AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.073

320d -09 felkod FRM 117

do
7
donnaforever
320d Touring -08
Hej!

Har en felkod på en lampa som dyker upp av och till.
Listat ut att det är FRM 117 Reverse Light Left Failure.

Men alla lampor funkar som de ska, hur släcker man denna felkod? Har testat att stänga av bilen men ha nyckeln igång och trycka till "check" i menyn och försöka stänga av den så. Då fungerade det någon gång men detta fel kommer av och till. Kanske kan bero på kylan ute har jag funderat med..
Tar emot alla tips jag kan få utan att kanske behöva lämna in för att felkod en ska släckas.. Riktigt irriterad på plinget som dyker upp varje gång man startar bilen.. XD

Mvh Linda

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Du har alltså lagt i backväxeln och kontrollerat att backljusen fungerar? Jag är riktigt osäker men har för mig att det skall vara möjligt med tändning på, motor avslagen, även på automatbilar. På manuell är det ju enkelt.

På e90/e91 är det tämligen vanligt med felaktiga varningar för trasiga lampor. Kontrollera att kontakt i insats samt vid lampsockeln är i gott skick utan oxid. Byt ev. lampan.
do
7
donnaforever
320d Touring -08
Ja har kontrollerat backljusen och de fungerade sist jag kollade. Men ska kolla dem igen för säkerhets skull.

Ok, tack för svar. Får undersöka saken.
Är det lätt att komma åt just den lampan?
Försökte släcka lampan i instrumentpanelen nu ikväll igen men lyckades ej heller.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Kan det vara så att någon har bytt ut backljusen till LED variant som glödtrådsövervakningen ogillar?
do
7
donnaforever
320d Touring -08
Ingen aning. Hur ser man skillnaden om det är LED? Och vad gör man åt det? vill ju kunna släcka lampan i bilen.
do
7
donnaforever
320d Touring -08
Verkligen ett skumt fel! Undersökte backljusen idag igen och det är den ena som inte lyste och gör att det blir felkod i bilen. Men när man vidrör och öppnar bakluckan så sätter backljuslampan igång och felkoden släcks. Så inget fel på lampan utan verkar vara nåt fel med elen bak vid bakluckan.
Så nu var det problemet löst.
Så bara gå ut och röra handtaget till bakluckan om felkoden dyker upp igen xD
Det är nog kablarna som går från karossen ut till bakluckan (i svarta gummigenomförningen) som har börjat gå av.
Kan du inte löda och använda krympslang alternativt använda skarvhylsor med smältlim (duraseal) så råder jag dig till att kontakta en verkstad och beskriva vad du tror är problemet, kontaktar du BMW så kommer dom säkert att enbart vilja byta ut kabelstammen till bakluckan och det är ju självklart det bästa men kommer säkert att kosta många tusen kronor.

Bäst att ta tag i det så fort som möjligt innan fler kablar går av och kortsluter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.