|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Ska börja med lite broms ledningar på bilen, så har lite funderingar, ledningarna fram, går direkt från h-cylinder ner bromsslangarna sen ner till oken? Spelar det någon roll vart på cylinder man sätter ledningen ? Finns 3 uttag. Två framåt ett bakåt. Och bak, där går det en ledning till en bromstrycksregulator ( vilken funktion fyller regulatorn och behöver man ha en sådan? ) Sen till ett t-kors - bromsledning och vidare till slangen till oket? Ingen som har en bild på hur det ser ut med rördragningen från h cylindern? Mvh | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När det gäller uttagen som är för frambromsarna så spelar det inte någon roll vilket som går till vänster eller höger. Men rören till frambromsarna bör vara kopplade till de uttag på huvudbromscylindern som är avsedda för frambromsarna (vill minnas att det hör att göra med vilken axel som först får bromstryck). Brukar ibland stå på huvudbromscylindern (vorn/hintern eller v/h), se exempel från min E30 325ik -88: Länk När det gäller uttaget bak så ska du ha en bromstrycksregulator monterad innan t-korset (såvida det inte är en track day som min där jag istället monterat en justerbar bromstrycksregulator). Regulatorn begränsar trycket till bakbromsarna, dvs ser till att de inte låses upp innan frambromsarna. Vilket är väldigt viktigt! Om bakbromsarna låses upp så blir bilen väldigt instabil där bak vid en hård inbromsning och det är stor risk att du tappar kontrollen på bilen. Såhär såg överföringsfunktionen på den bromstrycksregulatorn som satt på min E30 323i -85 ut (man plottar ingående tryck mot utgående tryck): Länk Nu var min huvudbromscylinder på min E30 323i -85 lite annorlunda än vad du har, den hade bara två uttag - men såhär drog jag ledningarna på min (och det var så de satt original på just min modell och min huvudbromscylinder): Länk Insåg nu i efterhand att du säkert har trumbromsar där bak. Min E30 här ovan hade ju skivbromsar där bak. Men bromstrycksregulatorn har samma funktion då skiv- och trumbromsar vill jag minnas arbetar med lite olika tryck vid olika scenarios - så kort och gott är den där för att få en bra bromsbalans mellan fram- och bakaxeln. |
|
Tack för bra svar! Det ja funderar på är att höger fram går direkt från huvudcylindern ner till oket, men vänstra går in i regulatorn först o sedan till oket, ska de va så tro? Bak har jag skivor och ok från 540 E34. Mvh |
|
Vänta nu, menar du att det är kopplat som nedan? BMC->HögerFramBroms BMC->Regulator->VänsterFramBroms BMC->T-Kors->HögerBakBroms+VänsterBakBroms Att bara vänster fram går genom regulatorn låter knasigt! Är du säker på att du kollar på rätt ledningar och snören? Är detta original eller har någon varit och fipplat här innan dig? |
|
Just nu är allt inkopplat utom ledningarna på min , frågade på ett annat forum och där hade en kopplat såhär. HBC-höger frambroms HBC-regulator-vänster frambroms HBC-regulator- t kors - höger / vänster broms bak. Men de kändes fel. Frågade en kompis nyss som har en E21a . Han svarade att uttagen längst fram på huvudbromscylindern går direkt till bromsoken fram. Och att bakre uttaget går till regulatorn sedan bakåt till bromsarna. Det känns mer rätt? |
|
>> och där hade en kopplat såhär Vänta, hur kan regulatorn gå till både vänster frambroms och ett t-kors!?! En regulator har ju bara en ingång och en utgång. Det som din kompis beskriver låter mer korrekt, det låter snarlikt hur det såg ut på min E30 (se skiss nedan) förutom då att jag bara hade två uttag på min BMC Länk Står det något på din BMC, som tex V och H som på denna BMC från min E30 325ik -88? Länk EDIT : Nej, nu har jag hjärnsläpp om mina E30's... Total teflonhärdsmälta... Skriver nytt inlägg strax... |
|
Den regulatorn hade flera in o utgångar o va en original regulator skrev han. Vad vet jag. Nej det står ingenting på min cylinder . Va ner i garaget nyss o leta Bland bråten och där låg min gamla regulator sen några år tillbaka. Och den är det endast en ingång och en utgång . Så det är så det måste vara ! Ska se om ja kan ladda upp nån bild imorgon . Tack så länge! |
|
Nu tar jag ett djupt andetag och tar allt från början... Min E30 323i -85 hade en väldigt lik konfiguration som den du verkar ha. Den hade tre uttag på BMC, se bild nedan där det sitter papper i dessa tre uttag. Länk Nu går det inte att se på bilden nedan, men de två uttagen längst fram på BMC var direkt kopplade till höger frambroms respektive vänster frambroms. Uttaget längst bak på BMC gick till en regulator, därefter till ett t-kors som sedan gick till höger bakbroms respektive vänster bakbroms. Länk Detta är även väldigt tydligt på skisserna och bromsrören i TIS. Här är dragningen för frambromsarna för min E30 323i -85 i TIS (två separata bromsrör direkt mellan BMC och frambromsarna): Länk Här är dragningen för bakbromsarna för min E30 323i -85 i TIS (ignorera den alternativa dragningen #7, #6, #8 för den fanns inte): Länk Regulatorn som satt på min E30 323i -85 såg ut som i bilden nedan (länkar även till överföringsfunktionen). Notera att överföringsfunktionen har ett knä vid 25 bar där den ändrar beteende, samma värde samt flödespil finns instämplat på regulatorn: Länk Länk Min E30 325ik -88 däremot hade ABS och där var det mycket enklare. Där fanns bara två uttag och dessa gick såklart rakt in ABS-enheten som hanterade allt. Här är bilden på BMC från denna E30 325ik -88: Länk När jag sedan byggde om bromssystemet på min E30 från scratch så tog jag en BMC från en E32 och denna hade såklart bara två uttag (då dessa modeller hade ABS som standard). Såhär ser denna E32 BMC som jag använde till detta: Länk Och detta helt nya bromssystem är uppbyggt som skissen nedan visar: Länk Hoppas det blev lite tydligare nu :-) |
| Japp det blev tydligare . Tack så mycket för infon :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.