AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.680

BMW vs Porsche

dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Hej,

Ska byta ut min 530d xdrive F11 mot ny företagsbil. Varit supernöjd med bilen. Känns som klokaste är att ha en laddhybrid, men de är tyvärr inte så mycket som händer på den fronten närmaste 6 månaderna. Kommer ju bra bilar med bra räckvidd närmaste åren så får bli nästkommande bil. Tesla gillar jag inte. Provkört 530e, det var OK dock kasst utrymme för last, har familj så inget alternativ. Gillar 6 cylindrar så finns inget alternativ att gå ner.

Antingen blir det ny 530 eller 540 däremot är en het kandidat Nya porsche macan s. Någon som är insatt i den? Kollat många reviews på youtube och verkar super. Testat köra den gamla utan S. Men den var inte så jättekul jämfört med BMW så måste vara S. EN annan kandidat var mercedes e350d kombi som var riktigt skön och stark, men dessvärre ful rent estetisk.

Så någon som har funderingar på nya macan s?

väl
Gunnar
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Rent storleksmässigt skulle jag klassa Macan son ett steg mindre jämfört med 5:an sett till kupe och last. Har bara kört GTS men upplevde att både komfort och ljudnivå är bra i Macanen. Överlag är Macan en väldigt skön bil med riktigt trevliga kör egenskaper, på inget sätt en sportbil men Porsche känslan är där.

Nya Macan upplevs väl också modernare interiört.
Hade nog tittat på
A6 45/50 TDI
530d

om SUV
Touareg 3.0 TDI
Cayenne 3.0

Macan är lite väl gammal men bra, växellådan är inte supersnabb. Benutrymmet bak i F11 är inte bättre än i Macan.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Var väldigt nära att ställa mig i kö för nya Macan S, och var ganska nära att slå till på en Macan GTS för ett par år sen också. Är riktigt förtjust i modellen, men det är ett märkbart steg ner i utrymme från 5-serien skulle jag säga. Vi körde 3-serie då när bytet till GTS var aktuellt och även då kändes bagageutrymmet som mindre praktiskt på Porschen med sin kraftigt lutande bakdel. Bakåtvänd barnstol påverkar utrymmet framför ganska rejält, vilket var en ganska starkt bidragande orsak till att det blev 5-serien nu, åtminstone tills båda barnen sitter framåtvända.

Det andra som inte riktigt går att blunda för är priset, jag skulle köpa privat och även om bruttopriset inte är så olikt på en Macan S med ok spec som vår nuvarande 540i så står det ändå rätt olika siffror på slutraden som ska betalas. BMW slänger rabatter på dig medan hos Porsche får du ställa dig i kö och vara glad att du får köpa en, ungefär. Ganska dåilgt prutläge.. Och jag är osäker på om Macan kan behålla sitt otroliga andrahandsvärde som den har nu. Kan den det så blir kalkylen förstås en annan, men jag vågade inte riktigt chansa på det.

Med det sagt så trivdes jag otroligt bra i bilen på våra provkörningar, och faceliften ger en trevlig kombination av stor skärm men samtidigt fysiska knappar. Bekväm, bra ljudnivå som P.T säger och riktigt skoj när man vill köra. Den känns inte alls som en SUV när man står på, på ett positivt sätt. Hoppas äga en nån gång framöver, men med nuvarande barn-situation så var det inte riktigt läge tyvärr. Även om den trevliga Porsche-säljaren argumenterade för att allt går om man vill. :)

Den kräver fortfarande en del "obligatoriska kryss" som är rätt dyra bara för att få något som känns som en standardutrustad bil vilket gör att du ganska snabbt ser startpriset som en prick i backspegeln. :)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag hade satsat på nya Cayenne. Mycket trevligare och lyxigare bil än Macan. Har en 2019 som jag kört 1000 mil med. Kört flera hundar mil med Macan som lånebil och den är trång och inte alls lika ombonad som Cayenne.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inte kört nya Cayenne, men är inte den lite större och "lugnare" på både gott och ont, typ 5-serien vs 3-serien. Macan känns lite busigare. Men har som sagt inte kört Cayenne själv så går bara på vad andra säger..
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Om du tittar på en Porsche SUV, varför inte titta på nya X3 resp X5? Känns som om det haltar lite då du försöker jämföra en G31 mot en Macan...
Både Cayenne och nya X5 ligger ju klart högre i pris än vad jag förstår att TS syftade på i sitt inlägg. Nya X5 ser för övrigt jättefin ut men den blir också väldigt dyr med de kryss man vill ha på en sån bil. Nästan en miljon kronor för en X5 typ denna känns absurt Länk

/Anders
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Men se där. Bmw verkar ha fattat galoppen att en iPad på instrumentbrädan påminner om tiden med lösa gps:er.

Bra för då kan jag nog tänka mig en nyare bmw i framtiden och helt hoppa missen med nuvarande modell.
Som övriga nämnt är Macan mindre än 5-serien, som jag tycker är rätt stor, i alla fall nya modellen G30. Sen skulle jag personligen inte köpa en diesel i dagsläget, laddhybrid eller el helt klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.