AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
811

Råkade registrera nytt batteri ?

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Tjenare, satt och lekte lite med INPA i min e61 härom dagen och råkade "registrera nytt batteri"

Kan ha med kylan att göra med men tycker att bilen laddar batteriet / batteriet blivit tröttare sen dess, precis som att bilen inte laddar det lika hårt eftersom att jag sagt till att det är ett helt nytt batteri som sitter där.

Kan man göra något åt detta tros eller är det bara att gilla läget, alternativt köpa nytt batteri?

Har satt dit min ctek 25A laddare som kommer få sitta på ett dygn.

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Registrerade du eller programmerade du ett nytt batteri?

Låter som du bara registrerade ett nytt (dvs bara sa till systemet att ett nytt batteri av samma typ och av ungefär samma storlek har installerats).

Njae, det du upplever är inte kopplat till att du gjorde en nyregistrering (kan utveckla det mer men i korta drag så bygger det på att energy management systemet bör förvänta sig en högre SoC/SoH av ett nytt batteri än ett gammalt).

Låt batteriet få laddas upp rejält, dvs minst ett dygn men gärna mer.
Om du fortfarande misstänker ett svagt batteri efter det, så besöker du en betrodd verkstad och begär att få batteriet testat med avseende på dess kapacitet/hälsa.

@HenrikA : Står bilen utomhus och laddas? Glöm isåfall inte att trycka på snöflingan på CTEK-laddaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.