AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618

Klonk vid "aggressiv" körning

Börjar med att säga att jag har sökt inlägg tidigare.
Nu när det blivit lite halt om morgonen (läs: blöt asfalt) så är det skitkul att ha en e28! Den kastar lätt ut svansen och är enkel att parera.

Problemet: i de fall då jag försöker få ut bakändan till höger (vänstersväng) och inte lyckas, det är ju bara en 4:a, så kan det emellanåt komma ett metalliskt klonk i bakvagnen. Det händer aldrig när jag gör likadant åt andra hållet. Har tidigare haft ett klonk som uppstått 3 ggr vid normal körning över en 1 cm asfaltskant eller liknande, aldrig på grusväg eller större kanter.

Funderat på om det är silentblocken, men enligt vad jag förstått så ska bilen kännas sladdrig i bak då, vilket min inte är.

Nån som har någon idé?

#232 i E28 registret
Länk
Länk

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
hjullager? någon bussning?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Kollat hjullagrena, bussning har jag inte checkat...ska det.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du kan väl göra en okulärbesiktning av silentblocken för att då ev kunna se defekter...Man kan titta på om blocket har "separerat" mellan metallen o gummit..
Ett tips är oxå att lyfta lite på ett block med hjälp av en domkraft o därigenom se om det har släppt.

För att bilen ska bli slingrig så måste bussningen/arna vara tämligen slut.Vilket dina verkar vara iofs om detta nu är felkällan till "klonket".

Ett annat enkelt tips är om avgassystemet börjar bli dåligt o "tar i" vid vänstersvängar pga dåliga upphängningar el dyl.

Mvh Janne.
Det där med avgassystemet låter mest troligt, tycker att om det vore bussningar så borde det kvitta åt vilket håll jag pinar ut bakändan...
Vet att man inte borde plåga bilen så, men det är så kul!!!

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Iom att du "bara" har klonk när du svänger åt vänster så kan det ju bara vara en av dessa bussningar som är def.
Mvh Janne.
Deliq
Har du kollat stötdämparna i bak ?
Det kan klonka om dem när de börjar ge upp.
Håller med dig om att det är skitkul nu när det börjar bli halt ute...

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Kolla fjädrarna bak också....kan vara en som är av någon stans.

Mvh ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.