|
|
|
|---|---|
|
Idag passade jag på att besiktiga min 528:a som jag köpte för ca 3 månader sen. Eftersom den gått väldigt bra sedan jag gjorde hemma-walnut-blast i mellandagarna så tänkte jag passa på när allt är på topp. Men vad tror ni händer? För det första, när bilen ska köras upp på lyften så har det plötsligt kommit ett vinande ljud från motorn som inte varit där tidigare. Efter att ha kollat det hemma kan jag konstatera att membranet till vevhusventilationen måste ha gått sönder eftersom det nu sugs in luft där vilket det inte gjort innan. Membranet har alltså gått sönder precis när jag besiktigade bilen! Otur! Men inte nog med det. Jag bad besiktningsmannen kolla om han kunde hitta glappet vänster fram som orsakar en litet men ack så irriterande klonkande när man kör över gupp. Jodå, han hittade det, det var spindelleden på bakre länkarmen som glappade. Detta hade varit helt okej om det inte vore för att JAG BYTTE BÅDA LÄNKARMARNA FÖR 2 MÅNADER SEN! Besiktningmannen trodde det var fel från fabrik. Så ska ni köpa länkarmar, köp fan inte Febi Bilstein! Helt otroligt, jag har aldrig varit med om något sådant innan. Till sist lyckades besiktningsmannen även att "sabba" den automatiska infällningen av dragkroken så att jag fick anmärkning även på den. Den är lömsk på så vis att om man inte nöjer sig med ett enkelt tryck på knappen utan håller inne en stund går den över till manuellt läge, d.v.s. om man sedan slutar hålla inne knappen stannar infällningen/utfällningen i ett läge som ger felmeddelande inne i kupén. Detta lyckades jag reda ut efteråt. Så nu är det bara att beställa nytt membran från Ryssland och ny länkarm från Autodoc. Och sen har man fritidsaktiviteterna bokade ett tag framåt... | |
|
Länkarmarna ska du reklamera. Du har ju svart på vitt av oberoende part att de är dåliga. Har köpt Meyle några gånger. Har funkat fint i flertalet år och inte behövt bytt igen (ännu). Har köpt här: Länk |
|
| Meyle har en serie som betecknas HD (heavy Duty). Om dessa finns skall man alltid välja denna variant eftersom de löst de vanligt förekommande problemen med denna serie. Komponenterna är starkare, har större kulor i lederna, bättre fett och tätningar. mm, mm. Dessa finns självfallet till många av våra BMWar. Har i princip bytt ut alla leder på min E61 till Meyle HD. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Tänk på att inte spänna färdigt bultarna/muttrarna till länkarmen förrän bilen ligger i viloläge. Spänner du hårt med ett hängande hjul så blir det en vridning i gummibussningen som kortare ner livslängden på länkarmen. Du kanske redan vet detta och har gjort rätt med dina länkarmar men vill ändå påpeka det om det kan vara till hjälp. Eller var det kulleden som var kass? |
|
Spindellederna på bärarmarna till E46 påverkas inte av det, men annars är det en sak man bör beakta generellt när det gäller leder/bussningar/bärarmar när dessa monteras. Körde med Febi-Bilsteins förstärkta bärarmar fram på E46:an, som var avsedda för M-sport2-chassit och de fungerade fint trots att min bil inte hade den specifikationen - de har förstärkta kulleder som är lagrade i metall i stället för plast. Ger dock lite annorlunda castervinkel som ska ge mer "sportig" styrning, men jag märkte ingen större skillnad i det avseendet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har beställt Meyle nu så det löser sig. Jag hade en domkraft under hjulet när jag spände bultarna för att det skulle komma upp i rätt höjd, men det var som sagt spindelleden/kulleden som glappade så det spelar ingen roll i detta fallet. Bultarna är skruvade med momentnyckel enligt konstens alla regler. Jag har aldrig varit med om att fabriksnya grejer är dåliga på det här viset innan men jag antar att någon gång ska vara den första. En positiv sak i denna trista historia är att jag i alla fall hittat åtminstone en av orsakerna till att bilen drar för mycket olja. Trasigt membran = suger olja. Innan var det inte så dåligt så att det gick att upptäcka, men nu är det ett ordentligt sug från ventilhuset. |
|
|
Tuvham: Du gjorde blästringen hemma? Är det en stor apparat som krävs? Funderar starkt på att göra en, men lär ju lämna in den. Märktes det någon skillnad? Angående PCV: Hur märker man att den funkar som den ska? Min N53.a går jämnt och fint på tomgång, ca 720 varv/min enl Carly med påslagen ac. Tar jag bort oljelocket blir tomgången orolig, samt att det suger in en del luft där. Då är väl allt som det ska, antar jag? /Hälsn Anders |
|
|
borka: angående walnut blast, läs mitt inlägg sist i denna tråd: Länk Jag körde med CRC valve cleaner och manuell handpåläggning, finns länk till youtube där också. Angående PCVM/CCV/CCVV (kärt barn) så märktes det främst genom att bilen drog för mycket olja. Nu har jag inte bytt ventilmembranet än så jag kan inte säkert veta om all oljeförbrukning beror på detta men läser man vad andra skrivit verkar det ganska troligt. Jag kollade då ventilen genom att se om det sögs in luft i själva ventilen eller om det var stort sug när jag tog av oljelocket men hittade inga fel. Senare hördes ett vinande/tjutande ljud och när jag kollade ventilen igen så sög den in luft. Så förmodligen har jag haft en ganska liten spricka i membranet som nu blivit större. Man kan kolla membranet genom att försöka blåsa in luft i lufthålet på ventillocket (motor avstängd). Får man ett flöde av luft är det hål i membranet. Har inte gjort det själv, lufthålet på n53 är inte gjort för att koppla på en slang som det är på många andra motorer. Har du markant sug när du tar av oljelocket och står på tomgång är membranet trasigt. Det ska vara ett svagt undertryck i motorn. |
|
|
Tack för svar! CRC'n ska väl gå att spraya direkt i insuget har jag läst mig till? Osäker på effekten dock.. Jag funderar på att byta till ett 330-insug hos JMB och passa på att göra en blästring samtidigt. VV'n får jag kolla vid tillfälle (litet undertryck vid oljelocket pratade vi om alltså?) /Anders |
|
|
Svagt näst intill inget. CCVn ska vara stängd när man står på tomgång = minimalt undertryck, om ens något. Vid gaspådrag ska ventilen öppnas när vakuumet i insuget minskar, för att på så vis suga in blowbyavgaser och bensinångor till förbränning. CRC: Det är bortkastade pengar att bara spruta in det när motorn är igång, det krävs fysisk bearbetning för att få bort avlagringarna. Möjligen kan det hjälpa om man kör det regelbundet efter man gjort riktig rengöring för att hålla skiten borta. |
|
|
Testade igår och det fanns ett undertryck när oljelocket togs bort. Tomgången höjdes lite utan att bli orolig. Jag har ingen oljeförbrukning enl stapeln i instrumentet och Carly säger 85%, samma som direkt efter bytet så jag känner mig lugn. Om crc: tack, då vet jag - får bli en blast. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.