AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.702

Vilken kompressor vill jag ha?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Nu är det dags för nästa fråga från den nyblivne garageägaren :) Frågade om högtryckstvätt tidigare Länk och fick bra svar som resulterade i en alldeles utmärkt högtryckstvätt.

Nu undrar jag vilken kompressor jag vill ha? Kommer ha den för att kolla och fylla på luft i däck, blåsa rent från damm etc., kanske köpa en mutterknack, men jag kommer inte hålla på med lackning eller målning eller annat som kräver riktigt stora mängder luft. Kommer inte använda den särskilt ofta heller, utan mer ett verktyg som är väldigt bra att ha när man någon gång behöver det...

Vad är det jag skall titta efter och förstå vad de viktiga skillnaderna är mellan olika specar? Vad är viktigt att jag har med på den kompressor jag köper?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Det finns många att välja på. Till dina behov behöver du inte någon stor kompressor. Små är också behändiga att flytta.

Jag har en från Biltema (tror det är denna Länk som räcker gott för mina behov som är ganska lika dina. Den kan man ha för att skjuta dyckert också.

Men mutterknack kan du nog inte köra på en mindre kompressor.

Investera i en utdragbar slangrullare också...

Matthias

Jag har också en sån liten kompressor från Biltema. Den funkar utmärkt till det jag använder den: fylla på luft, slipa rost, köra mutterdragare (om jag lossat muttrarna lite manuellt först) osv.

Har haft min i ~15år och den har funkat utmärkt till det jag använt den (trots att jag misshandlat den genom att aldrig ha gjort nåt underhåll).
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Samma här - har aldrig gjort något med min kompressor. Har väl ngn gång tömt den på luft och låtit lite vätska rinna ut. Mycket enkel konstruktion tänker jag. En av få saker som ännu inte kommit med internetuppkoppling...

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De föregående talarna har täckt in det mesta, kan fylla i med mina erfarenheter.

När jag läser din beskrivning och förväntade arbetsuppgifter så räcker det med en kompressor som har liknande tekniska specifikationer som dessa två här nedanför:

Biltema 15-24 (8 bar, 24 liter, 1.1 kW, 70 l/min @ 6 bar)
Länk

Biltema 20-24 (8 bar, 24 liter, 1.5 kW, 85 l/min @ 6 bar)
Länk

Vill du köra mer än de enklare lufttrycksverktygen och kunna utnyttja kraften från en mutterdragare så måste du gå upp på den sista siffran (den där med l/min).

Här är ett exempel på ett snäpp upp - en Stanley (8 bar, 24 liter, 1.5kW, 150 l/min @ 6 bar)
Länk

Min egen kompressor - som först stod på farsans jobb och gjorde lite lättare jobb och sedan togs hem till föräldrarnas garage och sedan norpade jag den - har fått slita och stå ut med allt möjligt! Jisses, den måste vara över 20 år gammal nu och jag har misshandlat den i nästan 15 år nu! :-)

Det är en 8 bar, 24 liter, 1.5 kW, 170 l/min @ 6 bar kompressor.
Det är dock en lite dyrare märke/modell än vad hittar på Biltema, Jula och de andra usual suspects.

Ok, vad betyder alla de där siffrorna? Jag tar den första kompressorn som exempel...

8 bar = Betyder högsta tillåtna arbetstryck. I princip alla kompressorer i den klassen du letar efter ligger på detta (de större modellerna tillåter ofta 10 bar) men för vad du ska ha det till så räcker det med 8 bar.

24 liter = Detta är storleken på tanken. Denna gör ganska stor skillnad på "upplevelsen". Kort och gott ju mindre tank desto oftare måste den stå och bygga upp tryck.
Jag skulle rekommendera 24 liter - det är en bra avvägning mellan portabilitet och användbarhet. Speciellt om du ska köra mutterdragare eller liknande.

1.1 kW = Motoreffekten. Den är vad den är - ger en fingervisning på vilken prestanda kompressorn kan ge ut - men det är andra parametrar du ska kolla på - se vidare...

70 l/min @ 6 bar = Detta är "fri avgiven luftmängd" vid nämnda lufttryck. Detta är DEN parameter som säger vad kompressorn FAKTISKT klarar av. Det är vad kompressorn faktiskt levererar ut ur anslutningen. Denna siffra (tillsammans med arbetstrycket såklart) hur mycket kraft som kompressorn klarar av att leverera.

Kraftiga mutterdragare har en tendens att sluka mycket luftmängd och är krävande (men en bra design dvs oftast lite dyrare verktyg använder luften effektivt och kan kräva mycket mindre luft än andra billigare verktyg och ändå ge samma vridmoment). Slipverktyg är också exempel på verktyg som konusmerar stora mängder luft.

Om du jämför de ovanstående två kompressorerna och min så verkar de mycket lika, men om du kollar på avgiven luftmängd så ser du skillnad. 70 och 80 l/min mot 170 l/min. Det gör skillnad när det gäller verktyg - men det kostar lite mer då...

