AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.151

bmw e46 320 konstig gas

er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
min bmw tycker jag går konstigt.

lite bakgrundsfakta:
har inte ägt bilen något länge(endast kört ett par mil) och han som ägde den tidigare hade låtit den stå ett halvår

nu till problemet, tycker att bilen håller kvar gasen någon halv sekund och att den kan rycka till lite vid hårdare gaspådrag från lägre varv.

tycker det är irriterande

kan det vara gasspjället som kärvar eller finns det någon annan förklaring och lösning på problemet kom gärna med liknande erfarenheter om ämnet
Vid ett tillfälle glömde jag att koppla tillbaka kontakten till kamaxelgivaren efter att ha haft bekymmer med kontakten till spjällhuset. Efter det tyckte jag bilen gick lite märkligt, den svajjade liksom fram vid accelerationer och kändes slöare. Det konstiga var att det inte gav någon tänd motorlampa, utan gav bara en felkod på kamaxelgivaren. Jag märkte det ganska snabbt och kom då på att jag glömt sätta i kontakten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tjuvluft kan ge sådana symptom och beaktar man att ALLA M52/M52tu/M54 med den åldern har "ruttna" gummibälgar i insuget, skulle jag våga sätta en bra slant på att du hittar flera (stora) hål i bälgarna på olika ställen och då företrädesvis i de veckade delarna.

Börja med att känna/klämma och kika i alla skrymslen och vråer av insugsbälgarna.

Sedan har du troligen andra dåliga gummidetaljer i form av gummiplugg(-ar) i insuget, diverse vakuumslangar och även möjligen vevhusventilationen och dess delar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tror det är lite fördröjning från att man släpper gasen till dess att varvtalet sjunker, om det är det du menar? Samma sak när man gasar, är en liten fördröjning där med. Men jag kör automat, så jag tänker inte så mycket på det.
er
41
erik_wagne
320d xdrive -11
tack för svar, ska kolla efter tjuvluft imårn, har kört den mer idag och märker mer av att den hackar lite underligt vid gaspådrag mellan 1200 kanske och upp till kanske 2000.

den har god gasrespons.

angående nåt annat så vibrerar den när man bromsar, den har rostiga skivor efter att ha stått så antar att det är det, tänkte bromsa bort det går det att få bort helt eller är det för stor beror på hur mycket fråga?

tacksam för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.