|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en M5 E60 som har passerat 10.000 mil och jag ska så fort våren kommer byta vevlager på den. Ni som har egen erfarenhet av detta vilka lager ska man byta till? Förstärkta lager eller nya original? | |
|
Hej. Har ingen egen erfarenhet men har läst att många bytt till BE Bearings. |
|
|
Hej, Jag bytte i våras och har för mig det sattes i BE lager. När du ändå har allt nere se till att byta "vanos high pressure line". Länk Nummer 9 på bilden. Det går en gummislang innuti som blir ganska trött efter ett tag. Mvh John |
|
| Jag röstar nog oxå på BE då de har nån hundradel större spel, dessutom är de ”av den gamla konstruktionen” med mjukare koppar bas istället för en anna hårdare som BMW använder numera? Jag tror (!) att det allra bästa är BE lager som man ger en WPC behandling (man bombarderar lagerytan med mikropartiklar vilka ger lagerytan en annan struktur o markan lägre friktion?). Googla! | |
|
Kolla med Köhler Racing 0346-31049, han borde ha god erfarenhet. Mvh Micke. |
|
| eller Per Larsson på Bilmotorteknik, jag hör att han är bra. Arbetet kostar runt 10k på S85. | |
|
Länk Dessa funderar jag på till min s65 till våren. WPC behandlade som Dawwe skrev. |
|
| Carlsson: De du länkar till är original BMW lager vilka fått WPC behandling. Min "tanke" är att man WPC behandlar BE-Bearings lager (de har lite större spel än BMW original), det "bästa" man kan få? Jag TROR att själva WPC behandlingen ligger runt 400-500 dollar som mest? Länk | |
| Jaha då missuppfattade jag dig Dawwe. Börjar få beslutsångest nu vilka jag ska ta.... | |
|
Acl har lager till vettiga priser, till S65 & S85 Finns hos flertal handlare i sverige, fall man ej vill beställa från staterna. Tänkte själv köra på dom till min M3 ihop med ARP bultar |
|
| Carlsson: I ärlighetens namn så tror jag att skillnaderna är marginella mellan de olika alternativen (BE,original,original+WPC,ACL osv...). Det är minst lika viktigt med ”rätt olja” samt att man låter oljan bli ordentligt varm innan man gasar. Dessutom skall lagrena monteras korrekt ur alla aspekter. | |
| Jag säger att man skall köra på de lager som har mest spel för att underlätta passage av oljefilm. Original är inte att rekommendera. | |
|
Några tips på bra mekaniker norr om sthlm,bor i Sandviken själv och börjat fundera på ifall jag ska byta vevlager. Annars om det finns fler än Bil o Motorteknik i sthlms området som utför dessa jobb? |
|
|
Absolut skillnad på skalen, OEM håller 0.03-0.04mm (2008-2010 med 088/089 är skalen ännu mer tight) medan BE och ACL siktar på 0.06mm isch, dvs kring 50% mer "clearance". "WPC" lagren lär hålla typ OEM (dom senare 702/703 lagren). "VAC" är ett poppis alternativ, ytbehandlade med snäppet mer öppning, med ARP bultar tror jag dom är riktigt bra. Gick själv för ACL Race med mer clearance (8B1580HX) och 625 ARP. Men som Dawwe är inne på, det viktiga (i min mening) är att öppna och kika + typiskt byta. Korrekt uppvärmning och vettiga oljebyten (dvs inte enl BMW rek.) tror jag går lång väg. Man får helt enkelt bestämma sig för om BMW gjorde en för tight design eller inte. Finns plenty med "bevis" för att det är fallet: Länk eller här: Länk Och lika mycket "bevis" för att OEM är funkis: Länk Den intresserade kan läsa om oberoende (nåja, det är BE) mätningar av div lager: Länk Happy reading…:-) Ps. Kimppa: Själv åkte jag upp (bor Sthlm) till Motor Nord i Sundsvall och fick dom bytt, apropå alternativ norr om Sthlm. |
|
|
Okej,dom hade jag inte ens en tanke på! Vad fick du betala för ett byte hos dom? |
|
| Knappt 20k inkl nya motorkuddar. Det var betydligt lägre pris än lokala alternativ och inget "krångel" att få andra än OEM lager. Aldrig varit i Sundsvall så tog in på Hotell Knaust och fick en trevlig visit på köpet..:-). Bröderna på MN är riktigt trevliga och proffsiga att ha att göra med, rekomenderas. | |
|
Det var verkligen ett bra pris! Dom som rekommenderade byta motorkuddar? |
|
|
Ps. En sista länk på ytterligare en aspekt att ta hänsyn till vid förändring av lagergeometrin; olje tryck och flöde: Länk Som synes hävdar BE att oljetrycket bibehålls sånär som på ett par procent, t.o.m. med snabbar tryckhöjning vid start, dvs där mycket av slitaget händer. Samma sak här det finns starka åsikter emot detta som menar att filmspridning och faktiskt tryck/press mellan lager/axel påverkas till det sämre. Kluriga bedömningar när man själv inte är motorbyggare el ens mekanisk ing men man kan ändå bilda sig en personlig uppfattning. Som någon sa tror också jag på att bibehålla OEM 10W60 sirap, definitivt om man går upp i lagerspel. Många labbar med tunnare olja vilket nog kan vara funkis för OEM vevlager men frågan blir då vad den har för ev påverkan på andra smorda delar. |
|
|
Vad sa Motor Nord om skicket på dina lager,hur var skicket på dom gamla? Min har gått 9500mil och passerat 10år så det känns ju värt byta dom bara för att vara på säkra sidan. Pratade med Perra och han sa att får du ett haveri så kan det bli svårt få tag på en ny motor och då vet du fortfarande inte vilket skick lagrena i den motorn är. |
|
|
Kimppa; mina ser du här, en bit ner på sida 34 (Helmsman): Länk Bytte mina vid 6k, som du ser finns det dom som kommer ut i betydligt sämre skick. Mina har dock slitage och jag är galet noga med varmkörning, byter olja car 800mil. Köpte den dock med 1800mil så har inte full historik. Mina hade säkert rullat lika mycket till eller mer men jag resonerar som; tror du att det behöver göras, så kostar det lika mycket i framtiden men med högre risk under tiden. En ny spis är typ en halv mille - om du får tag i en - en beg i okänt skick en hundring innan den är på plats. Byte av lager är trots allt "peanuts" i M3 sammanhang, försäkringen kostar samma varje år....😑 |
|
| Korrigering, en kvarts mill för en brand 65a på plats. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.