Dock lyser ingen ABS-lampa eller någon annan lampa.

Nån som varit med om liknande?

HÄlsning
// David
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja på min förra så började problemen med liknande symptom, utan varningslampor. Men det var nästan alltid i samband med filbyte eller sväng. Några månader senare så tändes även ABS o lite andra lampor.

Då var det en ABS givare bak.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Brukar bero på ABS-givare bak som slits pga att drivaxeln rostar och gör att ABS-kransen expanderar så den går mot givaren.

Använd sökfunktionen så hittar du en del om det. Sök på ABS E90 så hittar du läsning.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har fått byta båda drivaxlarna bak just av den anledningen gen som skrivs.
Problemen har börjat med antispinn som blinkar i tid och otid.
Samma åkomma som min bil (och jag) lider av.
Givare för ABS/DTC och/eller tonringen som bråkar.

Har förstått att det inte är ett helt gratis ingrepp på verkstad heller...
Bu
9
Bulitt
318d -10
Tack för era svar.
Misstänker att det är detta ja. Men behöver både kuggkrans och ABS-givare bytas eller kan det räcka att byta kuggkrans eller ev drivaxeln?

// D
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
på min gamla E46:a så slipade/svarvade en verkstad ner kugg kransen för en billig penning.

Fungerade utmärkt i över ett år men kanske inte möjligt på E91?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det är för det första ingen kuggkrans på E9X, det är en rostfri utstansad plåtring, svårt att förklara i ord. Det ska tydligen finnas lös ring att köpa, men jag förstår inte hur man ska få fast den, det saknades 1-2 mm gods på drivaxeln när jag putsat av rosten.
Jag har köpt nya axlar från Tyskland, kostar en tusenlapp st, bytte först givare, funkade i några dagar, sen samma problem igen.
Bu
9
Bulitt
318d -10
Kan tänkta mig att det är lika bra att byta drivaxlarna.
Tror ni det är nödvändigt att byta ABS-sensorn eller ska man prova med drivaxlar först och se om det ger sig?

Verkar inte vara nån jätteavancerad manöver att byta drivaxlarna. Eller är det nåt speciellt man behöver tänka på?

// David
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lossa navmuttern. Skruvarna till axeln vid klumpen lossas med flera långa förlängare utifrån, dom har utvändigt Torx, mins inte storleken nu, kan återkomma då jag ska byta en axel i helgen.
En van byter en axel på 10 minuter, så räkna med en halvtimme om du inte gjort det förr.
Givare kostar några hundringar från tyskland, kan ju vara idé att ta dom oxå när man ändå är där och skruvar. Mina lossade hur enkelt som helst, både skruven och själva givaren, trots att bilen är en -05a som gått 30" mil. Bökigast var att hitta kontakten som sitter under innerskärmen.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Blir alltid lite fundersam när ni skriver om dessa "kuggkransar" på drivaxeln, för dessa saknas på min 325D -09 och abs-givaren läser på hjullagret istället. Så E9x har två olika versioner av givare-system. Tror att det har att göra om man har det lilla eller stora hjullagret bak.... verkar inte vara om den är av äldre eller nyare årsmodell. Så har man en E9x med lite större motor är det nog inte kransen som krånglar...

/Kent
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Stämmer att det finns olika, det får man givetvis kolla upp innan.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Beroende på modell kan det variera mycket. Se länken för en diskussion om E90

Länk

Jag behövde bara byta en krans, även om det inte gick att se denna krans i ETK

Matthias
Bu
9
Bulitt
318d -10
Hej,

Enligt spec ovan så har nu ABS-lampan börjat lysa efter några mils körning :)

Hur kollar man vilket hjul det gäller? har kopplat in OBD2 läsare men får inte ut några felkoder (kan detta vara för att man behöver ett annat interface än vad jag har?) har använts på Toyota och VAG tidigare.

// D
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Min bil kopplade vi upp mot ett pogram på dator ( vet ej vilket) fick inga felkoder, men ena bakhjulet snurrade inte enligt datorn när vi körde bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.