Å andra sidan har jag plågat min gamla kompressor med min 1350 Nm muitterknackare som sägs sluka 370 l/min och hitintills har jag bara gått bet på en skruv :-)

De är annars mer eller mindre underhållsfria. De som är oljesmorda behöver såklart fyllas på olja nån gång då och då. Annars ska man bara försöka dränera bort vattnet i tanken då och då - det bildas mer vatten än man tror i den där tanken! Att få ut 2-3 deciliter efter några månaders mekande har inträffat... Beror ju såklart hur mycket den används men som sagt, min har fått slita som fasiken...
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack för bra och värdefull input! Det lutar åt Biltemas 20-24, verkar som ni säger vara en bra avvägning, men skall fundera lite till :)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
bara en sista anmärkning: om du tänker på att använda den för snickeriarbeten inomhus lite då och då skall du överväga en mindre. min snickare som byggde om vårt hus hade en som gick in i handskfacket på en bil, typ, men funkade för att sätta dyckert på snickerier. de modellerna vi länkat till ovan är ganska otympliga och tunga och man bär dem inte omkring hur som helst. skall du bara ha den i garaget kan du stoppa undan den i ett hörn och skaffa en kabelvinda, det underlättar mycket

Hej,
Lånar tråden lite, har ungefär liknade behov som trådskaparen. Hittade denna kompressor, finns det några för och nackdelar med en oljefri kompressor. Har hittat en som verkar vettig eller skall man satsa på en typ biltema eller jula.

Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
om du har samma behov som TS är det overkill

satsa på en mindre och en bra slangupprullare, kostar en slant den med, men mycket värt

Tänkte att ev ligga steget före om behovet ändras och man tänkte lacka något mm i framtiden. En slangupprullare har jag redan, (byter kompressor)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oljesmorjda brukar generellt sett vara vanligare i lite mer krävande applikationer (många driftstimmar, stora volumer av genomlupen luft eller krävande miljöer).

Min kompressor är en oljefri kompressor men har såklart ett luftfilter för att reducera mängden skräp som kommer in i cylindern (inte alla oljefria kompressorer har detta) - men detta filter ska såklart bytas regelbundet.

Finns väl ett par mindre nackdelar med oljesmorjda. De måste stå plant om den ska vara igång någon längre tid och man måste fylla på olja någon gång då och då. Visst, en viss liten mängd olja kommer ju såklart med luften ut - men det löser man enkelt med ett filter.

Den du länkar till Sandis m3 verkar dock väldigt prisvärd. Men som Matthias säger så är det overkill för de uppgifter som ges som exempel i tråden.

Jag har själv egentligen aldrig riktigt känt att min kompressor varit på tok för svag - såklart håller min 25 liter tank inte mycket och den måste bygga upp tryck då och då - men det är ingen big deal. Tja, enda gången jag önskar mer luftflöde är när jag kopplar in min Japanska Jävlar Anamma med 1" fattning :-)
Länk

EDIT #1 : Kan ju lägga till det här med luftmängd och att man ska vara lite försiktigt med vad som uppges (och inte uppges).

Det som kallas "genomlupen luftmängd" är bara den luftvolym som passerar genom cylindern/cylindrarna dvs icke-komprimerad luft. Denna siffra är alltid den högsta av de två. Det är kort och gott hur mycket luft som kompressorn suger in. Exempelvis Biltema 15-24 har en "genomlupen luftmängd" på 155 l/min.

Det som kallas " fri avgiven luftmängd" är den intressanta siffran. Det är den luftmängd (av komprimerad luft) som kommer ut ur tryckslangen (och som faktiskt går in och igenom ditt verktyg). Vissa uppger denna siffra vid 6 bar, vissa vid 8 bar och vissa nämner inte vid vilket tryck det är uppmätt. Detta är den intressanta siffran som faktiskt visar vad kompressorn orkar att leverera till ditt verktyg. Exempelvis Biltema 15-24 har en "fri avgiven luftmängd" på 70 l/min (vet ej om det är vid 6 bar eller 8 bar).

Michelin 50-3 (som det länkas till ovan) uppger exempelvis 320 l/min som genomlupen luftmängd och 215 l/min som fri avgiven luftmängd vid 8 bar.

EDIT #2 : För de som har mindre behov som exempelvis fylla på många bil- eller cykeldäck, lite spikar då och då med en spikpistol, diverse renblåsning och på sin höjd något väldigt enkelt tryckluftsverktyg så brukar jag rekommendera en mindre bärbar (9 kg) typ Stanley DN200/8/6 som dessutom tar liten plats
Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ber om ursäkt för att jag inte rapporterat tillbaka hur det gick för mig. Jag valde denna kompressor Länk Jula hade kampanj för medlemmar, 1500kr så då slog jag till. Är nöjd med den hittills.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var också prisvärt jsn.

Jula's Meec "50L 2200W 412 L/MIN"
Länk
verkar vara mer eller mindre identisk med Biltema's 30V-50
Länk

Förutom att lufttanken på Jula's verkar vara kortare och tjockare. Annars verkar de vara ruggigt lika. De är med största sannolikhet tillverkare i samma fabrik i Kina och säljer sedan dessa vidare till olika företag som får branda dessa.

Jula uppger avgiven luftmängd på 300 l/min vilket låter helt orimligt när genomlupen luftmängd bara är 412 l/min. Dessutom finns inte denna uppgift någonstans i dokumentationen som tillhör maskinen, så det där har Jula ljugit ihop själva och är helt felaktigt...
Biltema uppger på sin mer eller mindre identiska kopia att avgiven luftmängd är 195 l/min vid 6 bar vilket är rimligt.

För er med små garage/förråd (alternativt er med stora garage/förråd men på tok för mycket skräp där) så tänk på att dessa lite kraftfullare kompressorer är större än vad man tror.

Ovan nämna från jsn väger runt 45 kg och är runt 95 x 38 x 72 cm stor.

Jämför detta med en "vanlig" typ Biltema OL 20-24 bara väger hälften (23 kg) och är en bra bit mindre också runt 58 x 26 x 58 cm.

Tänk också på att dessa kraftfullare, som exempelvis Jula's Meec "50L 2200W 412 L/MIN", är smidigast att köras på 16A säkring (vilket kanske inte alla har där de kopplar in denna). Speciellt om man tänkt köra någonting annat överhuvudtaget samtidigt på det uttaget (been there done that).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.