|
|
|
|---|---|
|
Hej, stötdämparen höger bak och gått på min 330 xi-02. Bilen är ju rätt gammal och vill minimera kostnaderna. Funderar därför på att införskaffa en begagnad dämp - och låta verkstad montera. Hur viktigt skulle ni säga att det är att samtidigt byta ut dämpen vänster bak!? Jag tänker att om jag skulle införskaffa en helt ny dämp så vore det av stor vikt att även byta den vänstra dämpen - så att det inte blir en alltför stor ojämn fördelning. Men jag tänker samtidigt att en begagnad dämp ju också är "brukad" och använd - kanske i nivå med den befintliga vänstra hela dämpen - varpå skillnaden endast är minimal. Och vad skulle eventuella risker bestå i att ha en dämp höger bak som inte är exakt lika gammal och brukad som den vänstra!? Det är trots allt dubbla priset på att införskaffa och montera två dämpar, i relation till en. /Fredrik | |
|
Det beror ju på i vilket skick bilen är. Att byta ut bara en stötdämpare indikerar ju att bilen inte är värd mycket. Bästa rådet om bilen är dålig är att skaffa två nya, men billigare dämpare och byta själv. Då blir bilen helt ok, förmodligen till ungefär samma pris. Men om bilen är i ok skick skulle jag byta båda till vettiga dämpare, antingen själv eller via verkstad. Nya dämpare gör mycket för väghållning och körkänsla |
|
|
Det är alltid en god idé att byta båda sidor samtidigt när det gäller chassidelar. Den andra kanske snart ger upp ändå!? Länk 800:- för en uppsättning känns ändå som en liten kostnad oavsett vilket skick bilen är i. Har du lite erfarenhet av att skruva så klarar du att byta dämparna själv. Det är inte alls svårt. Det är bara att det brukar ta lite tid eftersom man får montera bort så mycket för att komma åt det övre fästet. |
|
| Tack för tips och länk "Haas"! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.