AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.961

Bmw E61 misständer cylinder 6

Sida 1 av 2
Og
12
Ogi
BMW 523i E61 -07
Hej,
Har fått lite knasiga symptom på min e61 årsmodell 07. Det började med att jag kände att den skakade vid gaspådrag uppför en backe, och sedan fortsatte skakningarna vid gaspådrag. Dock skakar den som mest när den står stilla och i friläge. Är man över 2 tusen varv så skakar den knappt något om inte man accelererar kraftigt. Den har vart inne på verkstaden och där visar diagnosen att den misständer på cylinder 6. Alla tändstift byttes, likaså oljan och tändspolarna kontrollerades. Problemet kvarstår och motorlampan är tänd.
Någon av er som har stött på liknande problem och vet ni vad det möjligen kan vara?

Tack på förhand
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Flytta tändspolen från sexans cylinder till en annan och läs av felkoderna - har felet flyttat sig till femmans cylinder då, har du en dålig tändspole.

Hur "kontrollerades" spolarna?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Prova med att låta korsbyta tändspolar, t.ex 6:an med 5:an för att se om felet flyttar sig.

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...med "en annan" menade jag femmans cylinder! Dvs. flyttar sig felet med spolen är den spolen dålig.

Mvh
Johan B

Og
12
Ogi
BMW 523i E61 -07
@Johan B, Tack för svaret. Jag vet inte riktigt hur de kontrollerades. Mekanikern som jag lämnade in den till skrev på kvittot att tändspolarna var kontrollerade. Jag ska prata med honom och fråga om han flyttade tändspolen från cylinder 6 till 5.
Om inte det är tändspolen, finns det något annat det kan vara?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En ventilfjäder kan vara av. Råkade ut för det, men det är inte så vanligt.

Vad är det för verkstad, lämna tillbaka bilen utan att den är lagad...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spolen är nog mest sannolikt, men det kan alltid vara andra orsaker också - men börja där det är mest sannolikt och även rimligt "billigt"...
En dålig spole kan fungera när den är kall och/eller vid låga varvtal, för att sedan ge upp när den blir varm och/eller vid högre varv....eller vice versa!
Det är svårt att detektera en spole som "nästan" är trasig och fungerar intermittent.
En sak som har varit ett faktum varje gång en spole gått sönder för mig (inte bara BMW) är att de har luktat bränd elektronik, men det är inte säkert att så är fallet i alla haverier.

Vet du hur stiften såg ut?
Är det rätt stift?
Hur gamla är de?

Mvh
Johan B

Og
12
Ogi
BMW 523i E61 -07
@Johan B, Jag pratade med mekanikern, han har testat att switcha spolar. Han bytte mellan cylinder 1 och 6 dock är problematiken kvar.
Stiften bytte mekanikern igår till nya och det är rätt stift.
Grejen är den att det kan komma sån bränd elektronik lukt ibland men försvinner rätt snabbt. Detta med lukten har även hänt när bilen har gått som det ska.

@Sverige, Mekanikern tyckte vi skulle börja med det som var någorlunda billigast att göra och det felet förmodligen berodde på. Nu visade det sig inte vara så. Är det krånligt/dyrt att kolla upp eller byta ventilfjäder?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är det inte något fel på tändningen eller bränsletillförseln får man börja kolla upp det mekaniska. Gör ett kompressonsprov så får du se hur det står till.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med felkodsutläsning!

Bränd elektronik kan även vara någon modul till tändningen...

Jag skulle nog börja med att följa upp "elektronik-spåret" innan jag går på mekaniska delen.

Mvh
Johan B

Og
12
Ogi
BMW 523i E61 -07
Tack alla för bra tips. Kommer ni på något annat så feel free att skriva.
Hur går det? Löste sig problemet? Jag har nämligen ett liknade fel på min 530xi. Misständer på random cylindrar vid höga varv. Låter samt går klockers annars. Jag har bytt alla tändspolar och tändstift.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka stift bytte du till?

Mhv
Johan B

NGK. Artnr: 1208 på autodoc
Länk
bo
283
borka
325i Cab -10
Här står väldigt bra om varför rätt stift är viktigt till just dessa motorer:

/Anders

Länk

Se där, kan vara där skon klämmer...
bo
283
borka
325i Cab -10
Ja, rek stift är NGK ZKBR7A HTU. Finns på Autodoc art nr 91785 men vissa hävdar att det ska stå BMW på dem då det trots allt kan skilja mellan stiften ändå. Minns ej var jag läste det.

/Anders

Nja jag är lite skeptisk, dom gamla stiften hade inte 3 jordelektroder men har vart med i många år utan problem....Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken motor är det?
Årsmodell?

BMW är kinkiga för exakt rätt stift!

Mvh
Johan B

E61 530xi-07 är N52.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.