AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.230

Knarrande säte f31 2015

En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Hej! Jag har precis införskaffat en f31 318d 2015.
Min bilhandlare är lite småknölig och jag gör helst saker själv av den anledningen.

Mitt förarsätet knarrar vid belastning vid "bröstryggspartiet". Varje gång jag kopplar eller gungar till av annan anledning. Ljudet kommer alltså inte från botten vad jag kan uppfatta utan snarare inifrån mitten av ryggstödet.

Har någon varit med om detta tidigare eller har någon bra fundering?
Kan jag ta loss plastpanelen på baksidan för att se efter?

Allt gott.

Mvh Enedor

Standardfel på sportstolen och även förekommande på de andra sätena, fick mina fixade på garantin så vet inte vad orsaken är men vill minnas att det finns svar här på forumet.
En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Tack då ska jag försöka leta! Är inte super-bra på att navigera mig här än dock 😁

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Typfel ja, på garantin bytte dom hela stolsunderredet på båda mina stolar på F31an för att få bort ljudet. Tyckte också det lät från ryggstödet men det var alltså underredet som byttes. Inga problem efteråt.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Här finns några fler (bl a jag) som har haft problemet. :)

Länk
En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Tack så väldigt för alla svar!
Jag antar att det första jag får göra är att be någon hjälpa mig återskapa ljudet så att jag kan lokalisera det.

När jag hittat felet blir det ett samtal till BMW:s reservdelsverkstad.

Lite segt när ingen garanti finns kvar😅

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
På min upplevdes det som ljudet kom i höjd med bröstryggen, precis vid sidostödet men det visade sig vara underredet som var boven.. bmw plockade först ned stolen och gjorde någon fix med luftkudden till sidostödet men det gjorde precis ingenting. Vi hittade felet när vi hissade stolen till ändlägena, då försvann ljudet men allt mellan topp och botten gav ett knarrande, knakande ljud. Grymt irriterande.
En
7
Enedor91
F31 318D 2015
Löste ni problemet då?
Eller vad var det som orsakade ljudet? Det låter exakt som min bil!

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Problemet löstes genom att byta hela stolsunderredet. Mekanismen började glappa efter ett tag på tidiga enheter och då byttes hela underredet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.