|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna! Min kärra tycks ha de klassiska symtomen på en defekt disa-ventil, men innan jag går och köper denna ganska dyra tingest vill jag bolla lite tankar. Bilen tvekar eller överreagerar vid gaspådrag då man skall köra iväg. Plockade ut ventilen och kan konstatera att spjället glappar några millimeter fram och tillbaka. Är de helt glappfria som nya? Sen var det ingalunda kliniskt rent inne i insuget. En hel del grovt sot blandat med olja som nästan känns som fin sand. Misstänker att tätningen runt ventilen varit dålig en längre tid. Tydliga indikationer på byte, eller? Mvh, Mattias | |
|
De är helt glappfria när de är nya. På E39:an var spjället så glapp att det utan nämnvärt motstånd gick att öppna/stänga - hålet i axeln där spjället går in i, var helt uppslitet. Köpte en ny Vaico-disaenhet från skruvat.se och den kostade ungefär 1000 kr om jag minns rätt. (fick nog 10 % ny-kund-rabatt om jag inte missminner mig) Den fungerade klanderfritt ända tills jag sålde bilen typ 5000 mil senare, sedan har jag ingen koll på hur det gick... ;) Lätt att byta. Sotet och "kokset" i insuget känner jag igen, är troligen rester från vevhusventilationen som går in i insuget. Jag torkade rent så gott jag kunde men brydde mig inte mer om det och mig veterligen orsakade det inget problem i motorn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hallå grabbarna! Spinner vidare på min lilla tråd. Har bestämt mej för en ny disaenhet men skulle gärna ta emot fler tips på bra märken. Har inte kollat original, men jag misstänker att det handlar om tokpengar. Mvh, Mattias |
|
|
Tror inte det finns så många tillverkare faktiskt. När jag kollade, hittade jag bara BMW-original och Vaico. Men jag misstänker att det kan vara t ex. Hella Behr eller Bosch som gör originaldelen... Billigt kina-skit finns säkert, men det är inget jag skulle satsa på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hallå Johan! Har kikat runt på ebay, men har ännu inte hittat nån som uppger tillverkaren. Törs absolut inte köpa från Kina, men vad är det som säger att en 50 pund dyrare är bättre? Vilka sidor tittade du på? |
|
|
Jag kollade typ Mister-Auto, Autodoc, autopartsmarket.eu Men jag köpte den faktiskt från skruvat.se då de hade någon kampanj på rabatt som ny kund - blev inte så dyr... Nu var det några år sedan så det kan ha hänt saker på marknaden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Det här är väl hyfsat märke, eller? |
|
|
Länk Hittade även denna. Känner inte alls igen det märket dock. |
|
|
Borde funka. Länk /Lennart |
|
|
Fast prova söka på ebay.co.uk Engelsmännen har ofta prisvärda bildelar. Passa på innan de lämnar oss! :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.