AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.878

V70 2.0 startproblem, startar men dör igen

Sida 2 av 2
bl
2.294
blixten
325i -88
Har mekonomen eller du bytt bränslefiltret?

Mina bränslepumpar (ca 5 st) genom åren på bmw har alltid slutat fungera tvärt. Aldrig krånglat före.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var så många fel på så många plan i den felsökningen att jag spillde ut min brandy här.

Men vi ska tänka på att verkstäder ofta gör mer och har mer info än vad de summerar till kunden, så de kan ha gjort mer och vet mer än vad som återberättats här (och har bra info som backar upp att motorstyrenheten faktiskt är med största sannolikhet problemet - men innan man gör ett sådant statement ska man ha så torra fötter att SMHI utfärdar en lokal brandrisk)!

Men det luktar väldigt fishy...

Slutsatsen på deras diagnostik var alltså att det är fel på motorstyrenheten.
Det är alltså motorstyrenheten som gör att motorn slutar gå - då har de säkert kommit fram till vad det är motorstyrenheten knipsar av för att stanna motorn.
- Knipsar den av och vägrar styra spridarna?
- Knipsar den av och vägrar styra tändspolarna (gissar det är CoP på denna)?
- Knipsar den av drivningen av bränslepumpen (många motorstyrsystem styr detta)?
Det är i princip de tre saker som ett motorstyrsystem kan stanna en motor på.
Alla dessa tre saker är så fundamentala att titta på och på denna typ av motor extremt enkla att backproba och slänga upp på vilket billigt 2-kanals oscilloskop som helst (och dit med en bränsletrycksmätare på Schrader-ventilen).

Om de kommit fram till slutsatsen att det är motorstyrenheten så måste de ha sett att motorstyrenheten knipsar av minst en av dessa tre saker. Varför sa de inte detta till kunde isåfall?

Har de ens tittat på hur dessa tre saker beter sig när motorn stannar?

Hur vet de att det är motorstyrenheten som är problemet och inte något skadat kablage till/från motorstyrenheten?

Eftersom den behöver startgas så är bränsletillförsel ett problem. Det ALLRA första man kollar på är två saker : #1 Har vi bränsletryck? och #2 Försöker motorstyrsystemet öppna spridarna?

Byt tandläkare... jag menar verkstad.... :-)
Har man gjort nån form av felsökning på komponentnivå? Att den går på startgas är ju onekligen ett tecken på att felet är på bränslesidan. Känns långsökt att dra slutsatsen att det är en databox om inget annat är kontrollerat. Vore intressant att veta hur mycket dom faktiskt har kollat på bilen.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Nu är det löst!

Jag lånade ett bränslepumprelä från en annan V70 av samma årsm och nu startar den o går lika fint som tidigare.

Skönt att det fanns en enkel lösning på problemet. Märkligt att inte den aktuella verkstaden kollade detta, hade varit enkelt att checka av relät för dem.

Stort tack för alla tips! Fantastiskt vilken kunskap det finns på forumet!
Herregud :D Gött med fungerande bil men åk till verkstaden och kräv pengarna tillbaka =)

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Tanken har faktiskt slagit mig GE. Tycker med att den kontrollen borde ingå i en felsökning
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Seg uppföljning men mina ögon trillade ur när jag läste uppföljningen, så tog ett tag innan jag hittade dem och ploppa tillbaka dem i ögonhålorna...

Det här var nog bland det mest inkompetenta jag sett, hört eller läst om. Inte konstigt att denna bransch har bland det sämsta ryktet inom liknande branscher - och det ryktet är tyvärr välförtjänt...

>> Samma sak trots många försök, ibland går den 3-4 sek ibland dör den
>> direkten. Det går inte att ge mer gas utan den bluddrar till o dör för
>> snabbt.
>>
>> Bilen har varit på en mekonomenverkstad för felsökning.
>> Resultat= inga felkoder. De provade att spruta in startgas
>> och fick den till att gå en liten stund men så fort dem slutar
>> med startgasen så dör den.
>>
>> Enligt verkstaden är det troligtvis styrboxen som är fel.

Så istället för att orka ta fram en testlampa för en tjuga och göra en 3 minuter lång felsökning så säger de att styrboxen måste bytas (som är extremt kostsamt).

Om man inte vet, försök inte gissa på den dyraste av alla komponenter. Varför sa de inte att det lika gärna kunde vara en säkring eller relä?

De borde skämmas... Men det gör de inte... För inom denna grupp av människor så skäms man inte förräns man blivit dömd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.